Kontakty Dokumenty Úřední deska

100 let ZUŠ Jablonec nad Nisou – 5. díl

Olga Bejvlová
Autor: archiv JM

Personální otřesy a hledání stability



Po úspěšném představení hudební školy veřejnosti prostřednictvím prvního žákovského koncertu v hotelu Geling v červnu 1926 se na konci prvního školního roku nad jabloneckou hudební školou vznášel stín personálních problémů. Hlavním tématem se stal spor s učitelem klavíru Josefem Růžičkou. Neshody mezi ním a vedením školy eskalovaly ohledně podmínek jeho působení, zejména otázky finančního ohodnocení. Kuratorium se snažilo situaci uklidnit a argumentovalo doporučeními z inspektorátu, avšak Růžička tato vysvětlení zpochybňoval. Celá záležitost se stala předmětem veřejné diskuse, neboť obě strany prezentovaly své verze událostí v místním tisku.

Školní rok 1926–1927: Nová klavírní pedagožka a rozvoj sborového zpěvu

Druhý školní rok byl slavnostně zahájen 1. září 1926 v již zavedených houslovém a dechovém oddělení, kde pokračovali pánové Váša Holub, Hermann a Caha. Nicméně, absence učitele klavíru představovala pro školu značnou výzvu. Na uvolněné místo se přihlásily slečna Špillarová z Pelhřimova a Josef Jiřina z Chrastavy. Slečna Špillarová však svou kandidaturu stáhla, neboť přijala angažmá na hudební škole v Jihlavě. Kuratorium v této delikátní situaci nechtělo jednat bez souhlasu státního inspektorátu v Brně. Vzhledem k tomu, že inspektorát neměl k dispozici vhodného klavíristu ochotného působit v Jablonci, a s ohledem na mírný pokles v počtu nově zapsaných žáků, kuratorium se aktivně pokusilo získat pedagoga z Liberce či Tanvaldu s dojížděním dvakrát týdně. Liberec však prvotní nabídku odmítl a jednání s Tanvaldem o sdíleném učiteli klavíru také nepřinesla rychlý výsledek, ačkoliv tamní kuratorium navrhlo svou učitelku Zdenku Dolenskou-Vondrovou. Ta sice 19. září zahájila výuku, avšak již 21. září odeslala dopis s omluvou, že ze zdravotních důvodů nemůže do Jablonce dojíždět.

Příchod Olgy Bejvlové

Po urgujícím dopise kuratoria přišla z inspektorátu konečně telegrafická zpráva oznamující příchod nové posily – slečny Olgy Bejvlové.

Olga Bejvlová, rozená 19. září 1879 v Praze, představovala pro jabloneckou hudební školu významný pedagogický zisk. Její bohaté hudební vzdělání zahrnovalo studium na pražské konzervatoři u profesora Josefa Jiránka, žáka Smetanova, a profesora Josefa Bohuslava Foerstera. Po úspěšném šestiletém studiu a státní zkoušce působila od roku 1900 ve své soukromé klavírní škole v Praze, kde s úspěchem připravovala žáky na konzervatoř a vychovala řadu talentovaných pianistů, mezi nimiž byli i pozdější významné osobnosti jako dr. Obenberger a manželé Šmákalovi. Její hudební zájmy zahrnovaly široké spektrum skladeb klasických i moderních autorů. U Marie Nedbalové se věnovala studiu ruské klavírní literatury a zpěvu a zároveň doprovázela její žáky při různých vystoupeních. V roce 1918 rozšířila své dovednosti v kurzu intonace a řízení sboru pod vedením Iva Vorla a metodu Theodora Deppea studovala u profesora Bláhy-Mikeše. Před svým příchodem do Jablonce podnikla koncertní turné po Slovensku a působila jako učitelka klavíru v Jugoslávii, nejprve na Glasbeni Matici v Ptuji a později na nově zřízené hudební škole v Novém městě u Lublaně, kde dosáhla pozoruhodných výsledků.

Růst školy a nové směry výuky

Na počátku školního roku 1926-1927 evidovala škola celkem 69 žáků (49 chlapců a 20 dívek). Nejvíce žáků se věnovalo hře na housle (47), následoval klavír (16) a v menším počtu byly zastoupeny flétna, klarinet, trombony, violoncella a trubka. S cílem rozšířit hudební vzdělání i o teoretické základy zřídila škola na základě provolání k rodičům intonační oddělení. Tento krok se setkal s velkým zájmem, o čemž svědčí zápis 117 žáků z obecných a měšťanských škol, kteří byli rozděleni do sedmi oddělení.

Významným krokem pro další rozvoj školy bylo i oficiální schválení její existence zemskou správou politickou v Praze výnosem z 8. prosince 1926. Současně byly schváleny organizační statut, stanovy kuratoria a vyučovací osnovy.

Sborový zpěv: tradice, útlum i nové začátky

Po zkušenostech se smíšeným sborem z předchozího roku se kuratorium rozhodlo zřídit také mužský sbor. K pravidelné účasti na zkouškách v Obchodní akademii se zavázalo 24 zpěváků. Aktivita sboru však v letních měsících opadla a koncem května byla přerušena. Nová učitelka klavíru Olga Bejvlová se však koncem roku ujala iniciativy a založila ženský sbor, do kterého zapojila i žákyně z intonačního oddělení. S tímto sborem pak vystoupila na žákovském koncertu, čímž škola pokračovala v tradici veřejných prezentací své činnosti.