Kontakty Dokumenty Úřední deska

130 let železnice v Jablonci nad Nisou (2)

Archiv 1. října 2018
Autor: archiv JM

V rámci připomenutí 130. výročí železnice v Jablonci nad Nisou zbývá doplnit, že jablonecké nádraží mělo výtopnu s remízou pro dvě lokomotivy, která stávala přesně naproti staré vodárně, zbourané v listopadu 2008, uprostřed kolejiště.

Obě budovy si byly architektonicky velmi podobné. Výtopna měla svůj vodojem i svoji studnu, ale vodou zásobovala lokomotivy přímo pod svojí střechou, nikoliv vodní jeřáby ve stanici. Celkem tři vodní jeřáby ve stanici vznikly až po roce 1894 po dostavbě vodárny, z níž byly jeřáby napájeny. Výtopna patřila mezi původní stavby z roku 1888, kdežto vodárna byla postavena až v roce 1894. V roce 1904 byl na náklady města zřízen celní úřad II. třídy s budovou, která se dnes dochovala jako součást areálu firmy Astra. V roce 1910 došlo k demolici staré výtopny s přilehlým skladem uhlí a tentýž rok byly obě stavby postaveny na tanvaldském zhlaví (část dopravny s kolejovým rozvětvením) v prostorách před bývalým výhybkářským stanovištěm č. II, které už neexistuje. Touto rekonstrukcí se uvolnil prostor před vodárnou a mohlo se začít s rozšiřováním nástupiště a prodloužením kolejiště na libereckém zhlaví. Do té doby tomu zabraňovala stavba původní výtopny z r. 1888.

V roce 1946 byla postavena na konci kusé koleje 3a směrem k Vodní ulici dřevěná garáž pro motorový vůz, která se nedochovala. Podle pamětníků v té době cca do roku 1950 jezdil z Jablonce brzy ráno přímý rychlík do Mariánských Lázní a pozdě večer se vracel zpět. Další zajímavé spojení představovaly od 11. 12. 2005 dva páry víkendových přímých spěšných vlaků Dresden – Tanvald, které skončily 13. 12. 2014. Výpravní budova jabloneckého nádraží byla v 80. letech 20. století nevhodně doplněna několika přístavbami. Podstatnou změnu začalo nádraží prodělávat v listopadu 2008, a to nejdříve demolicí vodárny a postupným rozebíráním ostrovního skladiště. V prosinci téhož roku byla zahájena rekonstrukce výpravní budovy a došlo k odstranění přístaveb. 3. 6. 2010 zahájila provoz nová železniční zastávka Jablonec n. N. centrum a 24. 6. 2010 byla slavnostně představena veřejnosti modernizovaná výpravní budova. 18. 11. 2013 začala sloužit nová otočka autobusů s výstupním a dvěma nástupními stáními. V letech 2014 a 2015 se dočkala modernizace a odstranění propadu rychlostí i celá trať Liberec – Tanvald, když se vlaky po nové dopravní cestě rozjely 13. 7. 2015 za nové konfigurace redukovaného kolejiště se dvěma bezbariérovými nástupišti. Provoz je řízen dálkově dispečery z Liberce a skončila tak éra provozních profesí výpravčí a výhybkář. Dolní nádraží přišlo o kolejové rozvětvení úplně a stala se z něj pouze zastávka.

Od 13. 12. 2015 začaly jezdit přímé vlaky Liberec – Szklarska Poreba Górna a v ranní a odpolední přepravní špičce vlaky jezdí v 30minutovém intervalu.

Lukáš Pleticha, Jindřich Berounský

Další informace

Sdílet