Kontakty Dokumenty Úřední deska

Jablonecké tramvaje 1938–1948

Souprava motorového vozu s vlekem před hlavním nádražím
Autor: archiv JM

V závěru třicátých let se jablonecký tramvajový provoz pomalu vzpamatovával z hospodářské krize a velkého zadlužení. Přípravu projektů prodloužení tratí z Janova do Bedřichova a z Pasek do Lučan přerušilo obsazení pohraničí Československa Německem a posléze vypuknuvší druhá světová válka. To znamenalo pro Jablonecko v podstatě konec celosvětového exportu bižuterie a místní podniky se začínaly orientovat na válečnou výrobu.

Odchod českých zaměstnanců do vnitrozemí, ale také postupná likvidace židovské komunity a povolávání mužské populace do služeb vojska, byl částečně kompenzován nuceně nasazenými pracovními silami takřka z celé Evropy. To se týká jak průmyslových podniků, tak i situace u elektrických drah. V dochované zaměstnanecké knize, vedené od roku 1898, se objevují zaměstnanci s místem původu jako je Kijev, Budapešť, Vídeň, Praha, ale i Paříž nebo třeba Tunis. Zastávali většinou práce v dílnách, na tratích, ženy plnily povinnosti průvodčích. Například Gallinat Margarete, zaměstnaná pod číslem 511 od 15. 11. 1943, působila jako průvodčí a ubytovaná byla ve Mšeně. Bylo jí 23 let, když nastoupila společně s ostatními dívkami z Evropy, které téměř všechny ukončily pracovní poměr až v květnu nebo červnu 1945. Margarete se narodila v Drážďanech a jako bydliště měla uvedený Dortmund. Dnes již nevíme, co bylo důvodem ukončení zaměstnaneckého vztahu již 12. 2. 1945. Třeba se těšila domů, možná odjela navštívit příbuzné do Drážďan. Právě Drážďany zažily největší bombardování ve dnech 13.–15. 2. 1945. Dortmund přišel na řadu o měsíc později.

Nedostatek pohonných hmot vedl za války k oživení nákladní dopravy tramvajemi, od léta 1944 byla dokonce obnovena přeprava listovních zásilek. Právě z důvodu přepravy zaměstnanců podniků zbrojní výroby byl osobní provoz zpočátku posilován, koncem války však došlo na rozsáhlé redukce. Nejezdilo se o nedělích a ve všedních dnech byla osobní doprava omezena jen na období dopravních špiček. Po válce se provoz postupně normalizoval, situace ale nebyla bez problémů. Pro nedostatek uhlí v elektrárně byla doprava ve dnech 13.–16. 12. 1945 dokonce zastavena. K plné obnově provozu došlo až na jaře následujícího roku. Jablonecké tramvaje pak také zajišťovaly přepravu odsunutých Němců, na železnici do Rychnova jich především v nočních hodinách přepravily přes 6 tisíc, nejvíce z tábora v Rýnovicích.