19.09.2017 - Město vyhlásilo otevřenou architektonicko-urbanistickou soutěž o návrh terminálu veřejné osobní dopravy v Jablonci nad Nisou. Návrhy je možné podávat do 8. prosince tohoto roku.
Soutěž je zveřejněná ve Věstníku veřejných zakázek, Úředním věstníku EU i na webových stránkách města.
Předmětem soutěže je návrh Dopravního terminálu v ulici Kamenné s parkovištěm pro zhruba 200 vozů a bezbariérovým propojením s vlakovou zastávkou, který bude jedním z jabloneckých projektů v rámci IPRÚ Liberec – Jablonec nad Nisou. Náklady na jeho výstavbu jsou odhadnuté zhruba na 150 - 200 milionů korun. Žádost o dotaci by měli Jablonečtí podat v první polovině roku 2019, realizace by měla proběhnout v letech 2020-2022.
Záměr výstavby multimodálního terminálu veřejné dopravy v centru Jablonce nad Nisou společně s mimoúrovňovým spojením terminálu s centrem města a vlakovou zastávkou Jablonec nad Nisou-centrum a parkovacím domem je investicí přesahující 5 milionů EUR. „Proto bylo třeba vypracovat přesné zadání podmínek a požadavků. Postup soutěže o návrh je sice v počátku časové i finančně náročnější, ale vyplatí se to,“ říká náměstek primátora Lukáš Pleticha.
Podle původního plánu měla být soutěž vyhlášená už ve druhé polovině července s tím, že uzávěrka 1. fáze bude do konce října. „Jenže v červenci jsme se seznámili s výsledkem květnového rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k architektonické soutěži na řešení expozic, výstavních prostor a návštěvnického provozu v budovách Národního muzea v Praze. Úřad celou soutěž pro závažné nedostatky zrušil. Proto jsme informovali organizátora naší soutěže, MOBA Studio, že je nutné zadávací dokumentaci a soutěžní podmínky přepracovat, aby odpovídaly připomínkám, které ÚHOS k soutěži Národního muzea měl,“ uvádí náměstek Pleticha a dodává, že podmínky a zadání měla před vyhlášením soutěže schválit také Česká komora architektů (ČKA), která však přišla s celou řadou dalších závažných připomínek a podmínky i zadání neschválila.
Město nechalo poté vše kompletně přepracovat, nový materiál prošel důkladným připomínkováním, než jej znovu projednala v závěru srpna na své druhé schůzce odborná porota. „Soutěž nyní není mezinárodní, ale v porotě zůstává MArch. Paul Robbrecht z Belgie,“ informuje Pleticha s tím, že soutěžní návrhy je možné podávat do 8. prosince. „Porota je bude hodnotit v první polovině ledna a poté vyzve ty, kteří postoupili do 2. fáze soutěže, k dopracování návrhů do dalších podrobností.“
Konec 2. fáze je plánovaný na polovinu dubna 2018, návrhy pak posoudí odborná dopravní firma, porota a výsledky soutěže by měly být vyhlášené na konci dubna příštího roku.
Podle regulí ČKA musí mít porota 3 až 11 řádných členů s hlasem rozhodujícím. „V zájmu nezávislosti rozhodování však musí být nadpoloviční většina členů poroty nezávislá na vyhlašovateli a na orgánech rozhodujících o využití výsledku soutěže a musí mít odbornou kvalifikaci odpovídající předmětu soutěže,“ připomíná Lukáš Pleticha a vysvětluje pojmy nezávislý: „Nezávislí členové poroty nejsou se zadavatelem v trvalém obchodním vztahu, popřípadě ve vztahu zaměstnaneckém, služebním a obdobném; za nezávislé porotce se nepovažují ani členové poradních sborů a zpracovatelé soutěžních podmínek a soutěžního programu (zadání) vyhlašovatele.“
Řádní členové poroty, závislí
Řádní členové poroty, nezávislí
Náhradníci poroty, závislí
Náhradníci poroty, nezávislí
Přizvaní odborní znalci
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání dalších odborných znalců.