V předchozích číslech JM jsme si vybrali autoškolu a absolvovali výcvik (JM 5, 6/2005). V závěrečné části našeho miniseriálu bilancujeme a jdeme na zkoušky. Obavy necháme doma, dobrou náladu si nezapomeneme vzít s sebou!
Řidičská oprávnění
Provedení zkoušek zajistí příslušný obecní úřad dle místa provozovny autoškoly. Jejím prostřednictvím sdělí žadateli místo, datum a čas konání zkoušky. Zařazení zajistí tak, aby byla zahájena nejpozději do 15 dnů po přihlášení ke zkoušce. Zkoušky provedou zkušební komisaři - zaměstnanci úřadu, držitelé průkazu zkušebního komisaře.
Zkouška z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a ze zdravotnické přípravy (tzv. „TESTY“)
Zkouška se provádí písemným testem, který obsahuje 25 otázek. Na vykonání zkoušky je stanovena doba 30 minut (popř. 60 min. u žadatele, který trpí dyslexií nebo dysgrafií). Minimální počet bodů k získání stupně „prospěl“ je např. u skupiny B 56 z 65 možných bodů.
Zkouška ze znalosti ovládání a údržby vozidla
Tato zkouška se provádí ústně u modelů či výcvikového vozidla. Uchazeč si vylosuje příslušný počet otázek, na které po přípravě odpovídá (např. skup. B - 2 otázky). Hodnocení „prospěl“ dosáhne uchazeč po úspěšném zodpovězení obou otázek.
Zkouška z praktické jízdy
Žadatel musí prokázat znalosti, dovednosti a chování pro jednotlivé skupiny řidičských oprávnění. Zkouška z praktické jízdy je rozdělena do dvou částí. Při zvládnutí obou částí žák prospěje.
V první části zkoušky žadatel o řidičské oprávnění prokazuje zejména:
základní znalosti a dovednosti úkonů přípravy vozidla před jeho použitím,
rozjíždění s různým stupněm obtížnosti,
zastavení vozidla,
couvání a otáčení při couvání,
zajíždění do omezeného prostoru a vyjíždění z něj,
podélné, šikmé a kolmé zaparkování vozidla,
zastavení a rozjíždění ve stoupání,
řízení vozidla při malé rychlosti nejvýše do 30 km/hod.
Ve druhé části prokazuje hlavně znalosti:
řízení vozidla na různých druzích pozemních komunikací,
v bezpečném řízení vozidla s různou intenzitou provozu na pozemních komunikacích,
řízení vozidla na křižovatce, která je řízena světelnou signalizací,
řízení vozidla na úseku, kde je provoz hromadné osobní dopravy, a kde je dostatečný pohyb chodců s vyznačenými přechody pro chodce,
řízení vozidla mimo obec a v případě velkých měst alespoň na vícepruhové komunikaci, kde je dovolena rychlost vyšší než 50 km/hod.,
ovládání vozidla ve vyšších rychlostech a při různých manévrovacích situacích,
rychlého a bezpečného rozhodování v dopravní situaci při řízení vozidla,