Cesty Jablonečanů k informacím z magistrátu jsou různé
Archiv25. ledna 2019
Autor: archiv MMJN
25.01.2019 - V roce 2018 zaevidoval magistrát města Jablonec nad Nisou 33 žádostí o informace podle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. Nejvíce žádostí, celkem devět, vyřizovala kancelář tajemníka.
Šesti žádostmi se zabýval odbor správní a také odbor stavební a životního prostředí. Zákonná lhůta pro odpověď je 15 dní, jablonecký magistrát odpovídal v průměru za 5-10 dní. Evidenci žádostí o informace podle zákona 106 vede jablonecký úřad od roku 2000. „Nejvíce podaných žádostí, a to 102, jsme zaznamenali v roce 2005, nejméně bylo 8 žádostí v roce 2010. Průměr v posledních čtyřech letech je 40,75 žádostí za rok,“ shrnuje statistiku tajemník magistrátu Marek Řeháček.
Lidé využívají možnost ptát se anonymně
Kromě podání žádosti o informaci podle zákona 106/1999 Sb. se mohou lidé ptát písemně běžným dopisem, e-mailem na obecných magistrátních adresách nebo na konkrétních adresách jednotlivých úředníků. Své žádosti mohou také už devět let zasílat datovou schránkou.
Možnost podat dotaz anonymně nabízí Jablonečanům webová aplikace Otázky odpovědi, která je u jablonecké veřejnosti oblíbená. V roce 2018 kancelář primátora ve spolupráci s odpovědnými úředníky vyřídila 373 dotazů. Otázky se týkají širokého spektra zájmu od běžných záležitostí jako jsou osobní doklady, přes žádosti o vyjádření k úklidu města až po témata strategického rozvoje. Nejvíce, bezmála 500 odpovědí v této aplikaci obdrželi občané v roce 2014.
Lepší Jablonec a Zelená linka
Se svými postřehy, stížnostmi nebo podněty se mohou lidé na magistrát obracet také telefonicky přímo na konkrétního úředníka nebo na tzv. Zelenou linku – bezplatné volání na číslo 800 155 151, kde je 24 hodin k dispozici záznamník. V roce 2018 využilo Zelenou linku 31 volajících.
Pro hlášení nedostatků, nepořádku ve městě nebo poruch na veřejném osvětlení slouží aplikace Lepší Jablonec. V mobilní verzi je součástí aplikace Jablonec v mobilu, kterou si zájemci mohou zdarma stáhnout do svého chytrého telefonu.
Někdo chodí na web a jiný k vývěsce
Webové stránky města navštívilo během roku 2018 téměř půl milionu uživatelů internetu. „Mezi nejnavštěvovanější stránky webu patří aplikace pro online rezervaci času návštěvy přepážkových pracovišť a také přehled stavu vyřízení žádostí, kterou jsme vloni upgradovali,“ říká webmaster Petr Vitvar. Možnost objednání se na úřad využilo v loňském roce 4 415 lidí.
Jablonec nad Nisou přináší svým občanům informace samozřejmě na úřední desce, která je od roku 2006 také v elektronické verzi. Informace z magistrátu, ale i společenské dění ve městě přináší Jablonecký měsíčník, který se v celkovém nákladu 21 450 ks zdarma roznáší do všech jabloneckých domácností. Vedle úřední desky, webu a měsíčníku disponuje město Jablonec nad Nisou v různých částech města také dvanácti vývěskami. O jejich obsah na základě smlouvy s městem pečují dobrovolnice Sboru pro občanské záležitosti.