Kontakty Dokumenty Úřední deska

50 let bez tramvají na lince Rychnov–Janov

Tramvaj u radnice
Autor: archiv JM

Brzy uplyne již 50 let od chvíle, kdy naposledy zacinkaly tramvaje v centru Jablonce. Dne 31. 3. 1965 opustily tramvaje původní linku č. 1 Rychnov–Jablonec–Janov, jejich práci převzaly autobusy. Jablonec tak přišel o jednu ze svých atrakcí, kdy spojení k pardubicko-liberecké dráze zajišťovala tramvaj vedená i lesem mezi Kokonínem a Pulečným.

Tramvaje z Rychnova do Jablonce a dále do Janova sloužily celých 65 let, bývaly spolehlivým dopravním prostředkem i v mrazech a přívalech sněhu. Samotné zahájení provozu také proběhlo v zimě (7. 2. 1900). Zejména spojení s Rychnovem bylo pro Jablonec klíčové, neboť sloužilo nejen dopravě osobní, ale řadu let i nákladní a poštovní. Jednalo se tak o malodráhu, která měla kromě zastávek a výhyben i nákladiště a překladiště (Rychnov a Brandl), kde se zboží a substráty předávaly s „velkou dráhou“.

Tramvajovou síť r. 1900 doplnila trať z Brandlu přes centrum k Jánské ulici (r. 1904 prodloužená do Pasek), r. 1928 spojnice pošty a hlavního nádraží. Unikátem byla nákladní spojka Brandl – Rýnovice, na které pravidelná osobní doprava nejezdila.

Plánována byla i trať do Liberce, vybudovat se ji podařilo až po 2. světové válce, kdy převážila rychle narůstající osobní doprava. Meziměstská trať se stavěla z jablonecké iniciativy a pravidelný provoz zahájila 1. 1. 1955. Období největší kolejové sítě trvalo do roku 1959, kdy byla zrušena trať Nádraží – Paseky, tramvajová trať Rychnov – Janov navazovala na „jedenáctku“ 10 let. Pak i na „jedničce“ nahradily tramvaje autobusy a jablonecký DP navrhoval zrušení tramvají i na lince 11. Z liberecké strany se ale podařilo prosadit rekonstrukci celé tratě (1972–76), díky které se dochovala dodnes.

Na trati do Liberce od roku 1970 jezdí pouze liberecké tramvaje, poslední jablonecké byly předány do Liberce. Několik původně jabloneckých tramvají se ale dochovalo dodnes a díky spolku Boveraclub se postupně vrací na koleje jako historické. Jedná se o motorový vůz MT6 č. 117 z roku 1953 a vlečný vůz č. 44 ze 30. let. Souprava těchto vozů věrně dokládá podobu jabloneckých tramvají na linkách 1 a 11 v 50. a 60. letech. Historické tramvaje také mohou být u toho, podaří-li se prosadit prodloužení meziměstské tramvajové linky do centra Jablonce a obnovit tak přímou návaznost linek 11 a 1 (101), která již od 70. let v jablonecké MHD citelně chybí.

Viktor Liška

Další informace