Přítomno: 30 členů zastupitelstva dle prezenční listiny
Ověřovatelé zápisu: Jitka Baláková, MUDr. Vít Němeček, MBA
Zapsala: Jiřina Hartmanová
Primátor města RNDr. Jiří Čeřovský, zahájil ustavující zasedání zastupitelstva města Jablonec nad Nisou v 16,00 hod.
Primátor konstatoval, že ustavující jednání zastupitelstva města Jablonce nad Nisou bylo řádně svoláno v souladu se zněním zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecním zřízení) v platném znění.
Zápis z minulého jednání zastupitelstva města ze dne 15. 9. 2022 byl podepsán bez připomínek. Oznámil, že z dnešního jednání se pořizuje videozáznam, který je přenášen on-line a zvukový záznam bude zveřejněn na webových stránkách města.
Na začátku jednání bylo osobně přítomno 29 zastupitelů, distančně byl přítomen 1 zastupitel, pan Martin Bauer. Primátor pana Bauera požádal o vizuální ztotožnění, vzápětí byl vidět na obrazovce televizoru, který byl nainstalován v zasedací místnosti. Primátor konstatoval, že provedl ztotožnění pana Bauera, který mu na kameru ukázal doklad totožnosti -- občanský průkaz.
Celkem bylo tedy přítomno 30 členů zastupitelstva.
Při hlasování u jednotlivých bodů se primátor vždy dotázal on-line připojeného zastupitele, jak chce hlasovat, následně bylo jeho prohlášení, které zaznělo nahlas na kameru, zaznamenáno na hlasovacím zařízení.
Primátor uvedl, že na pracovním stole jsou připraveny tyto dokumenty:
1) program dnešního jednání ZM
2) návrh usnesení dnešního jednání
3) formuláře pro ZM - Protinávrh usnesení, doplněk návrhu usnesení, nový návrh usnesení, který se předává předsedovi návrhové komise. Formulář Interpelace, který se předává pracovníkům magistrátu v zasedacím sále nebo primátorovi.
Do mailů bylo rozesláno:
program
návrh usnesení
jednací řád
návrh volebního řádu
zásady pro odměňování
tex slibu pro distančně přihlášené
Primátor požádal tajemníka magistrátu JUDr. Marka Řeháčka, aby seznámil zastupitele se Zprávou registračního úřadu o průběhu a výsledku voleb do zastupitelstva města.
JUDr. Řeháček přečetl zprávu, viz zvukový záznam na webu města.
RNDr. Čeřovský -- nyní přikročíme k představení zvolených zastupitelů a složení slibu.
Slib se skládá podle § 69 odst. 3 zákona o obcích v platném znění tak, že zastupitel před zastupitelstvem (zřetelně) pronese slovo „slibuji" a podepíše se pod text slibu, který je připraven zde na stolku.
On-line připojení zastupitelé po vyzvání řeknou nahlas a srozumitelně „slibuji" a obratem pošlou elektronicky podepsaný slib do mailu paní Hartmanové.
Odmítnutí slibu nebo složení slibu s výhradou má za následek ztrátu mandátu.
Nyní přečtu znění slibu, všechny přítomné žádám, aby po dobu čtení textu slibu povstali.
Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu města a jeho občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky.
Žádám pana tajemníka, aby vyvolával jednotlivé členy zastupitelstva v abecedním pořadí, a poprosil bych členy zastupitelstva, aby předstoupili k řečnickému pultu a složili slib.
JUDr. Řeháček, tajemník MMJN vyzval jednotlivé zastupitele, kteří přistupovali k řečnickému pultu, nahlas vyslovili „Slibuji" a následně se podepsali do protokolu o složení slibu. Zastupitel, který byl přítomný on-line, rovněž na kameru vyslovil „Slibuji", elektronicky podepsal dokument slibu a s elektronickým podpisem ho obratem zaslal e-mailem. U dokumentu byla zkontrolována platnost elektronického podpisu a byl vytištěn, primátor města i tajemník úřadu potvrdili jeho pravost.
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
RNDr. Čeřovský - navrhuji, aby ověřovatelé zápisu byli paní Jitka Baláková a MUDr. Vít Němeček, MBA. Zapisovatelkou navrhuji paní Jiřinu Hartmanovou, pracovnici kanceláře tajemníka.
Návrh usnesení byl schválen 30-0-0-0
USNESENÍ ZM/160/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
s c h v a l u j e
ověřovatele zápisu z ustavujícího zasedání zastupitelstva města - paní Jitku Balákovou a MUDr. Víta Němečka, MBA
zapisovatele ustavujícího zasedání zastupitelstva města - paní Jiřinu Hartmanovou, pracovnici odboru kancelář tajemníka.
1) Zahájení jednání
2) Zpráva registračního úřadu o průběhu a výsledku voleb do zastupitelstva města
3) Složení slibu členů zastupitelstva
4) Schválení určení ověřovatelů a zapisovatele zápisu
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
5) Schválení programu jednání
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
6) Schválení složení návrhové komise
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
7) Stanovení počtu členů rady města, počtu dlouhodobě uvolněných členů zastupitelstva a určení jejich funkcí
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
8) Schválení volebního řádu, zřízení volební komise a schválení jejího složení
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
9) Volba primátora města
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
10) Volba náměstků primátora
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
11) Volba členů rady města
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
~~12) Zřízení výborů zastupitelstva a volba jejich předsedů a členů~~
~~předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor~~
13) Zásady odměňování členů zastupitelstva města, členů rady města a členů výborů a komisí vč. pravidel pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva města
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
14) Pověření členů zastupitelstva města Jablonec nad Nisou k přijímání prohlášení o uzavření manželství podle ustanovení § 11a odst. 1 písm. a) zákona o matrikách
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
15) Určení člena zastupitelstva pro účely pořizování územně plánovací dokumentace
předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
16) Termíny zasedání zastupitelstva města pro rok 2022
17) Diskuze
18) Informace, dotazy a podněty zastupitelů
Mgr. Švarc -- za náš klub navrhujeme vyškrtnutí bodu č. 12. Návrh na volbu členů jednotlivých výborů jsme obdrželi v pátek, což byl šibeniční termín.
Mgr. Mánek -- také navrhujeme stažení bodu č. 12 z důvodu, že byl pozdě zaslán.
Ing. Vele -- navrhuji setkání předsedů klubů.
RNDr. Čeřovský -- přerušuji jednání na setkání předsedů klubů.
Přestávka od 16,23 hod. -- 16,30 hod.
RNDr. Čeřovský -- výsledek dohodovacího řízení -- stahuji bod č. 12, bude zařazen na nejbližší zasedání zastupitelstva. Ostatní body zůstávají tak, jak byly navrženy
Upravený program byl schválen 23-0-7-0
USNESENÍ ZM/161/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
s c h v a l u j e
program ustavujícího zasedání Zastupitelstva města Jablonec nad Nisou
RNDr. Čeřovský -- v souladu se zněním zákona o obcích a jednacím řádem našeho zastupitelstva nabízím přítomným poslancům Parlamentu ČR paní Janě Pastuchové a panu Petru Beitlovi, zda chtějí na dnešním jednání vystoupit. Oba poslanci vystoupení odmítli.
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Nebyla diskuze a návrh usnesení byl schválen 29-0-0-1
USNESENÍ ZM/162/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
s c h v a l u j e
zřízení návrhové komise ve složení předseda -- Mgr. Pavel Žur, členové -- paní Jitka Baláková a MUDr. Vít Němeček, MBA
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Ing. Vele -- k tomuto bodu podávám protinávrh, který měli všichni zastupitelé obdržet mailem. V čem spočívá -- v bodu B, místo funkce tří náměstků, bude uvedeno čtyř náměstků -- náměstek pro rozvoj a digitalizaci, náměstek pro správu majetku města, náměstek pro životní prostředí a strategii města, náměstek pro oblast humanitní. Logicky se bude upravovat ustanovení v bodu C, kdy dlouhodobě zřídíme pět uvolněných funkcí. V bodu D máte uvedené gesce náměstků. Všichni by to měli mít písemně.
Znění protinávrhu:
B. s c h v a l u j e
zřízení funkce čtyř náměstků primátora:
náměstek pro rozvoj a digitalizaci; náměstek pro oblast humanitní, náměstek pro správu majetku města; náměstek pro životní prostředí a strategii města;
C. s t a n o v u j e
v souladu s § 84, odst. 2 písm. m) a k) a § 99 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, počet členů zastupitelstva dlouhodobě uvolněných pro své funkce na pět: primátor a čtyři náměstci primátora -- náměstek pro rozvoj a digitalizaci; náměstek pro oblast humanitní, náměstek pro správu majetku města; náměstek pro životní prostředí a strategii města;
D. s v ě ř u j e
v souladu s § 104, odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích:
1. náměstku pro rozvoj a digitalizaci úkoly na úseku rozvoje města a digitalizace
2. náměstku pro oblast humanitní úkoly na úseku sociálních a zdravotních věcí, školství, kultury a sportu;
3. náměstku pro správu majetku města úkoly na úseku technické i administrativní správy majetku vč. majetkoprávních operací;
4. náměstku pro životní prostředí a strategii města úkoly na úseku veřejné zeleně, odpadového hospodářství, veřejných prostranství, tvorby strategických dokumentů a zapojování veřejnosti do správy města.
RNDr. Čeřovský -- táži se, jestli se tak stalo? Pokud to nemáte v mailech, je potřeba protinávrh předložit v písemné podobě předsedovi návrhové komise. Paní Hartmanová ho všem zastupitelům rozdá vytištěný.
Mgr. Pastuchová -- nevím, jestli by takto mělo začínat zastupitelstvo města, že budeme dostávat materiály na stůl minutu předtím, než o nich máme hlasovat. My jsme v kuloárech slyšeli, že navýšení náměstků bude, bude to stát nějaký rozpočet města, takže toto jednání se mi vůbec nelíbí, i když to je tak jediné, co jako opoziční zastupitelka mohu říct. Prosila bych budoucího pana primátora, aby nám všechny podklady dával příště dřív. Mailem to posláno nebylo a teď nám to hodíte na stůl, abychom se s tím seznámili. Požádala bych za náš klub o přestávku.
Mgr. Mánek -- je až neuvěřitelné, že se toto může stát na ustavujícím zastupitelstvu. Je to důsledek a zároveň důkaz toho, jakým způsobem byla tato rádobykoalice tvořena. Nehovořilo se se zbytkem zvolených zastupitelů. Jestli to jsou demokratické principy těch, kteří to navrhují, tak tomu absolutně nerozumím. Pokud takto bude fungovat zastupitelstvo, tak si to vůbec neumím představit.
Mgr. Švarc -- ztotožňuji se se svými předřečníky. Je to taková zásadní změna předkládaného bodu, že to nepovažuji za rozšíření, ale podle mě se jedná o nový bod, se kterým jsme opět nebyli seznámeni v dostatečném předstihu, jak ukládá Jednací řád zastupitelstva města. Navýšení počtu je zásadní věc i z pohledu ekonomiky. Nejedná se o pouhé rozšíření bodu, ale o nový bod a měl by být opět stažen, protože jsme s ním nebyli seznámeni a zjišťujeme to teprve teď.
Mgr. Mánek -- v tuto chvíli došlo k tak zásadní změně programu, že my jsme sice schválili bod programu, který byl nějakým způsobem revidován tak zásadně, že, jak říká pan Švarc, měl být rozšířen. Ve své podstatě pro mě jsme schválili nelegitimní program, s tímto jsme nebyli vůbec seznámeni.
Mgr. Žur -- v tomto případě dle Jednacího řádu, my jsme schválili body, ale vzniká zde protinávrh. Protinávrh se dává vždy ten den, kdy ta záležitost probíhá. Nikoho zde neobhajuji, ale vycházím z toho, že to je protinávrh a dřív nemůže být poslán. Každopádně pokud to nebylo s kluby vykomunikováno dopředu, tak to je věc k diskuzi.
RNDr. Čeřovský -- pan Švarc má technickou připomínku -- pouze připomínám, že technická připomínka se vztahuje k porušení Jednacího řádu nebo legislativních předpisů, které s jednáním zastupitelstva souvisí. V čem je porušení Jednacího řádu nebo legislativy?
Mgr. Švarc -- děkuji za upozornění. Jen bych ocitoval §4 -- příprava jednání zastupitelstva města, odstavec 3 -- Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům ZM komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření. To nám v tuto chvíli nebylo umožněno, v předložených materiálech jsme se bavili o 3 náměstcích. Jestliže máme za povinnost být seznámeni s materiálem komplexně, abychom dokázali posoudit problematiku a přijmout účinná opatření, třeba z pohledu ekonomiky a dalších věcí, jako je např. personalistika, tak si myslím, že došlo k porušení tohoto bodu a návrh by měl být stažen.
RNDr. Čeřovský -- jako předsedající konstatuji, že návrh programu byl schválen, takže žádný další bod vyřazovat nebudu a bude se o jednotlivých návrzích hlasovat.
Ing. Říha -- fascinuje mě, že s námi vznikající koalice nekomunikuje prakticky od voleb. Neviděli jsme žádné programové prohlášení, koaliční smlouvu a začínají zde vytahovat králíky z klobouku. Předpokládám, že to bude hodně drahá koalice.
Primátor vyhlásil přestávku, která trvala od 16,40 hod. -- 16,45 hod.
Mgr. Mánek -- nemáme žádné informace od nikoho z těch, kteří tento bod navrhují, tak ve své podstatě by nás zajímala ekonomika zřízení dalšího postu náměstka, tzn. kolik to město bude stát. Velmi pravděpodobně to není jen plat toho člověka, ale i vytvoření personálu a kanceláře, auto apod. Chtěli bychom se zeptat Vás, pane přesedající, nebo pana tajemníka, jestli je schopen v tuto chvíli vyčíslit náklady pro úřad. Víme, jaká doba nás čeká a považujeme za nepřijatelné rozšiřování počtu politických funkcí na radnici.
RNDr. Čeřovský -- dotaz musí být směřován na jiné osoby, já s tímto návrhem nemám nic společného, nedokážu odpovědět.
Ing. Vele -- to, že dávám protinávrh k navrženému usnesení, je moje právo zastupitele, aby nezaznělo, že porušujeme nějaká pravidla nebo Jednací řád. Co se týká vytvoření této nové pozice -- jsme přesvědčeni, že do budoucna nám to může přinést i úspory. Co se týká nákladů, zcela jednoznačně chceme udělat sdílený sekretariát, který budou sdílet 2 náměstci. Náklady na auto nepočítáme žádné. Platové náklady by nám musel říci pan tajemník.
JUDr. Řeháček -- stávající plat náměstka je daný, v tuto chvíli se ale připravuje na ministerstvu vnitra upgrade legislativy, který by ho měl navyšovat. Stávající plat náměstka je v tuto chvíli ročně necelý 1 milion Kč.
Mgr. Švarc -- mohli bychom být seznámeni s celkovými dopady do rozpočtu, nejen finančními, ale i materiálními a personálními. Je schopen nám někdo toto vyčíslit?
Mgr. Mánek -- pokud nově zřízený post v sobě bude zahrnovat cestovní ruch, tak ten dosud na radnici nebyl naplňován, byl pod městskou společností Kultura p.o. Takže je logické, že bude muset být navýšen počet úředníků na radnici, protože nevěřím tomu, že by v tuto chvíli nevzniklo nějaké oddělení nebo nebyl přijat nějaký pracovník. Jakýkoliv náměstek, který bude mít tuto pseudoagendu nasdílenou z různých částí úřadu -- tam bude muset být přijat nějaký úředník, který bude schopen -- manažer cestovního ruchu nebo něco takového. V té chvíli dochází jednoznačně k dalšímu navýšení nákladů pro úřad. Jsou to určité komplexní změny, které bychom jako zastupitelé měli vědět, než se k takové věci připojíme. Od předkladatele bych chtěl vědět, jaký to bude komplexní zásah do rozpočtu.
MgA. Chuchlík -- chtěl jsem poskytnout alespoň dílčí odpověď v tom smyslu, že nyní nehlasujeme o změně organizačních struktur magistrátu, nepřidáváme žádná další úřední místa, v tomto bodu hlasujeme o novém složení vedení města a jeho struktuře. Sám jsi Davide zmínil, že jsou témata, která nebyla řešena, jako např. turistický ruch. Takových témat je hromada, a proto kalkulovat čistě ekonomicky kolik ušetříme, když ta témata nebudeme řešit, je pro město velmi nešťastný přístup. Přistupujeme k tomu, která témata řešit, abychom z nich měli jako město zisk. Turistický ruch je určitě jedno z těch důležitých.
Mgr. Mánek -- neřekl jsem, že nebyl řešen cestovní ruch, ten byl řešen pod příspěvkovou organizací Kultura a nemyslím si, že špatně. V tuto chvíli půjde o změnu v jeho řešení, a to bude mít nějaký dopad. Předpokládal bych, že když někdo takovou změnu dělá, tak to má promyšlené, má dopady spočítané a ví o nich více než jen to, že řekne -- no on řešen nebyl. Řešen byl.
Mgr. Žur -- v protinávrhu, který jsme dostali, jsem nikde cestovní ruch nenašel.
Ing. Vele -- cestovní ruch zůstane v kompetenci náměstka pro oblast humanitní.
Mgr. Žur -- tak jestli bys mohl vydefinovat, co bude součástí té nové funkce, co bude ta nová osoba politicky řídit.
Ing. Vele -- to je v podbodu B, 4 - náměstek pro životní prostředí a strategii města úkoly na úseku veřejné zeleně, odpadového hospodářství, veřejných prostranství, tvorby strategických dokumentů a zapojování veřejnosti do správy města -- toto je náplň nově zřízeného náměstka. Cestovní ruch zůstává v gesci náměstka pro oblast humanitní.
Mgr. Švarc -- reaguji na pana Chuchlíka -- řekl jste, že nelze jenom vyčíslit ekonomické náklady, že to bude mít přínos. Mohl byste nám vyčíslit ten přínos?
MgA. Chuchlík -- jak jsem již říkal, není zde schvalovaná předkládaná změna organizační struktury úřadu, je to změna struktury vedení města, která zahrnuje řešení témat, která řešena nebyla. To, že nějaké téma není řešeno, není úspora, ale nedostatek, který se snažíme napravit. Jakmile usedne nové vedení do svých pozic, bude pracovat na tom, aby předložilo koncepci svých resortů, tak, jak jsou definovány v předloženém protinávrhu.
Mgr. Mánek -- ať tam je nebo není cestovní ruch v tuto chvíli, tak tam je strategické plánování. Je třeba legitimně přiznat, že bylo součástí odboru rozvoje, tzn. řešeno bylo. Řekneme si na rovinu, že pokud zřídíme novou funkci náměstka, tak velmi pravděpodobně nový náměstek nebude tuto problematiku řídit sám a bude potřebovat úředníky, které budeme přijímat. I ve stávajícím vedení jsme diskutovali, že v rámci strategického plánu, který jsme schválili, budeme potřebovat člověka, který by to v rámci odboru rozvoje dělal, ovšem na pozici úředníka, nikoliv náměstka. Je to dle mého nesmyslný krok rozšiřovat počet uvolněných pozic, a ekonomicky naprosto nepřijatelné.
Bc. Kroupa -- co zde vidím -- je potřeba uspokojit členy koalice, aby se zaměstnali, protože to, co se zde děje, je naprosto zbytečná věc. Povídáme si krásně, ale naprosto zbytečně, koalice má 16 hlasů a odhlasuje si to. Zajímalo by mě -- nevidím zde náměstka pro ekonomiku? Tzn., že město se nebude dál ekonomicky řídit?
Ing. Vele -- není to o tom, že se přidává náměstek, ale došlo k přerozdělení kompetencí u některých náměstků. A odbor ekonomiky a rozpočtu spadne do kanceláře primátora a bude řízena primátorem.
Ing. arch. Klápště -- rozdělení je prostě jiné, téma digitalizace na rozvoji rozhodně nebylo. Chtěl bych reagovat na Mgr. Mánka -- když byl on v radě města, tak rada města zřídila samostatný odbor pro strategii a územní plánování a vyčlenila ho z odboru rozvoje. To je něco, co udělala vaše koalice, je to docela zajímavé a my to respektujeme a budeme s tím nadále pracovat, ale rozhodně to neházejte na nás.
Mgr. Pastuchová -- pane Klápště nyní budete v koalici s našimi bývalými partnery, takže teď je to na vás. Zopakovala bych, co řekl Milan Kroupa -- je tu málo kapustičky a hodně těch, co ji chtějí papat. Je to koalice z několika stran, každý musí mít někoho, přibyl jeden náměstek. Tím, že pan primátor si bere pod sebe ekonomiku -- asi jsme to dělali v minulé koalici špatně, když náměstek pro ekonomiku na tom pracoval 8 hodin denně a teď pan primátor stihne obojí. Jsou to nově, zbytečně, pro dnešní dobu extrémně zřízené funkce, které budou stát občany našeho města peníze. Je to jen o teplých místech na radnici za to, že jste udělali koalici.
Bc. Kroupa -- na post náměstka pro rozvoj a digitalizaci by měl usednout pan Jakub Chuchlík. Mě by zajímalo, jakou má pro tuto funkci kvalifikaci. Z mé zkušenosti se domnívám, že naprosto žádnou. Je zde propojení dvou různých funkcí dohromady, a pokud si pamatuju, tak nezvládal ani náměstka pro rozvoj, natož aby zvládal rozvoj a digitalizaci. Zajímalo by mě, jakou má kvalifikaci a kolik lidí bude potřebovat k tomu, aby to zvládnul.
RNDr. Čeřovský -- nyní jsme v bodu č. 7, pokud to bude pokračovat dál, tak pak jsou volby náměstků. Dotaz by pak měl směřovat k těm, kteří budou navrhováni. V tomto protinávrhu jsem žádné jméno nevyčetl. Pojďme se držet toho, co máme v bodu č. 7 -- počet volených funkcí a kompetencí.
Mgr. Mánek -- reakce na pana Klápštěho -- jestli si někdo myslí, že když jakákoliv rada města zřídí nový odbor, tak že musí být politicky řízen automaticky novou politickou funkcí za velké peníze, tak to je naprostý nesmysl. Je to trochu demagogie, kterou slyšíme od nově vzniklé koalice.
Hlasování o protinávrhu 16-14-0-0
Upravený návrh usnesení byl schválen
USNESENÍ ZM/163/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
A. s t a n o v u j e
v souladu s § 84, odst. 2 písm. m) a § 99 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, počet členů rady města pro volební období 2022 -- 2026 na devět členů;
B. s c h v a l u j e
zřízení funkce čtyř náměstků primátora:
náměstek pro rozvoj a digitalizaci; náměstek pro oblast humanitní, náměstek pro správu majetku města; náměstek pro životní prostředí a strategii města;
C. s t a n o v u j e
v souladu s § 84, odst. 2 písm. m) a k) a § 99 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, počet členů zastupitelstva dlouhodobě uvolněných pro své funkce na pět: primátor a čtyři náměstci primátora -- náměstek pro rozvoj a digitalizaci; náměstek pro oblast humanitní, náměstek pro správu majetku města; náměstek pro životní prostředí a strategii města;
D. s v ě ř u j e
v souladu s § 104, odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích:
náměstku pro rozvoj a digitalizaci úkoly na úseku rozvoje města a digitalizace
náměstku pro oblast humanitní úkoly na úseku sociálních a zdravotních věcí, školství, kultury a sportu;
náměstku pro správu majetku města úkoly na úseku technické i administrativní správy majetku vč. majetkoprávních operací;
náměstku pro životní prostředí a strategii města úkoly na úseku veřejné zeleně, odpadového hospodářství, veřejných prostranství, tvorby strategických dokumentů a zapojování veřejnosti do správy města.
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Nebyla diskuze a návrh usnesení byl schválen 30-0-0-0
USNESENÍ ZM/164/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
s c h v a l u j e
volební řád pro volbu primátora města, náměstků primátora, členů rady města a členů výborů vč. způsobů volby
zřízení volební komise ve složení: Mgr. Pavel Žur - předseda, Jitka Baláková, MUDr. Vít Němeček, MBA - členové
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Slova se ujal předseda volební komise Mgr. Žur, který shrnul pravidla volby -- viz zvukový záznam na webu města. Vyzval zastupitele, aby předkládali písemné návrhy na primátora města.
Mgr. Pastuchová -- chtěla bych poprosit, zda by se nám navržení kandidáti mohli představit a říci něco k tomu, jak budou vést toto město.
RNDr. Čeřovský -- to je součástí volebního řádu -- představení a následně dotazy na kandidáty.
Mgr. Žur -- první kandidát -- Mgr. David Mánek, druhý -- Ing. Miloš Vele.
Dotázal se, zda kandidáti přijímají kandidaturu, oba vyslovili souhlas. Následně vyzval kandidáty k představení.
Mgr. Mánek -- shrnul své působení ve funkci náměstka a vizi svého působení ve funkci primátora -- viz zvukový záznam na webu města.
Mgr. Švarc -- chtěl bych jen upřesnit -- pan David Mánek nebyl jmenován zastupitelem Michalem Švarcem, ale byl nominován zastupitelským klubem SPD. Co nás k tomu vedlo -- jak již z našeho názvu vyplývá, jsme zastánci přímé demokracie, a jestliže voliči po 30 letech vlády jedné strany na magistrátu vyjevili jasně svoji vůli po změně a vy, jako politici odmítáte tuto vůli respektovat a snížíte se k zákulisním dohodám, tak nemluvte o zastupitelské demokracii, ale mluvte o ukradených volbách. To je to, co nás k tomu vedlo, a proto jsme navrhli Davida Mánka.
Mgr. Mánek -- děkuji Michale za doplnění, že mám nominaci celého vašeho klubu.
Mgr. Žur -- každopádně Davide, ANO v tomto případě vyhrálo tyto volby, tudíž jste měli právo v tomto směru tvořit koalici. Bohužel politika je v tomto směru velice nekompromisní, což je mi v tomto směru líto a řada voličů bude možná v tomto směru zklamaná. Na druhou stranu musím říci, že jste za období těch 4 let udělal ve svém životním běhu velký vzestup a musím vám poděkovat, jakým způsobem jste pracoval jako náměstek pro kulturu, školství a sociálno. Chtěl jsem se zeptat, jaké priority, pokud se stanete primátorem, budete uplatňovat v rámci řízení města?
Mgr. Mánek -- základními prvky mého vedení je komunikace s lidmi. Pokud se ptáte na priority v rámci města, opět to vychází z mé gesce. Podle mého přicházíme do doby, kdy sociální problematika bude velmi živá, a bude třeba i ze strany města najít prvky pomoci lidem a dokázat je uklidnit. Neumím si představit, že za půl roku, za rok, nám budou na úřad „klepat" lidi. Nechci říkat, že to tak bude. Vůbec si to nepřeji, ale právě vedení města by mělo nastavit sociální politiku tak, aby ti lidi měli pocit bezpečí, zastání, a snažili se s městem kooperovat. Tomuto ze strany nově vzniklé koalice vůbec nevěřím.
Ing. arch. Klápště -- mám doplnění do diskuze -- když sečteme ty výsledky, tak ANO a SPD má dohromady 37,6% voličských hlasů, ODS, Piráti, Společně pro Jablonec a Starostové 47,1%, což je o 10% víc. V tomhle právě ta zastupitelská demokracie je, aby vedení města reprezentovalo širší paletu voličů. Ještě taková drobnost -- návrh podle jednacího řádu podává konkrétní zastupitel.
Mgr. Švarc -- pan Klápště má určitě pravdu, ale mě k podání návrhu zmocnil můj zastupitelský klub.
Mgr. Pastuchová -- děkuji panu Klápštěmu, že nám zde řekl čísla. Znovu jen řeknu -- hnutí ANO po 28 letech v Jablonci porazilo ODS o 4 mandáty. Asi se sluší říci to, co se říká v zákulisí, že nám ODS vrátilo to, co hnutí ANO udělalo před 4 lety, že jsme je obešli. Byl to 1 mandát. Davidovi děkuji za jeho práci, jako poslankyně jsem s ním měla velice dobrou spolupráci.
Mgr. Mánek -- reaguji na ta čísla -- jedna věc je, že nějaká strana vyhraje ve volbách, my jsme vyhráli opravdu velmi výrazně, naši voliči nám dali jasný mandát k tomu, že bychom měli město vést. To, že to někdo zákulisně nerespektuje, protože se dá dohromady několik nesourodých subjektů, které tvrdí, že se dali dohromady, protože spolu hezky diskutují. My jsme schopni hledat společnou řeč úplně s každým, ale bohužel jsme k tomu nedostali žádnou možnost, protože těchto 16 lidí od prvního momentu, kdy byly sečteny výsledky voleb, tak s námi prakticky nekomunikovali. Takto si já demokracii nepředstavuji. Pokud se to takto ustaví, tak dle mého proti vůli velké části voličů. Když si vzpomenu, když koalice Spolu Pirátů a STANu v celé republice vyhrála volby a mluvila o tom, jak bude všechny voliče spojovat a bude je ve své podstatě nějakým způsobem dávat dohromady tak, že jsou vládou všech. To je naprostá lež a nepravda. Doufám, že vy, jako nově vzniklá koalice, budete komunikovat s občany ty věci, které budete připravovat. Uvědomte si, že budete mít obrovskou zodpovědnost vůči lidem a napětí ve společnosti roste.
Mgr. Švarc -- chtěl jsem již vyzvat k ukončení diskuze, protože zde můžeme diskutovat dlouho a asi se nepohneme dál. Zaznělo zde spousta argumentů, ale přijde mi úsměvné, že zastupitel zde zmínil nějaká procenta, a přitom odmítá úplně respektovat zásady demokracie. Jestliže představitelé vašich stran nám přes média vzkazují, že s populisty a extrémisty se bavit nebudou, tak na co si zde hrajeme.
Předseda volební komise vyzval k představení druhého kandidáta Ing. Veleho.
Ing. Vele -- představil se zastupitelům, viz zvukový záznam na webu města.
Mgr. Pastuchová -- chtěla bych se zeptat, proč jste nepřijmul roli primátora před 3 lety? Jaká bude vaše pracovní doba, když budete primátor a náměstek pro ekonomiku? Společné zájmy vaší společné koalice jsou strašně úsměvné, protože jste tady seděl společně se mnou a víme, jak to zastupitelstvo vypadalo. Já vám přeji hodně štěstí.
Ing. Vele -- děkuji a odpovím na první otázku, proč jsem funkci nepřijal -- po volbách v roce 2018 jsem odešel do soukromého sektoru a měl jsem uzavřenou smlouvu o výkonu funkce. Akcionářům firmy, kde jsem pracoval, jsem slíbil, že po dobu 4 let z této funkce neodejdu. Ta doba nastala, a proto jsem si mohl dovolit z této funkce odejít. Na druhou otázku vám odpovím v rámci interpelací po prvním měsíci, jakou budu mít pracovní dobu, dnes to úplně neumím říci.
Ing. Říha -- společně jsme zde seděli 3 roky, vím, jak jste se o kolezích z Pirátů a Společně v rámci klubu vyjadřovali, tak tady nemusíte hrát komedii, jaká jste super parta. Zajímalo by mě, jak se cítíte jako budoucí primátor, který ve vlastní straně skončil v komunálních volbách na 4. místě?
Ing. Vele -- na to první nebudu reagovat, já zde žádnou komedii nehraji. Koaliční jednání s partnery probíhalo korektně, budete si moci přečíst naše programové prohlášení, které jsme dnes zveřejnili. Druhý dotaz -- budu se cítit dobře a mám podporu kolegů zastupitelů.
Mgr. Mánek -- zaznělo zde, že budete spojovat koalici a opozici. Za celý měsíc jste nás neoslovili prakticky s ničím. Jestli tímto způsobem chcete hledat průsečíky, tak nevím, jestli to je ten správný způsob. Takto si to opravdu představujete pane, možná budoucí, primátore?
Ing. Vele -- vy sám víte, že po volbách jsme se setkali několikrát, bavili jsme se o tom, a říkali, že vytvořit koalici v15 možné není, protože potřebujete 16 hlasů. Já jsem také říkal, že nemáme třetího partnera, se kterým bychom to dali dohromady. Takto naše společná jednání probíhala. Nerad bych to zde na ustavujícím zastupitelstvu dál rozváděl, připadá mi to nedůstojné.
Mgr. Mánek -- já se ptám na něco úplně jiného. Neptám se na to, jestli jste se s námi setkal u mě v kanceláři, jednou, na moji výzvu a potom následně na výzvu Milana Kouřila ještě jednou a tvrdili jste, že to je neformální. Já se o tom nebudu tady dohadovat. Já se ptám na to, jestli toto je způsob jednání s opozicí a chcete její podporu. Jak ji chcete získávat?
Ing. Vele -- vrátím se zpět, kdy jsme schvalovali program. Vy jste navrhovali bod č. 12 vyřadit, že jste materiál dostali pozdě. Já sem požádal, abychom se šli dohodnout a pak jsem požádal pana primátora, aby tento bod byl stažen, aby byl dostačený prostor se dohodnout. Dnes jsem zde provedl první vstřícný krok.
Mgr. Švarc -- neměl jsem čas se seznámit se vaší koaliční smlouvou, ale zaráží mě, že ODS a Piráti jste měli zcela rozdílný přístup na vlastnictví jablonecké nemocnice, zda ponechat zřizovatelem město nebo převést do sítě poskytovatele krajských nemocnic. Chci se zeptat, co pro nás bude platit.
Ing. Vele -- toto téma bylo v rámci jednání otevřeno, budeme o tom ještě jednat.
Mgr. Žur -- mě by se líbil tandem David Mánek a Miloš Vele, protože každý z vás máte svoji kvalitu něco pro město udělat. Myslím si, že toto spojení by mohlo být k užitku. Myslím si, že všem by mělo jít o značku města. Jaké priority bys měl jako primátor?
Ing. Vele -- řítíme se do doby, která je těžko předvídatelná, tak bych okamžitě udělal revize městského rozpočtu, revize výdajů, stanovit náklady na energii a jít cestou snižování energetické náročnosti budov. Je to něco, co se nepovede hned, ale určitě to je úkol do budoucna, který nám bude šetřit finanční prostředky.
Pan Hejtmánek -- položil bych vám tu samou otázku jako kolegyně Pastuchová -- jak budete pracovat jako primátor a zároveň náměstek pro ekonomiku? Opravdu 16 hodin? A odpověď, že nám to povíte až po měsíci, mi nepřijde úplně adekvátní, protože toto musíte mít rozmyšlené, když už nám to navrhujete.
Ing. Vele -- mám to rozmyšlené a jsem přesvědčen, že se to nechá zvládnout.
Pan Hejtmánek -- za poloviční čas? Pokud byste měl jako primátor fungovat 8 hodin denně, a jako ekonomický náměstek 8 hodin denně, tak tady opravdu budete 16 hodin.
Ing. Vele -- když budete mít dobrý tým, se kterým budete dobře spolupracovat, tak jsem přesvědčen, že se to nechá zvládnout.
Ing. Kouřil -- neuvažovali jste při koaličních jednáních o nižším počtu náměstků s ohledem na to, do jaké doby vstupujeme. Tlaky na městský rozpočet budou veliké.
Ing. Vele -- o variantě snížení počtu náměstků jsme neuvažovali. Myslím si, že tu je tolik práce a výzev, že nikdo z náměstků, kteří zítra usednou do svých židlí, se nebude nudit.
Pan Kott -- kdo bude mít na starosti energie a snižování energetické náročnosti veřejných budov? Když se podívám na pracovní činnosti budoucích náměstků, tak to tam vůbec nevidím.
Ing. Vele -- bude to mít na starosti pan náměstek Roubíček.
Pan Kott -- takže se při volbě mohu ptát na konkrétní věci pana náměstka.
Žádné dotazy již nebyly a předseda volební komise vyzval k hlasování o prvním kandidátovi Mgr. Mánkovi
Hlasování o zvolení na funkci primátora Mgr. Mánek 14-16-0-0
Nebylo přijato
Hlasování o zvolení na funkci primátora Ing. Vele 17-0-0-6
7 přítomných zastupitelů se před hlasováním odpojilo od hlasovacího zařízení, 6 přítomných zastupitelů hlasovací zařízení nepoužilo.
Mgr. Žur -- návrh byl přijat a primátorem města byl zvolen Ing. Miloš Vele. Dovolte mi, abych jménem všech přítomných a také jménem svým blahopřál panu Velemu ke zvolení do funkce primátora města a současně jej žádám, aby se ujal dalšího řízení dnešního jednání.
Ing. Vele poděkoval zastupitelům za projevenou důvěru
USNESENÍ ZM/165/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
v o l í
v souladu s § 84 odst. 2 písm. m) a § 91 odst. 1) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích do funkce primátora města Ing. Miloše Veleho.
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Ing. Vele -- v jednání ustavujícího zastupitelstva budeme pokračovat volbou náměstků primátora. Zopakuji, že v úvodu dnešního jednání jsme schválili, že budeme volit 4 náměstky a dále připomínám, že způsob volby je také aklamací. Žádám jednotlivé zastupitele, aby předkládali písemné návrhy na funkci náměstka pro rozvoj a digitalizaci předsedovi volební komise.
Předseda volební komise Mgr. Žur -- na funkci náměstka primátora pro rozvoj a digitalizaci byl navržen MgA. Jakub Chuchlík. Dotázal se, zda svoji kandidaturu přijímá, což pan Chuchlík potvrdil, a vyzval ho, aby se zastupitelům představil.
MgA. Chuchlík -- představil se zastupitelům, viz zvukový záznam na webu města.
Ing. Kouřil -- již zde zaznělo, že na digitalizaci, kterou máte v gesci, pravděpodobně odborník nejste, já jsem přesvědčen, že určitě ne. Podotkl bych, že do funkce vedoucí kanceláře tajemníka byla přijata Ing. Vacková, která to má v gesci. Takže toto je naprosto nadbytečná role. Proto by mě zajímalo, co si vy osobně pod tím představujete, že pro to budete dělat?
MgA. Chuchlík -- odpověď je obsažená v našem programovém prohlášení. Je dobře, že se tomu úřad začal věnovat a vznikla pozice, která se tomu tématu věnuje. Myslím, že jsme jako město v tomto zaspali, je spousta věcí, která se dala dělat dříve, ale žádné vedení města si to nevytklo jako jeden z klíčových bodů. My jsme si to jako klíčový bod vytkli, a proto toto téma z politického vedení musí vést. Digitalizace se dá jednoduše popsat tak, že úřad nějakým způsobem komunikuje navenek a občan komunikuje s úřadem. Druhá část je samotné fungování úřadu. Jistě si dokážete přestavit, že většina agendy by mohla být na nějakém jednotném datovém úložišti, kde by k tomu měli přístup všichni, a údaje a data se dala dobře sdílet a používat k lepší a efektivnější správě města.
Mgr. Mánek -- když tvrdíte, že se tomu zde nikdo nevěnoval, v jakém čase ta opatření, o kterých mluvíte, nastanou? Co budou pro úřad znamenat z hlediska ekonomiky a efektivity? Pokud mluvíte o digitalizaci, víte, že pokud ji uděláte správně a dobře, tak by to mělo mít vliv na ekonomiku a fungování celého úřadu. V jakém čase to podle vás nastane?
MgA. Chuchlík -- bude to proces, který bude dlouhý a bude mít vývoj. Když chcete dnes nahlédnout na úřadu do nějakých projektů, nachází se na různých místech, v různé podobě. Velmi dosažitelným cílem je jednotná databáze, ve které se jednotlivé projekty archivují, do které mají úředníci přístup a v nějaké verzi má přístup i veřejnost.
Ing. Kouřil -- agenda je již nějakým způsobem rozběhnutá, běží, běžela by i bez vás. Poměrně dynamicky je to nastaveno i dovnitř do úřadu. Zajímalo by mě, jestli ta vaše představa bude znamenat přibývající pracovní místa?
MgA. Chuchlík -- zatím si to nemyslím. Ustavíme komisi pro digitalizaci, která bude celý proces spolupráce komentovat. Z hlediska úvazku vám podrobnější informace nedám.
Bc. Kroupa -- zajímavá informace pro mě je, že digitalizace rovná se archivace, archivace rovná se zveřejnění. Máte představu, kolik lidí potřebujete k tomu, abyste dokázali do digitální podoby převést naprostou většinu dokumentů, o kterých mluvíte? Máte představu, co to je za objem práce? Chci se zeptat, jestli to je opravdu ta priorita úřadu, abychom zde zaměstnali několik lidí a nakoupili spoustu techniky, která to bude dělat. Já si toto nepředstavuji jako prioritu digitalizace. Ta by měla spočívat v tom, že se jakýkoliv obyvatel města dokáže dostat k jakýmkoliv službám, aniž by na ten úřad musel jít. To byste měl preferovat. Já si vás pamatuji jako ne dobrého manažera, zajímalo by mě, zda se u vás během těch 3 let něco změnilo, že dokážete zvládnout nejen rozvoj, ale i tu digitalizaci.
MgA. Chuchlík -- doufám, že se na mně nezměnilo nic. Ohledně digitalizace, to je asi nedorozumění. Popisoval jsem to jinak, než jak to bylo teď řečeno. Pod digitalizací si nepředstavuju digitalizaci papírových dokumentů, ale popisoval jsem konkrétní případ toho, jak uvnitř úřadu by pomohlo, kdyby jednotlivé projekty, které tak jako tak v digitální podobě jsou odevzdávané, byly jednotným způsobem skladované v systému, který by umožňoval i přístup veřejnosti. Co se týká kontaktu s občanem, to je samozřejmě ta základní agenda, kdy občan nemusí s každým problémem na úřad, ale vyřeší si to z mobilu nebo z počítače.
Bc. Kroupa -- vy jste nyní řekl -- bylo by dobré kdyby -- mě by zajímalo jakou cestou chcete jít.
MgA. Chuchlík -- to vám teď určitě neřeknu.
Bc. Kroupa -- to mi teď neřeknete, ale už se na tuto roli připravujete více než 3 týdny.
Ing. Říha -- z pozice náměstka pro rozvoj budeš nějak řešit městské lázně?
MgA. Chuchlík -- je to jedno z témat, které jsme diskutovali v připravované koalici, je i v programovém prohlášení. Budeme vést diskuzi a záměr se bude teprve formulovat.
Ing. Říha -- je někde k vidění programové prohlášení?
MgA. Chuchlík -- dnes byla podepsaná koaliční smlouva, jejíž přílohou je programové prohlášení, které věřím, že bude vyvěšeno na stránkách města.
Mgr. Mánek -- máte představu, jak hluboko do minulosti budete materiály digitalizovat tak, aby byly dostupné občanům? Čím hlouběji do minulosti půjdete, tím náročnější a nákladnější proces to bude. Nejsem tak úplně přesvědčen, že by to v tuto chvíli měla být priorita města.
MgA. Chuchlík -- to není. Pokusil jsem se to v odpovědi vysvětlit. To není hlavním předmětem digitalizace, že by se skenovaly papírové dokumenty.
Mgr. Mánek -- souhlasím s tím, že v rámci dokumentů na úřadu, jsou schraňovány různým způsobem. V tomto zefektivnění přístupu je na místě. Na druhou stranu si nemyslím, že to je v tuto chvíli hlavní priorita a náplň, kterou by měl mít někdo ve své gesci. Na tuto práci byl přijat člověk a myslím si, že by byl schopen to zvládnout bez nutnosti politického vedení.
MgA. Chuchlík -- ilustruji to ještě na jednom příkladu -- v současnosti můžeme mít dobrá a podrobná data ohledně komunálního odpadu. Máme popelnice s čipem, máme možnost mít zvážené ty odpady, máme možnost vědět kolik najely popelářské vozy. Všechna tato data můžeme mít v reálném čase a můžeme je vyhodnocovat. S těmito daty nikdo nepracuje, protože na to není nastavený systém. To je ta efektivita, o které mluvíme. Pokud s těmito daty bude někdo pracovat, může se ukázat, že pravidla nemusí být nastavena paušálně, ale mohou zohledňovat konkrétní potřeby konkrétních obyvatel a celá administrativa a proces může být jednodušší. Proto se domníváme, že to přinese úspory, větší komfort obyvatel, a že to je priorita města.
Pan Hejtmánek -- když jste říkal, že se to bude digitalizovat tak, že k tomu bude mít přístup celý úřad i občané města -- jestli je správná cesta všechna data dávat k dispozici občanům, když to jsou pracovní data. Může vznikat velká dezorientace, jaké projekty se připravují.
MgA. Chuchlík -- já jsem řekl, že jednotná archivace v nějakém systému zlepší komunikaci v rámci úřadu a nějaká část může být přístupná i obyvatelům města. Myslím si, že by město mělo zlepšit komunikaci svých projektů a souvisejících okolností, jako je např. uzavírka, výkopové práce. Většina obyvatel se to dozví, až když se to začne dít.
Ing. Kouřil -- bylo zmíněno odpadové hospodářství a vazba na digitalizaci. To mě překvapilo to čipování atd.
Nebyly žádné další dotazy a přistoupilo se k hlasování.
Hlasování o volbě náměstka pro rozvoj a digitalizaci 16-12-0-2
Bylo schváleno
Ing. Vele -- pan Jakub Chuchlík byl zvolen náměstkem pro rozvoj a digitalizaci. V jednání budeme pokračovat volbou náměstka pro oblast humanitní a žádám zastupitele, aby předkládali návrhy na funkci náměstka předsedovi volební komise.
Mgr. Žur -- na funkci náměstka primátora města pro oblast humanitní byla navržena Ing. Jana Hamplová. Dotázal se, zda kandidaturu přijímá, což potvrdila a byla vyzvána k představení.
Ing. Hamplová -- přestavila se zastupitelům, viz zvukový záznam na webu města.
Mgr. Pastuchová -- chci se zeptat na vaše profesní zkušenosti v oblasti sociálu a zdravotnictví. Druhá otázka -- váš osobní postoj, kdy se mluví o tom, že nemocnice města by se měla změnit na akciovou společnost.
Ing. Hamplová -- co se týká sociální oblasti -- pracovala jsem v komunitním plánování sociálních služeb v Jablonci nad Nisou, byla jsem členka řídící skupiny a asi 8 let jsem vedla pracovní skupinu pro rodinu, děti a mládež. V programovém prohlášení máme jasně stanoveno, že nemocnice musí zůstat pod 100% dohledem města.
Mgr. Pastuchová -- takže zůstane pod městem?
Ing. Hamplová -- město na to musí mít 100% vliv, jiná možnost není.
Mgr. Mánek -- z našeho setkání vyšlo, že budete mít některé jiné priority. Přesto se zeptám na ty, které jsou rozpracované. Chtěl bych znát váš názor na projekty -- seniorské infocentrum, které jsme připravili k provozu k 1. 1. 2023 -- budete v tom pokračovat a jakým způsobem? Druhým je projekt v sociálně vyloučených lokalitách, těch je v Jablonci přes 20. Tou, kterou jsme rozpracovali s Mgr. Švarcem, je lokalita Na Vršku, jsou tam určité kroky, které je potřeba dotáhnout s ohledem na komunikaci. Máte nějaký plán na sociálně vyloučené lokality a na působení v nich? A jakým způsobem v rámci školství budete přistupovat k projektu mateřská škola U Přehrady? Nechali jsme vytvořit studii, která ve své podstatě stávající mateřskou školou srovná se zemí, měla by vyrůst zcela nová, která koresponduje architektonicky s Kantorovou vilou. Je to projekt, který by měl v rámci ITI, pokud bude schváleno, být podpořen částkou 160 možná 180 milionů Kč. Je potřeba náměstkem pro oblast humanitní, s náměstkem pro rozvoj, projekt dokončit. S Libercem je předjednáno, že tyto prostředky by mohly do Jablonce přijít. Já bych se nerad dočkal toho, že tento projekt nedotáhneme.
Ing. Hamplová -- v obecné rovině budeme pokračovat v započatých projektech. Ty, které jsou již daleko, podpoříme 100%. Co se týká školky U Přehrady, s projektem jsem obeznámena, velmi se mi líbí. Nemohu slíbit, že za ty 4 roky bude postaven, ale budeme v něm určitě pokračovat.
Mgr. Mánek -- a seniorské infocentrum?
Ing. Hamplová -- jak jsem řekla obecně, budeme pokračovat v akcích, které jsou rozjeté.
Mgr. Mánek -- ještě představa o práci v sociálně vyloučených lokalitách? Ta souvisí se skupinou rodina, děti, mládež, ve které jste působila. Je to úzká skupina, která doporučuje spolupráci možná s Diakonií nebo s někým, kdo bude schopen zajistit terénní práci.
Ing. Hamplová -- budu se opakovat, v těch projektech budeme určitě pokračovat. Nejdůležitější je zachovat podporu sociálním a navazujícím službám, které město dlouhodobě podporuje finančně, aby mohli terénní pracovníci ve vyloučených lokalitách pracovat.
Mgr. Mánek -- je potřeba rozšířit tu podporu v tuto chvíli. Na některé se nedostávalo, a proto jsem o tom mluvil. Je to středisko výchovné péče a jeho podpora v dalších letech, stejně tak podpora terénní práce v sociálně vyloučených lokalitách, která není v tuto chvíli zcela zahrnuta tak, jak bychom si představovali.
Ing. Hamplová -- budu se opakovat -- podpora musí být zachována stávající. Samozřejmě tam, kde bude možnost finančně podpořit sociální služby, tak tam je v rámci rozpočtu podpoříme. Doplním Davida -- hovořili jsme spolu asi před 3 týdny, bavili jsme se o tom, že budeme spolupracovat a doufám, že nabídka spolupráce platí. Doufám, že budete mít zítra v 9 hodin čas a tu agendu mi předat, pokud budu zvolena.
Mgr. Mánek -- nedokážu říci, jestli budu mít zítra v 9 hodin čas, samozřejmě v kanceláři je připraveno vše v rámci předání tak, abychom to ve své podstatě předali tou oficiální cestou. Pokud já budu mít časové možnosti, tak přijdu rád na nějaké neformální popovídání k těm dokumentům formálním, tzn., abychom si k těm projektům cokoliv řekli. Nepředpokládám ale, že to bude zítra. Můžete si ty jednotlivé věci, co máte připravené k předání, načíst. Tím, že ten kontakt je teď, tak bych prosil o to kontaktování mě, a najití nějakého termínu tak, abychom se nevyzývali v šest večer, že zítra v devět se potkáme, to mě přijde dost nedůstojné. Já mám také svůj program.
Mgr. Žur -- já se zeptám, jakým způsobem se budeš snažit navýšit finanční prostředky pro živou kulturu?
Ing. Hamplová -- já jsem velkým zastáncem živé kultury, je to jedna z mých hlavních priorit. Jak jsem již ale řekla, můj hlavní cíl je zachování těch stávajících, aby nedošlo k ponížení finančních toků, které do živé kultury a celkově do tohoto odboru plynou.
Mgr. Žur -- zazněl zde dotaz ohledně nemocnice. Chci se zeptat -- město bude vlastnit 100%?
Ing. Hamplová -- jak bylo již řečeno, budeme se o tom nadále bavit. Nejdůležitější je, aby nebyla snížená péče a aby plynulo do nemocnice co nejvíce peněz.
Mgr. Žur -- jde o to, kdo bude mít na to ten vliv. Bude 100% vlastníkem nemocnice město?
Ing. Hamplová -- já ti teď víc neodpovím. 100% vliv města bude zachován.
Mgr. Žur -- tomu nerozumím -- 100% vliv. Můžeš to nějak specifikovat?
Ing. Hamplová -- já ti to už víc nespecifikuji.
Ing. Kouřil -- chystají se nějaké organizační změny ohledně uspořádání. Máme příspěvkovou organizaci Kultura Jablonec, tak jestli se chystá nějaká změna. Pak co se týká sportu, jaké jsou zkušenosti z této oblasti a jaká může být podpora do budoucnosti. I když to samozřejmě bude záležet na finančních možnostech města.
Ing. Hamplová -- celkově je potřeba v kultuře nastavit priority a vypracovat strategii, která je zde od 90. let a jen monitorovala stávající stav kultury. Kultura nemá žádnou strategii, nikdo neví, kam se vyvíjí, zůstává tak, že ty lidi mají rádi tu kulturu, a proto v ní tvoří. Je potřeba vypracovat strategii a z té vyplyne, co by se mělo s městskými společnostmi dělat. V této chvíli nepočítáme, že bychom něco změnili, ale samozřejmě může to ta strategie ukázat. Co se týká společnosti Kultura Jablonec, tak je nyní problém, protože pan Vobořil má jmenování jen do konce roku. To bude jedna z prvních věcí, které budeme muset řešit. Co se týká sportu -- byla jsem aktivní sportovec, hrála jsem volejbal. Obecně, co se týká neziskovek, tak tam je to jasné, je jedno, jestli to je sport nebo kultura, je potřeba je dlouhodobě podporovat.
Pan Pauch -- počítáte do budoucna s azylovým domem pro matky samoživitelky? V této cílové skupině pracuji a posílám je do Liberce nebo do České Lípy. Je zde objekt, který chátrá, bývalá dětská nemocnice, dalo by se s tím něco dělat? Nejen pro matky samoživitelky ale i na další sociální bydlení, např. chudobinec.
Ing. Hamplová -- hovořil jste o kterém objektu?
Pan Pauch -- Bezručovka.
Ing. Hamplová -- komunitní plánování sociálních služeb je v Jablonci velmi dobře nastaveno, tam jsou nastaveny potřeby, které je potřeba podporovat. Tato skupina, o které jste hovořil, je jedním z cílových skupin, plán se průběžně aktualizuje. Co se týká bývalé Bezručovky, je potřeba, aby se našel investor. Neumím si v tuto chvíli představit, že by město budovalo samostatně azylový dům, stav toho objektu není úplně ideální.
Pan Pauch -- je to jako azylový dům za plynárnou. Nechat to všechno vybílit, shnít a pak do toho vrazíme ještě víc finančních prostředků?
Ing. Hamplová -- stav městského majetku -- nám je dlouhodobě líto, že se město o něj nestará. Cílem je zmapovat objekty tak, abychom měli přesný plán, jak se o ně starat.
Mgr. Švarc -- pozoruji, že se nám v polední době rozšiřuje problém bezdomovectví ve městě. Je předpoklad, že vzhledem ke zhoršující se ekonomické situaci to bude čím dál závažnější. Chtěl jsem se zeptat, jestli máte připravené nějaké koncepční postupy, jak tuto problematiku řešit.
Ing. Hamplová -- opět se budu opakovat. Komunitní plán sociálních služeb toto řeší a bude záležet na spolupráci s Městskou policií. Víte sám, že co se týká centra města, okolí muzea, tak se již asi 1,5 roku scházíme na schůzkách a řešíme tuto problematickou lokalitu. Tato jednání se samozřejmě dají rozšířit i na další lokality. Musím říci, že to mělo v minulosti úspěch a řada problémů, které tam byly, se vyřešily.
Mgr. Pastuchová -- paní zastupitelko, vy jste mě vůbec nepřesvědčila, že na tu pozici patříte, protože jste nám neodpověděla na nic. Chápu, že zítra nastoupíte do své pozice, ale slibovat, že budete v něčem pokračovat a ve druhé větě říci, že se s tím seznámíte, asi není dost košer. O hnutí ANO se říká, že jsme populisti, teď jste byla populistkou vy, protože nemůžete nikdy říci ohledně nemocnice -- aby nebyla péče horší. Ta nikdy nebude, protože ti zdravotníci, jestli dělají pod městem nebo akciovkou, budou makat stejně. Mluvíte populisticky, obecně, zdá se mi, že o té problematice nevíte vůbec nic, slibujete, že to finančně zaplatíte. Já se vás budu ptát, kde na to vezmete. Dům pro matky samoživitelky mi zde chybí, teď se na to budu ptát vás. Mě jste nepřesvědčila.
Mgr. Mánek -- zmíním projekt, který byl těsně schválen v radě města a dal zelenou zakázce fotbalovému stadionu v Jablonci a v jeho rekonstrukci v objemu prostředků přes 60 milionů Kč. Jakým způsobem se k tomuto stavíte? Jestli ten projekt je pro vás vůbec přijatelný v té podobě, jak je připraven, protože dle mého v tuto chvíli vůbec nekoresponduje s žádnou koncepcí energetických úspor v Jablonci. I když mám fotbal rád, tak bych viděl jakékoliv prostředky do zateplení školy, školky, ale to je můj názor. Ptám se na váš. U tohoto projektu jsme se jako bývalí radní za hnutí ANO zdržovali, protože jsme neznali určité parametry projektu a zároveň došlo k překročení částky 60 milionů Kč. Nejsou tam vyjasněné určité záležitosti s ohledem na smlouvu, spolupráci a další věci. Zajímá mě názor vašeho klubu SLK, jestli tento projekt je pro vás podpořitelný a na čem chcete jeho podporu stavět.
Ing. Hamplová -- přemýšlím, jak vám odpovědět, v zastupitelstvu jsem dnes poprvé. Co se týká stadionu -- v Jablonci je nastaveno, že pokud si kluby seženou peníze, tak město k tomu nějakým způsobem přistupuje. Myslím si, že to je dobrá tradice, protože mají možnost získat peníze z dotací, např. judistická aréna. Město by mělo k tomu přistupovat tak, že bude těmto projektům nápomocno.
Mgr. Mánek -- to jsme prosazovali my, aby ty prostředky do Jablonce přišly, v minulém volebním období. U té Fotbalové akademie základní princip není v tom, jestli v tuto chvíli ten projekt chceme nebo nechceme, ale v tento moment máme možnost získat maximální částku 40 milionů Kč, ale vedle toho ten projekt vyšplhal na částku 60,5 milionů Kč, a ta nemusí být konečná. V tu chvíli je to zásah do rozpočtu města 20,5 milionů Kč s tím, že známe příslib za plentou, že Fotbalová akademie nějakým způsobem dodotuje částku nad 12 milionů Kč, kterou by město dalo spoluúčastí. To je těch 30%, jak jsme si řekli. Základ je ten, jestli budete vy k tomu přistupovat podle schváleného usnesení, které říká -- maximálně 12 milionů Kč, a cokoliv nad tu částku bude platit Fotbalová akademie.
Ing. Hamplová -- zmínil jste, že to jsou informace za plentou. Já ty informace za plentou nemám, doufám, že mi je někdo sdělí, abych se mohla relevantně rozhodnout.
Mgr. Mánek -- jediné, co je tam nosné, tak ty informace za plentou jsou ten slib, a ten se musí formalizovat ve smlouvě o spolupráci, aby se Fotbalová akademie zavázala k tomu, že cokoliv nad částku 12 + 40 zaplatí ona sama.
Ing. Hamplová -- říkal jste, že mám na zítra připravené materiály, takže to tam bude, seznámím se s nimi a odpovím vám v nějakém termínu zastupitelstva.
Pan Sas -- mám dotaz ohledně bytů zvláštního určení. Několik let jsem pracoval v komisi, kde jsme přidělovali byty podle bodů, tabulek, atd. Plánujete rozšíření kapacit? Převis poptávky nad nabídkou je dlouhodobý. Domlouvali jste se o financích na úpravě nějakého objektu?
Ing. Hamplová -- pokud budou finanční možnosti z hlediska dotací, přistoupíme k tomu. Zatím jsme toto téma nediskutovali.
Mgr. Žur -- jakým způsobem, jako náměstkyně, se budeš podílet na oživení města Jablonce, resp. centra?
Ing. Hamplová -- máme to v programovém prohlášení, kde bychom chtěli zpracovat strategický dokument, jak k tomu přistoupit. Není to jen o kulturních akcích, které se ve středu města pořádají, ale je to komplexní problém i co se týká podnikání, parkování, opravy chodníků, silnic, atd.
Mgr. Mánek -- pochopil jsem, že cestovní ruch zůstane pod vámi. Jakým způsobem ho budete řešit? Je součástí Kultury p.o., plánujete jeho převod na město? Případně, co to bude následně znamenat, jaké kroky plánujete?
Ing. Hamplová -- cestovní ruch byl jedním z hlavních témat, máme dostatek odborníků, kteří se tomuto tématu chtějí věnovat. Máme v plánu zřídit komisi pro cestovní ruch. Co se týká Kultury p.o., tak tam velmi dobře funguje Informační centrum, pracovníci tam jsou velmi kvalifikovaní a určitě do toho zasahovat nechceme. Bude zpracována strategie cestovního ruchu, pak se rozhodneme, jakým způsobem budeme případně obsazovat funkci manažera cestovního ruchu.
Mgr. Mánek -- jaká bude role té pracovní skupiny? Bude vydávat pokyny tomu íčku nebo nejdřív vznikne koncepce?
Ing. Hamplová -- nejdříve vznikne koncepce.
Ing. Říha -- zmínila jste na diskuzním fóru na Střelnici, že byste chtěla zřídit kancelář architektury města. Diskutovali jste toto v rámci koalice, a s jakým výsledkem?
Ing. Hamplová -- ano, diskutovali. Bude to spadat pod náměstka pro rozvoj.
Ing. Říha -- s kolika místy se tam počítá?
Ing. Hamplová -- zatím nebudeme navyšovat. Do budoucna je potřeba, aby, pokud bude kancelář funkční, tak musí nějakým způsobem pracovat, ale není nutné zřizovat místa, může to být i externí spolupráce.
Mgr. Žur -- bude se nadále město finančně podílet na podpoře Hospice sv. Zdislavy? A bude podpora i ze strany domácího hospice?
Ing. Hamplová -- jak jsem řekla již na začátku, budeme se snažit zachovat stávající podporu.
Mgr. Mánek -- hospic je městem podporován. I u něho je vzhledem k inflaci a dalších věcí zvážit navýšení podpory města. Částka je téměř 10 let stále stejná.
Ing. Hamplová -- náměstkem pro sociální služby na kraji je pan Petr Tulpa, který je součástí Starostů pro Liberecký kraj, budeme velice úzce spolupracovat.
Ing. Kouřil -- z toho vystoupení jsem pochopil, že bez nějakých nových pracovních míst se to neobejde. Jen by mě zajímalo, kde na to vzít prostředky v rozpočtu, zda na úkor investic nebo čeho?
Ing. Hamplová -- určitě nebudeme ponižovat investice. Bude to předmětem vnitřních úspor.
Nebyly již žádné dotazy a předseda volební komise vyhlásil hlasování o obsazení funkce náměstka primátora města pro oblast humanitní.
Odchod pan Mrklas 18,43 hod.
Hlasování 17-11-0-1
Bylo schváleno
Ing. Vele -- v jednání budeme pokračovat volbou náměstka pro správu majetku města.
Mgr. Žur -- dostal jsem jeden návrh na funkci náměstka pro správu majetku města. Dotázal se Ing. Roubíčka, zda svoji kandidaturu přijímá, ten to potvrdil. Následně ho vyzval k představení.
Ing. Roubíček -- představil se zastupitelům, viz zvukový záznam na webu města.
Ing. Kouřil -- dotaz bude směřovat k situaci řešení vnitřního dluhu na majetku, kdy jsme v posledních 3 letech udělali velký kus práce a zvýšili jsme finanční prostředky, které jsme na opravy komunikací či kulturních, sportovních objektů, nebytových i bytových prostor vynaložili. Nevím, jestli takováto úroveň bude únosná v dalších letech s ohledem na situaci s energiemi. Máš představu, na jaké úrovni bys chtěl bojovat za ty prostředky, které by na údržbu majetku měly být vyčleněny?
Ing. Roubíček -- musím dodat, že těch 150 milionů nebylo tvořeno pouze prostředky města, byl tam i účelový úvěr ve výši 20 milionů Kč. Finanční situace města si myslím, že bude příští rok hodně napjatá, a pokud to umožní, tak si myslím, že ta částka by mohla být bez úvěru kolem 120 milionů Kč.
Pan Kott -- mám dotaz ke snižování energetické náročnosti -- mohl bych se zeptat konkrétně na objekty typu sportovní hala, bazén, atletická hala, popř. historické objekty, jako je divadlo. Jakým způsobem plánujete energie na provoz uspořit?
Ing. Roubíček -- myslím si, že jdete až příliš do detailů, bude asi lepší až bude dopracovaná energetická koncepce.
Pan Kott -- říkal jste, že to je otázka týdnů.
Ing. Roubíček -- část je hotová, měl jsem možnost se s ním dílče seznámit, ale dokud není dokument schválený, tak není nutné ho zde zveřejňovat.
Pan Kott -- pomoc občanům, co se týká energetické krize. Máte jako koaliční partneři připravený nějaký plán, jak těm lidem pomoci?
Ing. Roubíček -- pomoc těmto občanům věřím, že bude řešena na vládní úrovni.
Pan Kott -- v období 2014-2018 se otevřel projekt EPC -- financování nových zdrojů a systému pro úspory. Jakým způsobem máte v plánu ten EPC model udržet v případě, že ty energie nepůjdou dolů a zůstanou na této výši?
Ing. Roubíček -- projekt je nějak nastaven. Otázka je se seznámit s detaily těch jednotlivých smluv.
Mgr. Mánek -- máme tomu rozumět, že budete náměstkem pro správu majetku a zároveň energetiku? Jakým způsobem, v rámci koalice, jste se domluvili, jak budete fungovat, vzhledem na projekt v ulici Sportovní? Je tam velká nevole od občanů a zároveň tlak od sportovního klubu.
Ing. Roubíček -- v mé gesci energetika bude, ale máme na to specializovanou městskou firmu, která bude externě pro město tu činnost vykonávat. K ulici Sportovní -- věc je komplikovanější, je tam zájem jedné rodiny, myslím si, že to není úplně téma na ustavující zastupitelstvo.
Mgr. Mánek -- to znamená, že shodu nemáte, zatím toto téma budete diskutovat?
Ing. Roubíček -- my jsme toto téma nediskutovali.
Mgr. Švarc -- v materiálech vašeho koaličního partnera jsem narazil na materiály, cituji -- chceme vyřešit dopravu a kultivovaně doplnit parkování. Co si pod tím máme představit?
Ing. Roubíček -- je to jedna ze stěžejních věcí, která by se ve veřejném prostoru měla a bude řešit.
Mgr. Mánek -- jakým způsobem, se v koalici budete stavět k rozpočtovému provizoriu, jestli plánujte nějakou změnu? Víme, že prioritou některých zastupitelů bylo rozpočtové provizorium nemít a schvalovat rozpočet v řádném termínu.
Ing. Vele -- pro příští rok to je jednoznačné, musíme v prosinci schválit rozpočtové provizorium. V dalších obdobích bychom chtěli ten termín schvalování rozpočtu zkrátit, chtěli bychom ho schvalovat dříve než v únoru.
Mgr. Mánek -- děkuji, myslím že to je správná cesta z dlouhodobého pohledu.
Nebyly již žádné dotazy a předseda volební komise vyhlásil hlasování o obsazení funkce náměstka primátora města pro správu majetku města.
Hlasování 16-11-0-1
Bylo schváleno
1 přítomný zastupitel se před hlasováním odpojil od hlasovacího zařízení.
Primátor města Ing. Vele vyhlásil přestávku v jednání -- 19,05 hod. -- 19,15 hod.
Ing. Vele -- v jednání budeme pokračovat volbou náměstka pro životní prostředí a strategii města. Žádám jednotlivé zastupitele, aby předkládali písemné návrhy na funkci náměstka předsedovi volební komise.
Mgr. Žur -- dostal jsem jeden návrh na funkci náměstka pro životní prostředí a strategii města. Dotázal se RNDr. Opočenské, zda svoji kandidaturu přijímá, ta to potvrdila. Následně ji vyzval k představení.
RNDr. Opočenská -- představila se zastupitelům, viz zvukový záznam na webu města.
Pan Kott -- v náplni práce máte strategický rozvoj města, mohla byste mi k tomu říci něco víc?
RNDr. Opočenská -- strategický plán byl schválen, ale je velice široce pojat, nerealizovatelný v této podobě, je potřeba ho revidovat na současnou aktuální situaci.
Mgr. Mánek -- jakým způsobem a v jakém čase chcete plán revidovat?
RNDr. Opočenská -- revize by měla proběhnout co nejdříve. Jakým způsobem, bude záležet na tom, co vyplyne z rozhovorů s kolegy z ostatních odborů. Zapojování veřejnosti si představuji tak, že budeme pořádat nejen setkání s občany, ale je důležité, aby se do revize zapojila i opozice.
Mgr. Mánek -- za gesci, kterou jsem měl na starosti, ať to byl odbor humanitní nebo sociální, tak jsme měli velkou shodu na tom strategickém plánu a jak by se měl naplňovat. Předpokládám, že do těchto odborů se nijak významně sahat nebude. Další věc je, že vy v té funkci navstřebáváte několik nesourodých věcí. Předpokládáte, že díky tomu bude nějakým způsobem reorganizován úřad? Některé ty gesce měli na starosti různí náměstci.
RNDr. Opočenská -- k částečné restrukturalizaci by mělo dojít, ale až poté, co se s dotyčnými úředníky budeme bavit a zjišťovat jejich potřeby. Bez toho, aniž bych s nimi mluvila, nechci zatím říkat nic konkrétního.
Mgr. Mánek -- tomu rozumím. Pro mě je ve hvězdách ve své podstatě jedno konkrétní oddělení, správa veřejné zeleně, které spadá pod technický odbor. Jakým způsobem k tomu chcete přistoupit? Měli byste mít nějakou vizi a plán.
RNDr. Opočenská -- jsou tam lidi velice schopní, budeme postupovat konstruktivně, nejprve je vyslechneme.
Mgr. Mánek -- jen pro vaši představu -- jestliže tam je vedoucí odboru, který bude náležet k náměstku pro správu majetku, tak pod ním je ta paní, která má veřejnou zeleň na starosti. Budete zakládat nový odbor nebo se budete s náměstkem pro správu majetku nějakým způsobem dělit o toto oddělení?
RNDr. Opočenská -- leží před námi mnoho finančních příležitostí a ty peníze chceme čerpat, tak je potřeba ideálně personálně navýšit nebo změnit fungování třeba tohoto oddělení. Nějakou představu máme, ale jestli dojde k naplnění, bude záležet na tom, jak se dohodneme s těmi úředníky.
Mgr. Mánek -- mluvíte tedy o dotacích. Budou pod vás nově spadat dotace nebo pod koho? Chcete-li tyto prostředky přivést, potřebujete k tomu tu úřední pomoc.
RNDr. Opočenská -- některé dotace jsou podmíněny existencí některých strategických dokumentů a na tvorbě těchto dokumentů se bude podílet odbor, který bude spadat pode mě.
Mgr. Mánek -- takže dotační oddělení nebude spadat přímo pod vás, ale zůstane u pana primátora?
Ing. Vele -- ano, je to tak.
Ing. Kouřil -- v gesci máte vykoštěné agendy z technického odboru, kromě jiného mě zaujalo, že budete náměstkyní pro životní prostředí. Co si pod tím mám konkrétně představit?
RNDr. Opočenská -- životní prostředí zahrnuje nejen zeleň, ale i věci, které se týkají vodohospodářství, biodiverzity.
Ing. Kouřil -- já jen že to zasahuje do státní správy.
RNDr. Opočenská -- jsou věci, které paní Gaislerová musela řešit a byla by třeba ráda, kdyby je řešil někdo, kdo má techničtější vzdělání. To vše bude vyplývat z těch diskuzí s ní.
Ing. Kouřil -- již před rokem jsme spustili aktivitu ohledně vytvoření koncepce moderní údržby veřejné zeleně. Materiál bude teď dokončen na základě zadání rady města. Budete mít k dispozici poměrně fundovaný materiál, tak jsem zvědav, jak se pak promítne tato nová koncepce v implementaci. Pak by mě ještě zajímalo, jak si představujete tvorby strategických dokumentů a zapojování veřejnosti do správy města.
RNDr. Opočenská -- vždy, když se tvoří nějaký strategický nebo koncepční dokument, tak by v první řadě měl nastat krok k tomu, že bychom měli od lidí získat informace. Vytěžit maximálně veřejnost, spolky, abychom měli nějaké zadání, které bude co nejpřesnější. To, že máme strategické dokumenty a nezapojovali jsme do toho veřejnost, tak se může stát, že ty dokumenty nejsou dostatečně kvalitní.
Ing. Kouřil -- tak odborná veřejnost do toho zapojená byla, včetně osadních výborů. Jak to bude konkrétně probíhat?
RNDr. Opočenská -- konkrétní příklad, který je velice palčivý, a to je centrum města -- hodně často lidi zmiňovali bezpečnost nebo to, že to je mrtvé apod. Tak zrovna téma centra města je bohužel ideální na to, aby se zpracovávalo ve spolupráci s veřejností, pohybuje se zde hodně typů lidí, působí zde podnikatelé, lidi by zde rádi trávili čas. Existují nástroje, které s tímto umí pracovat, umí zorganizovat různá řízená setkání a z těch lidí tak umíme vytahat hodnotné informace, které nadále zpracujeme.
Ing. Kouřil -- v tom případě bych se chtěl zeptat, jestli víte, že jsme absolvovali setkání s občany ve všech čtvrtích města.
RNDr. Opočenská -- byla jsem tam několikrát.
Ing. Kouřil -- já jsem vás tam neviděl, nevím, na kterém jste byla. Nicméně to zde běžně probíhá.
RNDr. Opočenská -- to ale není zapojování veřejnosti v pravém slova smyslu.
Mgr. Žur -- ohledně zpracování strategických dokumentů -- na tom se budou podílet úředníci nebo najmete agentury?
RNDr. Opočenská -- v ideálním případě by bylo dobré, kdyby se strategické dokumenty dělaly in-house, aby povědomí a znalost zůstával tady.
Mgr. Žur -- v rámci agendy by došlo i k navýšení zaměstnanců v oblasti životního prostředí?
RNDr. Opočenská -- v úplném začátku bude asi těžké něco takového prosadit, bude záležet na tom, až se lépe seznámím s agendou, kterou ti úředníci řeší. Jsem v kontaktu s radním Libereckého kraje, tak vím, že jsou k dispozici finanční prostředky, které jako město můžeme použít na kofinancování těchto věcí v životním prostředí.
Mgr. Žur -- budete se snažit obnovit nebo zřídit v rámci veřejného prostoru vodní prvky v parcích nebo na kolonádě, tak, aby došlo k tzv. ovzdušnění? Bude i nějaká investice do rekonstrukcí parků, konkrétně třeba ve Mšeně?
RNDr. Opočenská -- parky i vodní prvky bych si přála, abychom nějakým způsobem rozvíjeli. Hodně záleží na tom, jaké seženeme peníze. Bude to jedna z mých priorit.
Ing. Říha -- říkala jste, že jste schopná přinést do města desítky milionů korun. Jsou tam nějaké spoluúčasti, máte vykomunikované s panem primátorem nějaké předfinancování?
RNDr. Opočenská -- je to příliš konkrétní otázka, na kterou v tuto chvíli vám nedokáži odpovědět, protože nevím přesně o které finanční prostředky bychom se ucházeli.
Mgr. Pastuchová -- jak jako zastupitelka vidíte to, že v této situaci, kdy se ve městě, na kraji i ve státě otáčí každá koruna, tak se tady rozšiřuje počet náměstků. Právě jde o tu vaši novou funkci, která tu nikdy nebyla a městu zřízení této pozice přinese nějaké finanční náklady.
RNDr. Opočenská -- dívám se na to tak, že to je investice, která je potřebná pro to, abychom sem přitáhli peníze, které budou desetinásobně vyšší než náklady na tuto pozici.
Mgr. Mánek -- svěřují se vám odpady a odpadové hospodářství. Jakým způsobem k této problematice hodláte přistoupit? Něco je dáno legislativou, něco tu je rozjeto. Plánujete nějaké kroky v tom, aby to bylo pozměněno?
RNDr. Opočenská -- do té problematiky se ještě potřebuji více dostat, je to opravdu složité. Ráda bych v tom spolupracovala s Jakubem Chuchlíkem, který by měl mít na starosti digitalizaci a v nějaké spolupráci by se nám podařilo nastavit takový systém, kde využijeme ta získaná data. Použitím těch dat se nám podaří více motivovat lidi, aby třídili. Ti černí pasažéři, kteří se vezou na systému, by byli podchyceni, odpadové hospodářství je potřeba i rozšířit. V tuto chvíli nedokážu do detailu odpovědět, jaký mám připravený plán, protože se s tou problematikou seznamuji.
Mgr. Mánek -- jsem rád, že ve své podstatě přiznáváte, že to je problematika velmi komplikovaná, ale plán připravený nemáte.
RNDr. Opočenská -- máme, já jsem ho řekla.
Mgr. Mánek -- mnoho jste toho neřekla.
Nebyly již žádné dotazy a předseda volební komise vyhlásil hlasování na obsazení funkce náměstka primátora pro životní prostředí a strategii města
Hlasování 16-12-1-0
Bylo schváleno
Návrh usnesení byl schválen
USNESENÍ ZM/166/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
A. v o l í
v souladu s § 84 odst. 2 písm. m) a § 91 odst. 1) zákona č. 128/2000 Sb. o obcích,
MgA. Jakuba Chuchlíka do funkce náměstka pro rozvoj a digitalizaci;
Ing. Janu Hamplovou do funkce náměstkyně pro oblast humanitní;
Ing. Petra Roubíčka do funkce náměstka pro správu majetku města;
RNDr. Lenku Opočenskou do funkce náměstkyně pro životní prostředí a strategii města;
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Ing. Vele -- v jednání ustavujícího zastupitelstva města budeme pokračovat volbou členů rady města. Připomenu, že v úvodu dnešního jednání jsme odsouhlasili, že pro volební období 2022-2026 budeme volit radu v počtu 9 osob. Stojíme tedy před úkolem zvolit 4 členy rady města. Žádám jednotlivé zastupitele, aby předávali písemné návrhy předsedovi volební komise.
Předseda volební komise Mgr. Žur -- přečetl návrhy na členy rady, dotázal se, zda přijímají svoji kandidaturu, což všichni potvrdili a vyzval je, aby předstoupili a představili se.
Kandidáti na členy rady města:
Ing. Beitl -- představil se zastupitelům, viz zvukový záznam n webu města.
Ing. arch Klápště -- představil se zastupitelům, viz zvukový záznam n webu města.
Ing. arch. Skalická -- představila se zastupitelům, viz zvukový záznam n webu města.
Mgr. Šída -- představil se zastupitelům, viz zvukový záznam n webu města.
Mgr. Žur -- navrhuji, abychom o všech kandidátech hlasovali najednou.
Odchod Mgr. Pastuchová 19,40 hod.
Odchod pan Hejtmánek, Ing., Kouřil, Bc. Kroupa 19,45 hod.
Hlasování o členech rady města 16-8-1-0
Návrh usnesení byl schválen
Primátor města Ing. Vele přečetl jména všech zvolených členů rady města.
USNESENÍ ZM/167/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
v o l í
v souladu s § 84 odst. 2 písm. m) a § 91 odst. 1) a § 99 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích, členy rady města, neuvolněné pro výkon funkce:
1) Ing. arch. Petr Klápště, Ph.D.
2) Mgr. Jaroslav Šída;
3) Ing. arch Jitka Skalická;
4) Ing. Petr Beitl
Bod č. 12 byl při schvalování programu vyřazen z programu.
12) Zřízení výborů zastupitelstva a volba jejich předsedů a členů
Po stažení tohoto bodu byly následují přečíslovány.
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Ing. arch. Klápště -- dávám protinávrh, který se od stávajícího liší ve dvou věcech. První je, že odměna člena zastupitelstva města se zvedá z 1500 Kč na 2500 Kč, protože zodpovědná práce zastupitele je náročnější. V druhé věci se mění počet souběžně vykonávaných funkcí, které se započítávají a sčítají ze 2 na 3.
Ing. Vele -- všichni tento návrh měli dostat e-mailem nebo v tištěné formě. Požádal bych pana Klápště, až bude materiál rozdán, aby ještě jednou zopakoval, v čem ta změna spočívá.
Ing. arch. Klápště -- odměna člena zastupitelstva města, který není zároveň členem žádného výboru nebo komise nebo rady města se zvedá z 1500 Kč na 2500 Kč. Na dvou místech tam je poté uveden počet souběžně vykonávaných funkcí, ze kterých se odměny sčítají, a to se mění ze 2 na 3.
Ing. Říha -- zajímalo by mě, zda, jako opoziční kluby, dostaneme nějaký seznam, kam se budeme moci přihlásit a jestli ho dostaneme včas -- myslel jsem do komisí.
Ing. Vele -- počítám, že příští týden oslovím předsedy všech klubů a budeme se o tom bavit.
Hlasování o protinávrhu Ing. arch. Klápště 17-3-5-0
Návrh usnesení byl schválen
USNESENÍ ZM/168/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
A. s c h v a l u j e
Zásady odměňování členů zastupitelstva města, členů rady města a členů výborů a komisí vč. pravidel pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva města
B. s t a n o v u j e
v souladu s § 72 a § 84 odst. 2 písm. n) zákona o obcích výši měsíčních odměn neuvolněným členům zastupitelstva města za výkon funkcí dle těchto zásad s účinností od24.10.2022
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Mgr. Žur -- došlo k technické chybě, v bodu č. 10) Volba náměstků primátora, je v návrhu usnesení ještě podbod B, o kterém jsme nehlasovali.
Hlasování o podbodu B 17-1-0-7
Návrh usnesení byl schválen
USNESENÍ ZM/166/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
B. u r č u j e
že v souladu s § 104 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích v době nepřítomnosti primátora jej zastupuje MgA. Jakub Chuchlík, náměstek pro rozvoj a digitalizaci
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Primátor města Ing. Vele přečetl navrhované zastupitele a oslovil členy zastupitelstva, zda chtějí rovněž vykonávat tuto funkci.
Mgr. Mánek -- mám dotaz na pana tajemníka, jestli paní Jana Hamplová musí být součástí toho materiálu, když je v uvolněné pozici? Předpokládám, že nemusí.
JUDr. Řeháček -- je to tak, jak říkal pan Mánek, ti, co jsou uvolnění, tak nemusí být uvedeni. Jen bych využil této příležitosti a poprosil zastupitele, kteří se nepřihlásili a měli ten zájem, aby tak učinili. Jablonec dlouhodobě trpí tím, že počet oddávajících není vysoký
Ing. Matek -- chtěl jsem se nabídnout jako oddávající, jsem ochoten pomoci.
Upravený návrh usnesení byl schválen 25-0-0-0
USNESENÍ ZM/N 3510
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
A. v y h r a z u j e
si v souladu s § 84 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích, pravomoc pověřovat své členy k přijímání prohlášení o uzavření manželství
B. p o v ě ř u j e
k přijímání prohlášení o uzavření manželství podle 11a, odst. 1, písm. c) zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění tyto členy zastupitelstva města:
Ing. Štěpán Matek, Ing. Milan Kouřil, Mgr. Jana Pastuchová, Mgr. Pavel Žur.
Pozn. Pokud bude někdo z uvedených členů ZM zvolen do funkce primátora či náměstka, bude jeho jméno ze seznamu pověřených vypuštěno, neboť tito funkcionáři přijímají prohlášení o uzavření manželství ze zákona.
Předkládá: RNDr. Jiří Čeřovský, primátor
Ing. Vele -- navrhuji do této funkce Ing. arch. Petra Klápště.
Ing. arch. Klápště -- přijímám.
Mgr. Mánek -- zeptám se, jestli v tuto chvíli, pokud bude tento člověk pověřen, koalice předpokládá, že to bude funkce, která bude neuvolněná a následně se přemýšlí o nějaké výši odměny.
Ing. Vele -- je to neuvolněná funkce.
JUDr. Řeháček -- doplním -- pokaždé, když je člen zastupitelstva pověřován zastupitelstvem pro komunikaci s úřadem územního plánování, není to vytváření nějaké nové pozice. V minulosti to byl pan Petr Roubíček z titulu náměstka. Zákon je takto nastaven, tím nevzniká žádný nárok na nějakou odměnu, ani žádná specializovaná funkce.
Ing. arch. Klápště -- jablonecké územní plánování sleduji od roku 2006. Od roku 2014 jsem ve výboru pro územní plánování. Územní plánování vyučuji na fakultě ČVUT, školím úředníky, kteří na tomto úseku pracují a musí získat odbornou kvalifikaci. Co se týká priorit -- dokončení regulačních plánů územních studií uložených územním plánem. Chceme pro investory i občany zpřehlednit věci, které územní plán stanovuje na nějaké kvalifikované posouzení, což je zejména ráz území.
Mgr. Mánek -- jak to bude kompetenčně, dříve to měl na starosti Petr Roubíček, bude materiály předkládat Petr Klápště nebo Jakub Chuchlík?
Ing. arch. Klápště -- v tuto chvíli je toto oddělení na odboru, který bude spadat pod Lenku Opočenskou. Zastupitelstvu jsem odpovědný já, tzn. že materiály budu předkládat já.
Mgr. Mánek -- tomu rozumím, teď budete místo dvou tři, tak, jak jste to popsal.
Ing. arch. Klápště -- tím, jak jsem to popsal, pořád zůstávají dva lidé. Jeden v hierarchii a jeden zodpovědný zastupitelstvu. Předpokládám, že nadále bude fungovat výbor, bude nějaká otevřená debata.
Návrh usnesení byl schválen 16-0-9-0
USNESENÍ ZM/170/2022
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
u r č u j e
Ing. arch. Petra Klápště, Ph.D. jako člena zastupitelstva v oblasti pořizování územně plánovací dokumentace komunikujícího za statutární město Jablonec nad Nisou s úřadem územního plánování.
Ing. Vele -- navrhuji termíny 24. 11. 2022 a 15. 12. 2022 od 13,00 hodin.
Pan Pauch -- dnes jsme podávali již druhou stížnost obyvatelů sídliště ohledně divokých prasat, ohrožujících životy nejen na sídlišti, ale i v přilehlých ulicích. V ulici Za Plynárnou dokonce došlo málem k napadení mladé dívky. Co s tím bude město dělat?
Ing. Vele -- bavili jsme se na toto téma s ředitelem Městské policie, bude to předmětem další schůzky, která bude zítra nebo pozítří. Jakmile přijmeme nějaká opatření, budeme o tom zastupitele informovat.
Mgr. Švarc -- dotaz na Petra Klápště -- vzpomínám si, že minule, když se jednalo o navýšení odměn zastupitelů, tak zde horoval, jak je to neúcta k neuvolněným občanům, kteří pracují v komisích. Tak jsem se chtěl zeptat, co se tak zásadně změnilo, že dnes navrhuje nejen navýšení finanční částky, ale i honorování ve více výborech nebo komisích. Druhý dotaz na pana poslance Beitla -- pamatuji si, že po svém zvolení do Parlamentu ČR se vzdal svého mandátu v krajském zastupitelstvu s tím, že se chce věnovat naplno výkonu poslaneckého mandátu. Mezitím se stal místopředsedou několika podvýborů a další funkce. Tak jsem se chtěl také zeptat, co se změnilo.
Ing. arch. Klápště -- změnilo se to, že jsem navrhoval navýšení odměn nezastupitelům, tenkrát se mi podařilo ten návrh prosadit, takže jsme podali i návrh, aby k tomu navýšení došlo, což se stalo.
Ing. Beitl -- změnilo se pouze to, že různé funkce pro mě mají různou prioritu. V tuto chvíli mám pocit, že mohu novému vedení radnice nějakým způsobem pomáhat. Předpokládám, že si dokáži naplánovat svá jednání tak, abych ty funkce zvládl. To, co bylo řečeno o mých funkcí místopředsedů, tomu úplně nerozumím, protože nemám pocit, že bych nabyl nějakých funkcí, které by měly nějaký zásadní vliv na můj časový rozvrh, pokud nejde o funkce v meziparlamentních klubech.
Mgr. Švarc -- když si otevřu stránku, tak je tu výčet několika výborů. Tak jsem jen myslel, jestli by to nemělo negativní dopad na přítomnost při jednání zastupitelstva.
Mgr. Mánek -- dotaz na Janu Hamplovou -- na konci roku končí pověření Petru Vobořilovi jako ředitele Kultura Jablonec p.o. Jak v tomto bodu budete jako koalice postupovat?
Ing. Hamplová -- již jsem ve svém příspěvku říkala, že si jsem toho vědoma, že nás tlačí čas. Určitě bude vyhlášeno výběrové řízení, teď nemohu říci, jestli ho stihneme vyhlásit tak, aby tato pozice byla od 1. 1. 2023 obsazena. Uvidíme, jak se domluvíme v koalici, ale určitě budu nejdříve mluvit s Petrem Vobořilem.
Nebyly žádné dotazy ani podněty.
Primátor města ukončil jednání ZM ve 20,15 hod.
Ing. Miloš Vele
primátor města
ověřovatelé:
Jitka Baláková
MUDr. Vít Němeček, MBA