Přítomno: 26 členů zastupitelstva dle prezenční listiny
Omluveni: MUDr. Vít Němeček, Bc. Martina Šípková, Mgr. Michal Švarc, Ing. Jarmila Valešová
Ověřovatelé zápisu: Michaela Albrechtová, Ing. Jakub Macek
Zapsala: Jiřina Hartmanová
Primátor města, Bc. Milan Kroupa, zahájil 7. mimořádné zasedání zastupitelstva města Jablonec nad Nisou ve 13,06 hod. Bylo přítomno 25 členů zastupitelstva.
Dále konstatoval, že zápis z minulého jednání zastupitelstva města byl podepsán bez připomínek. Oznámil, že z dnešního jednání je pro potřeby vyhotovení zápisu pořizován zvukový záznam a přímý videopřenos. Zvukový záznam bude se zápisem zveřejněn na webových stránkách města.
O slovo se přihlásil Ing. Vele a požádal o přerušení jednání a vyhlášení krátké přestávky, s čímž mu primátor Bc. Kroupa vyhověl.
Přestávka od 13,08 hod. do 13,34 hod.
Příchod Mgr. Žur 13,08 hod.
Primátor přečetl materiály dodané na stůl:
- bod na stůl č. 10) Změna názvu MŠ speciální Jbc, Palackého 37
Program:
Zahájení
Schválení programu
Schválení ověřovatelů a zapisovatelky
Schválení návrhové komise
Vzdání se funkce přísedícího Okresního soudu Jablonec nad Nisou
předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Městský kamerový dohlížecí systém
předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Záměr zřízení Metropolitní sítě Jablonec nad Nisou
předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Dohoda o narovnání se spol. GREPA Networks s.r.o.
předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
SPORT Jablonec nad Nisou, s.r.o. - příplatek mimo základní kapitál
předkládá: Ing. Štěpán Matek, náměstek primátora
Změna názvu MŠ speciální Jbc, Palackého 37 - na stůl
předkládá: Mgr. David Mánek, náměstek primátora
Nové interpelace
Rozprava – diskuze
Bc. Kroupa oznámil, že z navrženého programu se při projednávání organizačního zajištění ZM na radě města stáhly body č. 7, 8, a 9.
Ing. Vele – požádal o zařazení do programu bod - Odvolání Ing. arch. Petra Klápštěho, Ph.D. z funkce člena rady města.
Ing. Macek – požádal o zařazení dalšího bodu do programu – Řešení střetu zájmu primátora a v programu aby byl zařazen jako bod č. 5.
Ing. Říha – požádal o zařazení bodu do programu – Odvolání náměstka pro ekonomiku a majetek.
Ing. Matek – po projednání střetu zájmu primátora, bych chtěl zařadit další bod do programu – Odvolání primátora města.
Mgr. Opatrný – chtěl jsem se zeptat Ing. Veleho, co ho vedlo k zařazení tohoto bodu?
Ing. Vele – předal jsem tajemníkovi úřadu JUDr. Řeháčkovi materiál. Až budeme hlasovat o bodu, bude Vám to zcela zřejmé.
RNDr. Čeřovský – domnívám se, že nejdříve musíme schválit program, diskuze je pak k jednotlivým bodům. Procesně bychom měli schválit všechny navržené body jednotlivě, pak podle schváleného programu diskutovat.
Ing. Macek – s tím nesouhlasím, v Jednacím řádu ZM to nikde není napsáno, že bychom nyní nemohli diskutovat.
RNDr. Čeřovský – nyní vede ZM pan primátor, který diskuzi nemusí otvírat, nikdo mu to nenařizuje.
Ing. Roubíček – nemá cenu diskutovat o něčem, co není odsouhlaseno, že bude na pořadu jednání zastupitelstva. Pokud bod není schválen. nemá cenu o něm diskutovat.
JUDr. Řeháček – lze diskutovat o tom, zda bude bod zařazen nad rámec navrhovaného programu. Samotná věcná diskuze k bodu skutečně být nemůže, protože bod nebyl zařazen na program a diskuze by skutečně měla být až při projednávání bodu.
Mgr. Pastuchová – preferovala bych postup, jak ho vysvětlil pan tajemník.
Primátor města vyhlásil přestávku. Jednání bylo přerušeno od 13,41 hod. do 13,43 hod.
Ing. Macek – musím konstatovat, že toto je velké pokrytectví. Byli jsme svědky toho, že primátor vypnul kamerový systém a ohrozil tak bezpečnost města. Nerozumím tomu, jak se opovažujete prostřednictvím ODS navrhovat do programu tyto body. Na místě by bylo, abyste sám zvážil svoji rezignaci z funkce. To, že jsme podali návrh na Vaše odvolání, byla pouze reakce na to, že byly předloženy návrhy na odvolání našich členů rady města. Je to bezprecedentní porušení koaliční smlouvy, která byla porušena již několikrát, ale ne z naší strany.
Bc. Kroupa – nevím, proč útočíte na mě, ani jeden z těch bodů jsem nenavrhl?
Ing. Macek – měl jste přestávku, kde jste jednal s kluby ODS a Starosty pro Liberecký kraj.
Ing. Matek – všem je zde jasné, k čemu po předložených návrzích zastupitelstvo směřuje. Každý zastupitel by měl zpytovat svědomí, zda se chce propůjčit k tomu, aby překryl spoustu problémů, které zde jsou.
Mgr. Pastuchová – k příspěvku Ing. Macka – každý zastupitel může jednotlivý bod podpořit svým hlasováním, pojďme o tom diskutovat, až když bude ten bod schválen.
Mgr. Tulpa – postup navrhování bodů a změny v programu je naprosto běžným postupem na všech zasedáních celého státu a je naprosto v souladu s Jednacím řádem zastupitelstva města.
Primátor města přečetl návrh bodu Ing. Veleho na odvolání Ing. arch. Petra Klápště.
Ing. Macek – prosím předkladatele tohoto bodu, aby si opravil v návrhu název funkce, který je špatně.
Ing. Vele – než budeme o tomto bodu hlasovat, to udělám.
Po diskuzi o opravě názvu bodu se přistoupilo k hlasování o zařazení jednotlivých bodů do programu zastupitelstva.
Hlasování o zařazení bodu - Odvolání Ing. arch. Petra Klápštěho, Ph.D. z funkce člena rady města 17-7-1-1
Bod bude zařazen do programu ZM
Hlasování o zařazení bodu - Řešení střetu zájmu primátora 9-8-8-1
Bod nebude zařazen do programu ZM
Hlasování o zařazení bodu - Odvolání Ing. Štěpána Matka z funkce náměstka pro ekonomiku a majetek 16-8-2-0
Bod bude zařazen do programu ZM
Hlasování o zařazení bodu - Odvolání primátora města 6-13-7-0
Ing. Macek a Ing. Matek požádali o opakování hlasování, z důvodu jejich chyby při hlasování, chtěli hlasovat jinak.
Opakované hlasování o zařazení bodu - Odvolání primátora města 8-11-7-0
Bod nebude zařazen do programu ZM
Primátor města Bc. Kroupa navrhl schválit nový, upravený program ZM.
RNDr. Čeřovský – nemůžeme již jednou o schválených, zařazených bodech programu znovu hlasovat.
Proběhla diskuze, jak hlasovat o novém, upraveném programu ZM, následně se přistoupilo k hlasování viz zvukový záznam bodu
Nový upravený program ZM
Zahájení
Schválení programu
Schválení ověřovatelů a zapisovatelky
Schválení návrhové komise
Odvolání Ing. arch. Petra Klápštěho, Ph.D. z funkce člena rady města
předkládá: Ing. Miloš Vele, RZ
Odvolání Ing. Štěpána Matka z funkce náměstka pro ekonomiku a majetek
předkládá: Ing. Stanislav Říha, RZ
Vzdání se funkce přísedícího Okresního soudu Jablonec nad Nisou
předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Městský kamerový dohlížecí systém
předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Změna názvu MŠ speciální Jbc, Palackého 37 - na stůl
předkládá: Mgr. David Mánek, náměstek primátora
Nové interpelace
Rozprava – diskuze
Upravený program byl schválen 17-8-1-0
Primátor navrhl na ověřovatele zápisu zastupitele paní Michaelu Albrechtovou a pana Jana Poláka.
Paní Albrechtová návrh přijala, pan Polák navrhl na ověřovatele místo sebe Ing. Jakuba Macka.
Zapisovatelka – Jiřina Hartmanová, pracovnice kanceláře tajemníka.
Návrh byl schválen 26-0-0-0
Primátor města vyhlásil krátkou technickou přestávku kvůli úpravě programu v hlasovacím zařízení.
Přestávka trvala od 13,59 hod. do 14,06 hod.
Primátor navrhl zvolit návrhovou komisi v tomto složení: předseda – Mgr. Jan Zeman, členové – paní Michaela Albrechtová a Ing. Jakub Macek.
Nikdo neměl k navrhovanému složení komise připomínky a návrh byl přijat
25-0-1-0
Předkládá: Ing. Miloš Vele, RZ
Ing. Matek – chtěl bych se zeptat předkladatele, co ho vedlo k návrhu na tento bod. Práce Ing. arch. Klápštěho v této oblasti, která byla dlouhodobě zanedbávaná, byla dle mého názoru příkladná.
Ing. Vele – není v tom nic osobního, jsou to důvody ekonomické. V důvodové zprávě je vše uvedeno, je tam i to, co jste mi sdělil v rámci interpelace – 4leté náklady na provoz útvaru, který vznikl se zřízením této funkce jsou ve výši 10 milionů Kč. Využil jsem rozklikávací rozpočet, náklady přepočítal a zjistil jsem, že za volební období za činnost celého útvaru utratíme 14 milionů Kč. Je to neekonomické, tyto peníze můžeme vynaložit účelněji.
Ing. Matek –ekonomičnost vynakládání městských peněz bych si nechal pro média. Ze své funkce náměstka pro ekonomiku dobře vím, jak se zde hospodařilo s veřejnými prostředky a budu to v opozici prosazovat. Ing. arch. Klápště navrhoval spoustu systémových změn, které právě měly městské kase ulehčit.
Ing. Vele – vy jste řekl, že v minulosti se špatně hospodařilo?
Ing. Matek – řekl jsem, že v minulosti určitě nebyly vynakládány peníze efektivně.
Ing. Vele – v překladu to je pro mě stejné, a to se mě hodně dotýká. Myslím, že v oblasti ekonomiky jsem pro město udělal velký kus práce. V důvodové zprávě je uvedeno, že pokud je tato agenda potřeba, tak si myslím, že není důvod na to mít radního, ale nechá se to zvládnout v rámci běžného úřednického aparátu.
Ing. Matek – pouze odpovím, že si myslím, že jste nebyl 100% úspěšný, to ani nejde.
Ing. Vele – neřekl jsem, že jsem byl 100% úspěšný.
Ing. arch. Klápště – reaguji na obsah důvodové zprávy. Rozporoval bych částku 14 milionů Kč, pravděpodobně do toho zahrnujete i věci, co tam nepatří. Ohledně přibývající agendy – jde pouze o 2 pracovní úvazky, které začínají až na podzim. Připravil jsem i externí financování nákladu, jsme připraveni na tyto úvazky dostat finance z fondu evropské unie. Výsledky, které to má pro město z hlediska financí – revize starých projektů souvisejících s územním plánováním – zlevnění investic města. Dále jsme rozběhli přípravu územních studií a byla schválena revize pravidel pro developery. Tyto věci by mohl teoreticky plnit úřední aparát, ovšem pokud bychom zadali všechny tyto věci přes aparát, a ne je dělali napřímo, nebyla by v tuto chvíli hotova ani třetina. Chápu, že potřebujete najít nějaké zástupné důvody pro to, proč odvolat ty, kteří upozorňují na současný stav okolo kamerového systému a věcných břemen. Není to jen věc primátora ve střetu zájmů, je to také věc minulého vedení, které pořádek neudrželo.
Ing. Vele – myslím si, že by nebylo dobré podceňovat práci úředníků, na magistrátě je řada schopných a pracovitých lidí. Dále si myslím, že v rozpočtu umím číst a spočítat náklady. Jako zastupitel mám právo na svůj názor, který jsem zde jasně vyjádřil a pokud se k němu někdo přidá a bude pro něj hlasovat – je to demokratický přístup.
MgA. Chuchlík – nikdo nezpochybňoval práci úředníků. Smysl utvoření této pozice jsem docenil na základě poznání, jak zde běžely některé investiční projekty. Z nepochopitelných důvodů velké investiční akce probíhaly pod odborem správy majetku, i když pro to tam nemají personální vybavení. Všechny tyto velké akce jsme přesunuli na investiční oddělení, čímž jim samozřejmě narostl obsah práce. Dává tedy smysl, i s přípravou nového strategického plánu, se tomu věnovat na plný úvazek.
Ing. Matek – k navyšování rozpočtu – viděl jsem již nějaké návrhy rozpočtu a přijde mi to pokrytecké od členů ANO i ostatních. Máme meziročně požadavek na navýšení 11 míst a ty se nevztahují k agendě Ing. arch. Klápštěho.
Ing. Macek – odkazovat se, že chcete uspořit nějaké peníze – je jednodušší se označovat jako dobrý hospodář a tupě škrtat peníze tam, kde to bude nejvíce chybět. Konkrétně oblast územního plánování a rozvoje byla dost poddimenzovaná. Rozjeli jsme plno věcí – zřídili jsme nové osadní výbory a pravidla pro jejich zřizování a fungování. Ing. arch. Klápště dále rozjel problematiku participativního rozpočtu, myslím, že jeho funkce rozhodně měla smysl. Je pokrytecké od členů ANO, kteří s námi byli v koalici, schválně říkám byli, protože už v koalici nejsme, a sami hlasovali pro zřízení tohoto místa. V momentě, kdy se to primátorovi nehodí, že se Ing. arch. Klápště angažuje v záležitosti jeho věcných břemen a pomáhá rozkrývat ten bordel, co zde byl ohledně těchto věcných břemen a kamerového systému, pak chápu, že je potřeba se zbavit Ing. arch. Klápštěho a Ing. Matka.
Ing. arch. Klápště – když jsem říkal, že kdybychom to nechali jen na úřadu, tak by to trvalo mnohem déle ty agendy rozběhnout – tím jsem rozhodně nechtěl hodnotit kvalitu práce úředníků. Dle mého názoru je kvalita práce úředníků na oddělení územního plánování a investiční výstavby skvělá. Ta agenda, která zde byla, běží hladčeji a rychleji než na 80% úřadů v České republice. Na oddělení územního plánování je agenda z 85% tvořena přenesenou působností a to dělají skvěle. Co bylo potřeba rozbíhat, byla samostatná působnost správy, tam bychom museli počkat až nějaké úředníky přijmeme, což by nějakou dobu trvalo. To je ten důvod, proč jsem řekl, že by byla rozběhnutá sotva třetina.
MgA. Chuchlík – Ing. Macek již promluvil o koalici v minulém čase. Já bych chtěl připomenout, že to je dnes 50 let od Woodstocku, a všem bych popřál mír a lásku, nicméně Jablonci nad Nisou pouze tolik štěstí kolik zvládne, protože se musel odehrát nějaký speciální obchod, který dal dohromady ODS a ANO.
Mgr. Opatrný – pane primátore, bude se hlasovat o odvolání člena Vašeho týmu. Jaký na to máte názor?
Bc. Kroupa – budu vycházet z toho, co zde řekl Ing. Macek, že již nejsme koalice, proto se dalších vyjádření zdržím.
Ing. Matek – děkuji za tuto reakci, protože ta přesně popisuje pokrytectví, ve kterém jste.
MgA. Chuchlík – napadlo mě, že bych se zeptal, co bylo předmětem obchodu, který přivedl ty dvě strany k sobě? Ptám se pana primátora a Ing. Veleho.
Bc. Kroupa – žádný obchod neexistuje, nevznikl a není.
Mgr. Opatrný – neslyšel jsem odpověď Ing. Veleho.
Ing. Vele – nevím o jakém obchodu mluvíte. Jestli myslíte to, že jste mě viděl, jak jsem si byl kupovat rohlík ke svačině?
Ing. Matek – když tedy žádný obchod nebyl, takže v budoucnu, až se složí nové vedení města, nebude předložen žádný návrh na urovnání města s Grepou nebo se neobjeví žádná zakázka pro firmu pana primátora?
Bc. Kroupa – poslední zakázka pro moji firmu proběhla v roce 2016. Určitě nebude žádná nově vzniklá zakázka. Možná dojde k narovnání současného stavu, který je prokazatelný, jsou tu důkazy, které jsou na papíře. Audit vyvodí nějaké závěry a my se tím pak budeme řídit.
Mgr. Opatrný – zazněl zde slib, že již nevznikne žádný nový smluvní vztah mezi městem a firmou Grepa. Pane primátore, Vaše slovo mělo váhu asi v listopadu, kdy jste deklaroval, že odstoupíte z funkce jednatele firmy. V květnu nebo v červnu jste na dotaz z opozičních řad konstatoval, že to není tak jednoduché a svému slovu nedostojíte. To, že zde říkáte, že k žádnému novému vztahu nedojde, má stejnou váhu, jako Váš slib odstoupení z funkce jednatele.
Ing. Vele – mám technickou připomínku – projednáváme bod který se týká odvolání Ing. arch. Klápštěho, nikoliv, že bychom zde řešili problémy zakázek firmy Grepa.
MgA. Chuchlík – dovolím si poodkrýt možný obchod, který v rámci hlasování, kterého jsme svědky, může být v pozadí. Od červnového zastupitelstva jsme si udělali přehled o tom, jak kamerový systém ve městě vznikal.
Bc. Kroupa – proč nyní řešíme kamerový systém, když máme řešit Ing. arch. Klápštěho?
MgA. Chuchlík – protože doposud jsme fungovali jako koalice, ale teď jste se dohodli, že už koalice nejsme.
Bc. Kroupa – já jsem se od Ing. Macka tady na zastupitelstvu dozvěděl, že již nejsme koalice. Problém kamerového systému s Ing. arch. Klápštěm nesouvisí. Je pochopitelné, že zde jednám ve střetu zájmu.
Ing. Matek – tvrdím, že to s tím souvisí, je jasné, že tato diskuze je nepohodlná hlasovací koalici.
Ing. Macek – to, že odvoláváte Ing. arch. Klápštěho, souvisí s problémem pana primátora. Nebýt toho, že jsme se vzepřeli tomu, že již podruhé předložil bod, který je nehlasovatelný i pro opozici, se kterou se nyní spojil….
Bc. Kroupa – bod nebyl předložen.
Ing. Macek – dobrá, ale ve finančním výboru pro to nebyl ani jeden hlas. Nebyla tedy vůle, aby ten bod prošel. Nyní jste se domluvil s ODS, abyste odvolal dva členy našeho klubu z rady města. Ono to spolu souvisí a je to pokrytecké.
Bc. Kroupa – mýlíte se.
MgA. Chuchlík – dokončil bych příběh, jak to je s tím obchodem. Pokud bude Ing. Vele protestovat, mohu to říci v dalším bodu, protože to spolu souvisí.
Ing. Vele – nebudu protestovat. Chtěl bych jen říci – uvědomte si, že nemáme poslaneckou imunitu a zaznívají zde různé věci. Vy jste nás nařknul, že jsme udělali nějaký zlý obchod.
Mgr. Tulpa – doplním, abychom se drželi jednacího řádu. Druhá věc – diskutované věci nejsou k projednávanému bodu, bylo by dobré navrhnout ukončení diskuze.
Ing. Říha – chtěl bych Ing. Mackovi říci, že jsem se ve finančním výboru zdržel hlasování, protože byl materiál špatně připraven.
Mgr. Mánek – vidíte zde, že ve spolupráci nešlo dále pokračovat. V tuto chvíli to je nulová konstrukce a nikdy k výsledku nemohlo dojít.
MgA. Chuchlík – není to nulová konstrukce, rozložili jsme celý problém a došli jsme k několika sporným bodům, které nám doposud nikdo nevysvětlil. Až nám je někdo vysvětlí, bude možné s dohodou o narovnání s firmou Grepa pohnout dál.
Bc. Kroupa – zajímalo by mě, kdy předložíte seznam těch bodů, které vám nikdo nevysvětlil, aby vám je bylo možno vysvětlit.
MgA. Chuchlík – poslali jsme je písemně celé koalici.
Bc. Kroupa – je zajímavé, že ke mně se nedostaly.
MgA. Chuchlík – dostaly.
Pan Janoušek – požádal bych všechny přítomné – držme se tématu a posuňme se dál.
Ing. Macek – je nepříjemné slyšet nepříjemné věci, takže samozřejmě chcete ukončit diskuzi.
Bc. Kroupa – já žádnou diskuzi nechci ukončit právě proto, aby mě někdo nenařknul z toho, že jsem vám nedal dostatečný prostor. Pokud někdo chce diskutovat – diskuze je otevřená.
MgA. Chuchlík – dokončím příběh o kamerovém systému.
Bc. Kroupa – kamerový systém nemá nic společného s Ing. arch. Klápštěm.
MgA. Chuchlík – je to součástí dohody, proč je to nyní předloženo zastupitelům k hlasování. Proč koalice doposud fungovala?
Bc. Kroupa – koalice se začala sypat jednáním bodu rady města – umožnění zvolení Ing. Beitla jako člena dozorčí rady SVS, což bylo někdy v květnu nebo červnu. Od té doby je koalice nekompatibilní a problém se prohlubuje. Není to věc, která by začala vyřešením závazku města vůči společnosti Grepa.
MgA. Chuchlík – zmiňuješ jediný moment, ve kterém jsme skutečně došli ke konfliktu. Ten konflikt vypadal tak, že všichni radní řekli, že nesouhlasí s tebou navrhovaným bodem, a přesto to v zastupitelstvu prošlo.
Mgr. Opatrný – jen bych podotkl, že je předkladatelem bodu Ing. Velem neustále usměrňována diskuze. Myslím, že to je legrační a jestli statutární náměstek chce něco říci k věci, tak by neměl být zástupcem opozice usměrňován a nařčen z toho, že nemluví k věci.
Ing. Vele – jednání zastupitelstva se řídí jednacím řádem. Chci abychom jednali v souladu s jednacím řádem.
Návrh usnesení byl schválen 16-8-2-0
USNESENÍ ZM/134/2019
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
A. o d v o l á v á
Ing. arch. Petra Klápštěho, Ph.D. z funkce člena rady města pro územní a strategické plánování a participaci
B. r u š í
usnesení ZM/194/2018/B/2, čímž zároveň ruší funkci člena rady města pro územní a strategické plánování a participaci
Ing. Macek – bylo řečeno k jakému dni bude odvolání?
Bc. Kroupa – pokud to nebylo řečeno, tak je to s okamžitou platností.
Předkládá: Ing. Stanislav Říha, RZ
Ing. Matek – zeptal bych se Ing. Říhy, co ho vedlo k tomu, že předložil bod na moje odvolání?
Ing. Říha – důvodem je odblokování situace na magistrátu a vztah mezi tebou a primátorem. Dalším důvodem je nekompatibilita s tvojí novou funkcí na celorepublikovém působení jako místopředsedy KDU-ČSL a nejsem spokojen s tvojí prací.
Ing. Matek – pane primátore vysvětlíte mi ten vztah mezi námi, já tomu nerozumím.
Bc. Kroupa – ten bod nepředkládám, ale pokud se mě na to ptáš, já odpovím. Považuji tě za nejslabší výkonnostní článek celého vedení města. Také trávíš příliš mnoho času na cestách za KDU-ČSL. Signály, které jsi vyslal směrem do úřadu nebyly vhodné – sázení o tatranku, stažení schválení rozpočtu města do fiskálního roku. Úředníci kvůli tomu nestíhají svoji řádnou práci, protože dělají práci, na kterou nebyli zvyklí a je toho příliš. Byl bych rád, kdyby se úřad dostal zpět do normálních kolejí, racionalizoval se a fungoval na základě kvalitních zadání.
Ing. Matek – mě by zajímal tedy i výkaz cest pana primátora. Žádnou sázku o tatranku jsem nikde neevidoval, myslím že Mgr. Tulpa v diskuzi prohlásil cosi o studentské pečeti. Považujete snahu schválit rozpočet řádně v prosinci – metodika není jiná, než jak jsou úředníci zvyklí a benevolence na rozpočtová opatření je velká – je to něco nehorázného? Stav, kdy je město dlouhodobě v rozpočtovém provizoriu a při schvalování rozpočtu to bylo kritizováno i z opozice a moje snaha to změnit – to je tedy ta nekompatibilita?
Bc. Kroupa – když se sestavovala koalice, bavili jsme se o tom, že každý rok zkrátíme dobu rozpočtového provizoria o jeden měsíc. Místo toho to řešíme skokově, úřadu to neprospívá.
Ing. Matek – harmonogram rozpočtu nesouvisí s jeho schvalováním, je to pouze snaha ho schválit v prosinci, já tomu nerozumím.
Bc. Kroupa – to přesně odpovídá tomu, co zde probíhalo 9 měsíců. My se o něčem bavíme a Ing. Matek tomu nerozumí. Pokud si chceme porovnávat, kdo toho kolik vykonal, podívejme se do kalendáře primátora a náměstka Ing. Matka, kolik tam má aktivit během týdne. Je tam propastný rozdíl ve výkonosti. Naše vzájemná kompatibilita je komplikovaná.
MgA. Chuchlík – odchod iniciovalo ANO, když už se bavíme o konci koalice. Když se nějaká koalice ruší, nějaká musí vzniknout. To, jak se dnes hlasovalo, vypovídá, jak bude vypadat nová koalice. Navážu, co jsem začal říkat – zjištění a nejasnosti, které vyvstaly při zpřehlednění chronologie vývoje kamerového systému. V roce 2009-2011 proběhla investiční akce konverze bývalé hasičské zbrojnice na stanici městské policie. Součástí akce bylo rozšíření a modernizace kamerového systému. Hlavním dodavatelem bylo sdružení Euromont Nisa, subdodavatelem celé části kamerového systému byla firma Telmo. Projekt říkal, že celý systém je založený na mikrovlnných spojích, tzn. že nepotřebuje žádný kabel. Celý systém fungoval autonomně, nevyžadoval infrastrukturu třetí strany. Podle tohoto projektu se vysoutěžil a zasmluvnil dodavatel a dílo se převzalo. Nyní se v důvodových zprávách dočítáme, že již tehdy vznikly 4 páteřní spoje optických kabelů, které zrealizovala firma Grepa, pro firmu Telmo, které si je objednalo. Telmo zaplatilo nájem kabelů na 5 let dopředu, což je doba udržitelnosti dotačního projektu. Následně za kabely nikdo neplatil. Nicméně město nemá v tomto příběhu s firmou Grepa žádný vztah. Město si převzalo a zakoupilo autonomní systém, z nějakého důvodu tehdejší vedení města dovolilo, že tam vznikly kabely, které nikde nejsou zaevidovány a tím pádem vznikl nárok plnění nějaké třetí straně. Toto nám zatím nikdo nevysvětlil.
Bc. Kroupa – MgA. Chuchlík si stěžuje, že nemá ucelené informace, ale nyní sám podal velice zkratkovitou informaci. Tato problematika je na hlubší rozbor, který nechť udělá někdo nezávislý. Piráti se prezentují jako strana, která se vyzná ve výpočetní technice, a přesto dodnes nedodala někoho, kdo by se na to podíval. Je zde jedna zásadní lež – město Jablonec nad Nisou v dubnu 2016 dalo společnosti Grepa 2 objednávky na přemístění radiového systému na jiné místo. To, co je zde neustále omíláno, poškozuje dobré jméno nejen mě jako primátora, já se necítím vinen. Pro město jsem jako firma od roku 2010 do roku 2015 dodával pro všechny školy, školky a DPS zdarma. Následně jsem 3 roky pro město provozoval celý kamerový systém také zdarma a snažil jsem se domluvit, aby se to konečně zaplatilo.
Mgr. Opatrný – hovořilo se o vyhrocené situaci. Nejsme původci vyhrocené situace a my nejsme ti, kteří jsou ve střetu zájmu. Hovořil jsi o tom, jak má kdo plné kalendáře, nebudu hovořit o tom, kolik týdnů ve své funkci jsi byl na dovolené. Ty zde hážeš přes palubu jednoho kolegu za druhým, a to je tvoje vizitka jako primátora města. Myslím si, že pokud zůstaneš primátorem, je město vedeno velmi špatně, a především jednatelem firmy Grepa.
Ing. arch. Klápště – ohledně kritiky práce Ing. Matka – téma rozpočtu v prosinci – mluví se o tom jaký je to problém, ale nepadlo zde, proč potřebujeme rozpočet v prosinci. Potřebujeme ho mít schválený co nejdříve, aby se klíčová výběrová řízení na velké zakázky mohla zadávat co nedříve, dokud má co nejvíce firem volnou kapacitu. Pod Ing. Matka spadá i agenda věcných břemen a jejich vypořádání. Připomínal primátorovi, resp. jednateli firmy Grepa, aby splnil svůj závazek a dodal geometrické plány, aby mohla být věcná břemena vypořádána. Zároveň objednal nezávislý technický audit kamerového systému, abychom se dobrali k tomu, co reálně provozujeme. Vzhledem k dovoleným může audit začít až zítra, takže je odvolán včas na to, aby již nemohl být u toho, až bude audit prováděn. Rád bych slyšel od primátora o konkrétních problémech napříč úřadem ve vztahu k Ing. Matkovi, o kterých hovořil.
Bc. Kroupa – tyto věci zde nechci rozpitvávat, protože nechci ubližovat úředníkům. Ohledně nezávislého auditu – je to moc fajn, že začne, ale asi by o něm měl vědět i někdo z Grepy, aby nezávislého auditora byl schopen provést po technické části sítě. Vzhledem k tomu, že o něm nevím ani z radnice ani jako jednatel společnosti Grepa, mi přijde zvláštní. Co se týká připomínání věcných břemen – Grepa má do konce srpna čas k předložení geometrických záměrů, tam nevidím nic, co by bylo v rozporu.
Mgr. Mánek – komunikace kolem rozpočtu, která ve své podstatě neprobíhala, měla proběhnout až po naší intervenci 28. 8., a je podle mého velice tristní. Došlo ke zmatení mnoha úředníků na vedoucích pozicích, došlo až k lehké panice, protože se Ing. Matek přesouval do nadlimitu. V tuto chvíli by škrty nebyly nutné, pokud najdeme cestu k tomu snížení ohledně mandatorních výdajů. Mimo jiné zde zaznělo, který mandatorní výdaj snižujeme odvoláním Ing. arch. Klápštěho. Ing. Matek není rovněž schopen komunikovat s panem primátorem. Je zde i určitá nekompetentnost a nekomunikace s námi. Minulý týden jsme byli postaveni před hotovou věc ohledně zvýšení daně z nemovitosti, které by mělo být projednáno v září na zastupitelstvu. Ing. Matek najednou zcela změnil filosofii tohoto bodu, začal nás s tím seznamovat, aniž bychom o tom dopředu něco věděli.
Ing. Matek – od Mgr. Mánka jsem několikrát slyšel, že je moc potřeba, aby odbor humanitní měl rozpočet již v prosinci, abyste mohli dotační tituly rozesílat dříve. Další věci ani nebudu komentovat. Jen řeknu, že to, co zde zaznělo, hází špatné světlo na fungování ekonomického odboru a její vedoucí, a to zásadně odmítám.
Bc. Kroupa – dementuji, že bychom jakkoliv útočili na ekonomické oddělení, jejich práce si vážím. Jsem rád, že zde máme Ing. Vítovou a jsem rád, že je schopná odbor řídit i bez ekonomického náměstka.
Mgr. Mánek – Ing. Vítová je skvělá a ekonomice rozumí. Ale ve chvíli, kdy dostává zmatečné pokyny, musí s tím nějak zacházet. Ve chvíli, kdy má nad sebou náměstka, který politicky nevyjedná věcem podporu a následně k tomu musí zasahovat někdo jiný, aby to uvedl na pravou míru, tak je to velmi složité. Ohledně rozpočtu – ve chvíli, kdy se bavíte o víceletých dotacích, je logické, že by se hodilo rozpočet schválit dříve. Na druhou stranu vzhledem k tomu, jakým způsobem námi obsazené komise, i díky členům ze stran našich koaličních partnerů, nefungovaly tak, jak měly, nebyly schopny připravovat pravidla a další věci včas.
MgA. Chuchlík – od tebe zaznělo, že v mém příběhu ohledně kamerového systému je jedna velká lež. K roku 2016 jsem se ještě nedostal. Tam příběh potom pokračuje. Do roku 2016 jsme měli mít svůj vlastní systém, nikdo doposud nevysvětlil, kde se tam Grepa vzala, kdo si to objednal a převzal. V roce 2016 město vydalo 2 objednávky firmě Grepa na sundání antén z radniční věže a přepojení 20ti kamerových bodů, z nichž asi 7 zůstalo na mikrovlnném spoji. Stále to nevysvětluje to, jak se dostal systém do stavu, že úplně všechny kamery jsou závislé na síti Grepa. Na zodpovězení těchto otázek čekáme.
Bc. Kroupa – ale to přece víte. Došlo k tomu proto, že zásadní spoj byl mezi kostelem a radnicí. Pokud se veškeré spoje z radnice musely sundat, tak se musel sundat i tento spoj. Tím pádem se samozřejmě celý systém rozpojil. Druhá objednávka byla na to, že se 7 radiových spojů dává přímo na optickou linku.
MgA. Chuchlík – nikdy město neřeklo víc, než – přepojte nám těchto 20 bodů, nikdy si neřeklo, na jakou síť se má přepojit, kolik to město bude stát. Objednalo se pouze mechanické přepojení několika bodů, nikoliv celého systému.
Bc. Kroupa – a jak byste si to mechanické přepojení představoval?
MgA. Chuchlík – nakreslí se nejprve celý systém tak, jak má fungovat, pak se vyhodnotí, jak velká je to zakázka a ta se zadá.
Proběhla diskuze mezi Bc. Kroupou a MgA. Chuchlíkem jak mělo přepojení proběhnout.
Ing. Vele – chtěl jsem požádat, abychom se drželi jednacího řádu, chápu, že atmosféra je napjatá, vraťme se k projednávání bodu.
Ing. arch. Klápště – k agendě Ing. Matka – zapomněl jsem dodat jednu důležitou činnost, že byl rovněž nucen vymáhat dlužné platby za nájem stožárů firmou Grepa. Dále bych doporučil Mgr. Mánkovi nastudovat, jak se rozpočet dělá. Já jsem se na to zeptal na našem odboru, jaké k tomu přišly pokyny a dozvěděl jsem se, že v prvním čtení se diskutuje o návrhu, přišlo mi to vše naprosto logické. Ohledně údajně připraveného zvýšení daně z nemovitosti – musíme během asi 1,5 roku vyřešit, jak se bude v budoucnu v Jablonci nad Nisou platit za odpady. V počátku se jevilo jako nejjednodušší převést tuto zátěž na daň z nemovitosti. Pokud by k tomu došlo, padlo by to i na podnikatele, kteří si platí za likvidaci odpadu sami, bylo by to pro ně nefér. Zároveň by byl nulový motivační efekt na třídění odpadu. Ing. Matek se snažil hledat další cesty, jak to vyřešit a přišel s novou verzí nastavení poplatků.
Ing. Matek – byl jsem kritizován za materiál vzhledem k řešení odpadů. Byl to podrobný 14ti stránkový dokument, který popisoval celou problematiku. Který z vás podobný materiál za dobu svého působení vytvořil? Ohledně agendy věcných břemen – i přes několik upomínek se za posledních 9 měsíců ze strany společnosti Grepa nic zásadního nestalo. Co se týká sloupů veřejného osvětlení – změnou stavebního zákona, který nařizoval, že veškeré vedení musí být pod zemí, však nedošlo k nápravě. Předložil jsem 15.7.2019 do rady města návrh na výpověď smlouvy. Upozornil jsem firmu Grepa, která dluží za pronájem sloupů, že dojde k projednávání bodu a že by bylo dobré, aby veškeré závazky byly před projednáním vyrovnány, k čemuž nedošlo.
Mgr. Mánek – reaguji na Ing. arch. Klápštěho, který přesně ukázal to, proč si již nemůžeme rozumět. Nemluvil jsem o věcném předložení návrhu, ale o tom, že jsme ho neměli dopředu k prostudování a máme se k němu na jednání vyjádřit. V tu chvíli to je o té komunikaci, která neprobíhala správným způsobem. Nikdo nekritizuje správnost, ale to, jakým způsobem nám byly dávány a podsouvány.
MgA. Chuchlík – chtěl bych jen říci, že to bylo měsíc a půl, než byl materiál projednáván, což byla dost dlouhá doba, aby se v diskuzi hledal konsenzus v rámci koalice na podobě materiálu, který Ing. Matek připravil. V porovnání k tomu Bc. Kroupa poslal necelý týden před svoláním zastupitelstva dokument o narovnání, ve které byly schované nějaké pasti, např. bianko šek pro firmu Grepa pro vypořádání všech věcných břemen, které doposud vypořádány nebyly. Z toho si vyvozuji to, že se takto odstraňují nepohodlní lidé, kteří upozorňují na některé zájmy, které vycházejí ze střetu zájmu primátora.
Ing. Macek – shrnul bych, proč byl odvolán Ing. arch. Klápště a proč je odvoláván Ing Matek, který má v gesci věcná břemena, vymáhání pohledávek po všech dlužnících. Evidentně Grepa se zdráhala zaplatit za věcná břemena. Ing. arch. Klápště měl na starost územně analytické podklady, do kterých má firma Grepa jako správce sítí povinnost dokládat, kde má jednotlivé kabely, což firma nedělala. Ing. arch. Klápště vyzval nedávno Grepu, aby do měsíce podklady dodala. Je to naprosto průhledné, proč jsou nyní tito dva odvoláváni.
Ing. Matek – na magistrátu jsem poznal spoustu schopných úředníků, a budu rád, když se nyní nenechají zviklat, protože ten tlak na ně asi nyní bude velký. Magistrát funguje a fungovat bude, bez ohledu, zda tady budou odborníci jako Vy, pane primátore. Bohužel nad těmito lidmi je politický aparát, který sleduje úplně jiné zájmy než zájmy města, prosperitu a veřejné blaho. Jsou zde osobní zájmy, možná touha po zakrytí vlastních problémů, možná touha po korytech.
MgA. Chuchlík – minule jsem mluvil o roli Bc. Kroupy, ale myslím si, že by bylo dobře se podívat i na roli bývalého vedení města. Máme od Bc. Kroupy potvrzeno, že pokládání kabelů na městských pozemcích bylo tolerováno jako součást nějakého protiplnění. Je zvláštní, že se to nyní uzavírá v takovéto společné dohodě, která to asi jednou pro vždy zamete pod stůl. Nejasnosti okolo kamerového systému stále nikdo nevysvětlil a asi už nevysvětlí.
Ing. Macek – chtěl bych říci všem úředníkům, kteří budou mít v gesci tyto věci – nebojte se a obraťte se na nás, když budete potřebovat. My to budeme sledovat a popřípadě vám to pomůžeme medializovat.
Návrh usnesení byl schválen 16-8-2-0
USNESENÍ ZM/135/2019
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
o d v o l á v á
Ing. Štěpána Matka z funkce náměstka pro ekonomiku a majetek
Pan primátor na žádost Ing. Veleho vyhlásil přestávku od 15,19 hod. do 15,35 hod.
Předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Nebylo doplnění ani diskuze a návrh usnesení byl schválen 24-0-1-1
USNESENÍ ZM/136/2019
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
bere na vědomí
vzdání se funkce přísedícího Okresního soudu Jablonec nad Nisou pana Mgr. Vlastimila Kříže, LL.M.
Předkládá: Bc. Milan Kroupa, primátor
Bc. Kroupa – zde pouze deklarujeme, že celý kamerový systém bude ve správě Městské policie. Z pohledu na probíhající zmatečnou kauzu bychom chtěli jasně deklarovat, kdo se o něho má starat.
Ing. Matek – jsem rád, že byl zmíněn ten zmatek a jsem rád, že jste to našli. Byl objednán technický audit kamerového systému a zásadně odmítám, že by se Grepa měla na auditu jakkoliv podílet. Jestliže má zastupitelstvo udělat tečku za střetem zájmů a za tím bordelem co tu je, nebo alespoň udělat nějakou tlustou čáru a začít to napravovat, tak by společnost Grepa měla zůstat vně řešení problému.
Bc. Kroupa – a můžete mi odpovědět, jakým způsobem chcete udělat audit bez toho, kdo to provozuje?
Ing. Matek – rád bych, aby to začalo cestou, která bude nezpochybnitelná, tzn. úplně od prvopočátku. Městská policie se mnou jednala, předložili mi topologii systému, která se liší od toho, co předložil pan primátor a několikrát se to měnilo. Je v tom hodně nesrovnalostí, měl by to řešit nezávislý člověk s někým z Městské policie a úplně na začátku udělá tu základní inventuru. Majetek se pravidelně odepisuje, nikdy nebyl vyřazen, podle pana primátora docházelo k nahrazování, vyhazování jednotlivých prvků systému, nikdo to nikdy neověřil. Člověk, který prohlídku provede, zjistí, jestli to je v souladu s topologií, která byla předložena na Městské policii či firmou Grepa. Je možné, že se objednávka na audit bude rozšiřovat, ale to už nebude moje práce. Je možné, že si to pan primátor vezme na sebe, aby ten střet zájmů byl ještě vyšší. Apeloval bych na Městskou policii, aby zabezpečila, že se do proběhnutí auditu nic se systémem nestane, aby zůstal tak, jak je teď.
Bc. Kroupa – deklaruji, že Grepa prostřednictvím pana Hejtmánka poskytne veškerou součinnost, aby se auditor mohl projít kde chce. Bude mu vysvětleno veškeré fungování z hlediska infrastruktury, které bez nás však nerozklíčuje. Co se týká upřesnění objednávky, pokud bude potřeba – já jsem ji zatím neviděl, to je o té komunikaci – požádal bych mého statutárního zástupce MgA. Chuchlíka, aby se této věci ujmul, abych já v této věci nemusel nijak figurovat.
Ing. Matek – jen dodám – pane primátore, vy se tomu nevyhnete nikdy, vy jste ve střetu zájmů konal, řešilo se to, takže nejde abyste s tím neměl nic společného.
MgA. Chuchlík – otázkou je, co to znamená, na jak dlouho to je práce, jak zní usnesení?
Bc. Kroupa – to je něco, u čeho jsem nebyl, u objednávky auditu. To je také obraz toho, jak to zde funguje. Místo toho, aby bylo řečeno – jistě, chápu to, udělám to – to je konstruktivní řešení – tak najdu 15 důvodů, abych se toho nemusel účastnit a nenesl osobní odpovědnost.
Mgr. Tulpa – návrh, který je předložený, je správný. Je třeba zkonsolidovat městský kamerový systém tak, aby mohl fungovat nezávisle. Mně zde pouze chybí finanční zajištění, dále vybrat nezávislého pracovníka, který s tím umí pracovat a termín.
Bc. Kroupa – termín nesouvisí s tímto bodem. Tady pouze deklarujeme, že kamerový systém má na starosti Městská policie, navrhuji tedy doplnit i finanční zajištění.
Ing. Matek – já jsem na to upozornil a nyní si počkám, kdo se toho ujme. Byl jsem odvolán a stále nevím, kdo tuto agendu bude nyní vykonávat, je zde spousta rozjetých věcí.
Mgr. Opatrný – zdráhám se uvěřit tomu, že když město začalo v roce 2009 investovat do kamerového systému, že nevíme přesně, jak systém funguje. Kdo věci servisuje, kdo je za co zodpovědný? Pane primátore, jestliže jste pomáhal odvolat svého náměstka, kdo bude tu funkci zastávat?
JUDr. Řeháček – na základě dotazů Ing. Veleho, které zaslal na magistrát, jsme vypracovali popis správy kamerového systému. Z hlediska pořízení systému, kdy na začátku byl starý systém, pak byla dotace na systém a následně proběhlo dokupování kamer a jejich zapojování do systému, je ve správě několika útvarů. Je to evidenční správa, kdy byl kamerový systém evidován společně s budovou jako výsledek projektu. Městská policie měla uzavřeny kontrakty na údržbu, elektrickou energii, atd. Z důvodu pořizování dalších komponentů, které byly pořizovány z hlediska prevence kriminality z dotací, některé záležitosti eviduje a spravuje, i když je nevyužívá, kancelář primátora, oddělení krizového řízení. V tuto chvíli jde o to určit konkrétní orgán města, který se kamerovým systémem bude zabývat, tedy ten orgán, který ho užívá – městská policie.
MgA. Chuchlík – je důležité zmínit, že po dvě volební období, kdy byla u vlády ODS, byl v kamerovém systému takovýto zmatek, který znamená, že nikdo na městě není ten zodpovědný, nikdo neví, jak systém funguje a ve výsledku je situace taková, že celý systém může vypnout jednatel společnosti, která k systému nemá žádné smluvní tituly.
Bc. Kroupa – kdyby jednatel společnosti smluvní titul měl, tak by to jedním klikem vypnout nesměl.
Pan Polák – určité zmatky v roce 2016 budou město možná stát 2,5 milionů Kč, hroutí se na tom současná koalice a někdo je za tuto částku zodpovědný. Myslím si, že bychom si zasloužili vědět, kdo to je?
Bc. Kroupa – přijde mi to absurdní. To je, jako bychom se ptali, kdo je zodpovědný za to, že jsme si sem koupili auta, kterými jezdíme.
Ing. Matek – vaše odpověď mě nyní zarazila. Ale já jsem položil otázku a nebylo mi odpovězeno – na koho přechází moje agenda a kdo bude řešit audit?
Bc. Kroupa – jak jste slyšel, poprosil jsme MgA. Chuchlíka zda by se tohoto úkolu neujmul, odpověď jsem nedostal.
Ing. Matek – asi si ne zcela uvědomujete situaci. Úředníky, kteří jsou v technickém a ekonomickém odboru musí někdo úkolovat, kdo to převezme?
Bc. Kroupa – domnívám se, že tuto agendu na pár dní zvládneme s MgA. Chuchlíkem.
Ing. Matek – Vy budete nyní přejímat ta rozhodnutí? Pak nerozumím tomu vyjmutí ze střetu zájmů?
Bc. Kroupa – nebudu přejímat žádná rozhodnutí, která se týkají společnosti Grepa.
Ing. Matek – v tomto problému tam hrajete roli. To se tedy distancujete? Kdo to tedy bude řešit, nepřipadá Vám, že tím bude ta celá situace paralyzovaná?
Bc. Kroupa – zásadní rozhodnutí přijímá rada města a zastupitelstvo. Předpokládám, že se s MgA. Chuchlíkem sejdeme a celou situaci prodiskutujeme. Ulehčilo by situaci, kdyby MgA. Chuchlík připustil, že by se o ten audit postaral.
MgA. Chuchlík – nijak jsem to nevyloučil, jen jsem se zeptal, jak ten úkol vypadá. Zda to je pouze dokončení auditu, který začal zpracovávat Ing. Matek nebo to je úkol kvůli kterému celý audit zadal, což je vypracování výběrového řízení na provoz kamerového systému. Tento úkol zadalo zastupitelstvo Ing. Matkovi, pak by tedy zastupitelstvo muselo přijmout nějaké jiné usnesení. Je to přesně ten úkol, u kterého Milane mylně uvádíš, že jsem se mu měl věnovat já.
Bc. Kroupa – mylně to uvádím, protože to byla věc, kterou jsme řešili již při sestavování koalice.
MgA. Chuchlík – měl jsi tedy napsat návrh změny usnesení.
Bc. Kroupa – ano, v tomto kontextu jsem měl udělat návrh změny usnesení. Nicméně úkol byl přidělen Ing. Matkovi, který nečekaně opouští vedení města. Dá se tedy předpokládat, že to přejde na někoho odpovědného, aniž by se musela dělat změna usnesení, což jsme my dva. Já to být nemohu, tedy logicky vyplývá, že by jsi to měl být ty.
MgA. Chuchlík – jestli se tomu tématu mám věnovat, zastupitelstvo by mělo přijmout usnesení, kterým mě úkoluje.
JUDr. Řeháček – usnesení v této věci bylo přijato několik. Bylo by tedy nejvhodnější, aby v dnešním návrhu usnesení bylo uvedeno, aby Městská policie připravila návrh veřejné zakázky, za podpory oddělení veřejných zakázek a tím to úplně vyjmout z gesce uvolněných politiků. Pokud to takto přijmete, bude nutné revokovat ta stará usnesení.
Ing. Macek – podíval jsem se do usnesení na ustavujícím zastupitelstvu města, kde je řešeno, jaké funkce se zřizují a kolik je uvolněných členů rady města a jaké mají gesce náměstci. Ptám se pana tajemníka – kdo přebírá gesci, úkoly, odpovědnost těch dvou odvolaných členů rady města?
JUDr. Řeháček – podle zákona O obcích stojí v čele úřadu primátor. Pokud je nějaké místo náměstka neobsazeno z jakéhokoliv důvodu a zastupitelstvo města samo neřekne, kdo úkoly přebírá, jsou pouze dvě možnosti. Na nějakém příštím zastupitelstvu je místo obsazeno a pokud není, tak zastupuje město primátor. Takže všechny podpisy bude realizovat primátor.
Ing. Macek – gratuluji Milane, právě jsi se dostal do ještě brutálnějšího střetu zájmů, než jsi byl doposud.
Bc. Kroupa – to si nemyslím.
Ing. arch. Klápště – na základě zkušenosti z Prahy, kde se na radnici stalo totéž v roce 2015, při důkladném zkoumání zákona O obcích dospěli k názoru, že tam, kde bylo uděleno zrušení kompetencí zastupitelstvem, je možné, aby konkrétní gesce dostal rozhodnutím rady někdo dočasně do správy, než to bude znovu přiděleno zastupitelstvem.
Ing. Matek – jsem rád, že to tu zaznělo, že odpovědnosti přecházejí na primátora. Hlasující koalici gratuluji, tak teď se tedy střet zájmů opravdu vyřešil – to myslím ironicky. Takže pan primátor bude mít v gesci vlastní věcná břemena.
Bc. Kroupa – pan primátor s nimi nebude nijak nakládat.
Mgr. Opatrný – vrátím se k technické specifikaci kamerového systému. Myslím si, že by měla být někde obsažena v technické dokumentaci, kterou obdržela firma Grant Thornton, která posuzovala cenu telekomunikačních služeb.
Bc. Kroupa – jak to souvisí s předkládaným bodem? Nyní řešíme emoční problém Ing. Matka, kdo se postará o jeho zahrádku. Myslím si, že bychom se měli vrátit k tomu, abychom dořešili, kdo se postará o městský kamerový systém.
Mgr. Opatrný – hovořím o kamerovém systému a o posudku na něj. K rozhodnutí, kdo ho bude spravovat, je potřeba nějaké technické schéma systému. Bavíme se tom, zda se k těmto informacím musíme dostat prostřednictvím nějaké třetí strany nebo jestli ty informace na městě již nemáme.
Bc. Kroupa – takové materiály máme. Pokud trváte na tom, že to jsou materiály, které by měla dostat Městská policie a na základě nich by měla mít přehled, jak funguje městský kamerový systém, tak ať je tedy dostanou.
Mgr. Opatrný – takže nějaké schéma máme, víme, jak systém funguje. Já jsem se domníval, že nevíme, jak systém funguje. Mohl bych tedy někoho požádat, aby mi to schéma předal včetně hardwaru, jak to komunikuje, kam sítě vedou. Domníval jsem se, že toto bude právě součástí auditu.
Bc. Kroupa – my neřešíme audit, řešíme, aby Městská policie zajistila kompletní správu systému.
Ing. Matek – je špatné, že se starám, kdo přebere moji agendu, která je zásadní pro celý chod města?
Bc. Kroupa – vaše názory nám prosím sdělujte v bodu diskuze, tak bychom se měli vrátit k projednávanému bodu.
MgA. Chuchlík – nepochopil jsem vyjádření pana tajemníka, jak je vlastně zodpovědnost za ten úkol děděna. Podle mého mínění, pokud se mám tomu tématu věnovat, tak mi to zastupitelstvo má uložit, protože tak učinilo předtím Ing. Matkovi.
Ing. Macek – Ing. arch. Klápště nastínil, že je možné, aby kompetence ze zrušené agendy byly dočasně jmenovány radou na někoho ze zbývajících radních.
Ing. arch. Klápště – ale ne tato, protože ta vyplývá přímo z usnesení zastupitelstva a rada nemůže měnit usnesení zastupitelstva.
Ing. Macek – případ Ing. Matka je jiný než případ Ing. arch. Klápštěho. Kdo tedy přebírá zodpovědnost? Je to primátor?
JUDr. Řeháček – materiál, který se zde projednává je pouze o tom, že správce městského kamerového systému je Městská policie. Připadá mi, že se nad rámec tohoto vkládají kompetence uvolněných radních ve vztahu k tomu systému. Myslím si, že není potřeba někoho pověřovat. Městská policie audit převezme a seznámí s ním orgány města. Záležitost činnosti uvolněných radních je záležitost technickou, finální rozhodnutí přijímají orgány města.
Ing. Macek – neptal jsem se na materiál, ale na to, kdo přebírá agendu.
JUDr. Řeháček – dokud nebude funkce obsazena, a budou potřeba nějaké podpisy, např. návrhy na vklad do katastru apod., bude to primátor.
Mgr. Zeman – navrhl úpravy usnesení. Doporučil úkol, který byl svěřen Ing. Matkovi převést na Mgr. Chuchlíka.
Bc. Kroupa – s Mgr. Chuchlíkem jsme se nyní domluvili, že se proti úkolu nebude bránit.
MgA. Chuchlík – potvrzuji, že budu rád, pokud takto upravené usnesení přijmeme. Mám technickou připomínku – z usnesení by se neměl škrtat rozvoj kamerového systému.
Bc. Kroupa – k tomu se připojuji.
Návrh usnesení byl schválen 23-1-2-0
USNESENÍ ZM/137/2019
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
u k l á d á
1. Městské polici Jablonec nad Nisou (zastoupené ředitelem Mgr. Bc. Romanem Šípkem, MBA), aby kompletně zajistila technickou a administrativní správu vč. finančního zajištění, dále pak údržbu a rozvoj Městského kamerového dohlížecího systému na území statutárního města Jablonec nad Nisou vč. jeho napojení na všechny složky Integrovaného záchranného systému a případně kamerové systémy provozované v okolních obcích správního obvodu obce s rozšířenou působností Jablonec nad Nisou;
2. MgA. Jakubu Chuchlíkovi, náměstku primátora, zajistit audit městského kamerového dohlížecího systému.
Předkládá: Mgr. David Mánek, náměstek primátora
Nebylo doplnění ani diskuze a návrh usnesení byl schválen 25-0-0-1
USNESENÍ ZM/138/2019
Zastupitelstvo města Jablonec nad Nisou
A. r o z h o d u j e
o změně názvu Mateřské školy speciální Jablonec nad Nisou, Palackého 37, příspěvková organizace na Mateřská škola Jablonec nad Nisou, Palackého 37, příspěvková organizace, s účinností od 1.9.2019
B. s c h v a l u j e
úplné znění zřizovací listiny s účinností od 1.9.2019
Nebyly žádné nové interpelace.
Ing. Macek – dotaz na JUDr. Řeháčka a Mgr. Kučeru – jak je to nyní s hlasováním v radě města?
JUDr. Řeháček – uvolnění členové zastupitelstva, kteří jsou zároveň členové rady města, pokud odstoupí ze své funkce nebo jsou odvoláni a na jejich místa nenastoupí noví – jejich pozice se započítávají pro účely hlasování rady města. Takže naše rada města má 9 členů, a to, že 2 místa nejsou obsazena, nemá žádný vliv na to, jakou většinou je přijato usnesení, tzn. 5 členů rady.
Ing. Matek – dotaz na primátora – v radě města je bod – Výpověď z nájmu pro společnost Bowling Jablonec s.r.o. Zaznamenal jsem, že o tuto společnost má pan primátor zájem. Když se o tom jednalo poprvé, dluh vůči městu od této společnosti byl přes 200 000 Kč. Bylo řečeno, že se primátor stará o to, aby našel nějakého kupce. Nic se nestalo a k dnešnímu dni je dluh přes 400 000 Kč. Domnívám se, že město již nikdy tyto peníze nedostane. Jak se s tím chcete vyrovnat?
Bc. Kroupa – myslím si, že bowling je aktivita, která si zaslouží, aby v Jablonci nad Nisou zůstala, takže jsem se zajímal, co se s tou společností děje. Byl jsem informován, že tu je finanční problém a že se jedná o možnosti převzetí jinou společností. V této chvíli mám informaci, že dohoda ohledně nového provozovatele je připravená. To vede k tomu, že aktivita ve městě zůstane zachována a pokud to převezme nový provozovatel, máme tím záruku, že dluh bude městu zaplacen.
Ing. Matek – v koalici byla jasná dohoda, že provedeme audit městských společností. V radě je předkládán bod - Prověření hospodaření a nakládání s majetkem ve správě za roky 2014 – 2018 u společností Sport Jablonec nad Nisou, s.r.o. a Jablonecké kulturní a informační centrum, o.p.s. Jak chcete pokračovat v tomto?
Mgr. Mánek – odpovím za pana primátora, tímto jsem se zabýval já. V tuto chvíli je v důvodové zprávě několik rozporů, a proto toto usnesení nemůže rada města přijmout. V zadání a technických požadavcích bylo, že daná společnost, která se poptávkového řízení zúčastní, musí mít alespoň 3 roky zpět nějaké reference. Jestliže vybereme společnost, která má trvání 1,5 roku, uděláme chybu.
Ing. Matek – takže audity neproběhnou?
Mgr. Mánek – tím říkám, že tato společnost, Vámi navržená, ten audit dělat nemůže.
Ing. Matek – nebyla mnou navržená, proběhlo poptávkové řízení.
Bc. Kroupa – jak uvádí Mgr. Mánek, v důvodové zprávě jsou velké nesrovnalosti.
Mgr. Opatrný – chci se vrátit k tomu, kdo ovládá funkčnost městského kamerového systému (dále MKS). Je to primátor nebo jednatel firmy Grepa?
Bc. Kroupa – ovládají ji zaměstnanci společnosti Grepa.
Mgr. Opatrný – můžete doložit nějakou smlouvu, že je možné z jejich strany znefunkčnit tento systém?
Bc. Kroupa – to mi nedává smysl.
Mgr. Opatrný – jestli tito lidé, firma má oprávnění vypnout MKS.
Bc. Kroupa – takže, když se na to podíváme – proč by ho ti lidé provozovali? Nemají smlouvu, není to zavedeno v žádném informačním systému.
Mgr. Opatrný – na provozování MKS nemají smlouvu. To znamená, že ani firma Grepa na to nemá smlouvu?
Bc. Kroupa – žádná písemná smlouva na to nevznikla.
Mgr. Opatrný – takže zaznělo, na základě čeho jsme těžko mohli hlasovat pro narovnání s firmou Grepa. Když neexistuje smlouva, nevíme, za co je kdo zodpovědný. Dále se ptám – chystají se zaměstnanci firmy Grepa systém opět vypnout? Víte to Vy, jako jednatel firmy?
Bc. Kroupa – takový pokyn nedostanou.
Mgr. Opatrný – nikdy?
Bc. Kroupa – minimálně v dohledné době, a pokud bude vůle města prohlásit, že má o provoz kamerového systému zájem. Pokud si město systém převezme do správy, tak ten problém pomine.
Mgr. Opatrný – takže můžeme vyslat vzkaz voličům, že v dohledné době, což může být i několik hodin, MKS z vůle jednatele nebo zaměstnanců firmy Grepa nebude vypnut, tudíž na několik hodin máme ve městě řád a pořádek. Kolegové ze strany ODS se aktivně podíleli na odvolání některých členů a tímto koalici rozbili. V několika uplynulých dnech byl vypnutý kamerový systém. Tím, že jste hlasovali pro rozbití této koalice a vyjádřili důvěru stávajícímu primátorovi, jste toto jednání posvětili nebo si myslíte, že k vypnutí dojít nemělo? Ptám se Ing. Veleho, protože ten o MKS za uplynulých 8 let ví mnoho, i když smlouva s firmou Grepa uzavřena nebyla.
Ing. Vele – my jsme koalici nerozbili. Pan primátor se v médiích vyjádřil, že koalice je nefunkční, že přestala fungovat, dnes to tu několikrát zaznělo. Dále si myslím, že MKS neměl být vypnut.
Bc. Kroupa – proč si myslíte, že neměl být vypnut?
Ing. Vele – myslím si, že kdyby se vedla konstruktivní jednání o této problematice, tak byste k tomuto kroku nemusel vůbec přistoupit.
Bc. Kroupa – konstruktivní jednání bohužel neprobíhala. Společnost Grepa nevypne systém minimálně do konce roku 2019, předpokládám, že do té doby proběhne řádné výběrové řízení. Grepa by nikdy k vypnutí systému nepřistoupila, kdyby Ing. Matek netvrdil, že Grepa systém neprovozuje.
Ing. Matek – kde jsem řekl, že Grepa systém neprovozuje?
Bc. Kroupa – bylo to na koalici minulý týden v pondělí.
Ing. Matek – máte pro to důkazy?
Mgr. Opatrný – vracím se k důvěryhodnosti slova primátora, že systém nebude vypnut. O kvalitě tohoto slova už bylo z mé strany již jednou řečeno, že nemá váhu.
Mgr. Chuchlík – chtěl bych shrnout v jaké džungli si tu v Jablonci nad Nisou žijeme. Ve chvíli, kdy zastupitelé, dokonce koaliční, odhalí nějaký problém, který spojuje současného primátora a bývalé vedení města, tak dojde k takovémuto převratu a nastoupí staré pořádky, které všechno překryjí. Mezitím je město vydíráno primátorem – buďto se zaplatí nebo se vypne kamerový systém. Byl bych rád, aby se podařilo, aby Jablonci nad Nisou vládli lidé, kteří to s městem myslí dobře.
Ing. Matek – apeluji na opozici, na jejich slušnost – pokud se budou řešit nějaké koaliční dohody, nepočítejte s tím, že to bude bez podpory o narovnání a abyste si to dobře rozmysleli.
Bc. Kroupa – to, co zde předvádíte, je sprostá úroveň, pane kolego. Deklaruji, že pokud se budeme o něčem bavit, dohoda o narovnání nebude předmětem jakékoliv diskuze. Pokud se o ní budeme bavit, tak to bude na zastupitelstvu.
Ing. Macek – dotaz na Ing. Veleho a Mgr. Tulpu – včera v reportáži RNDr. Čeřovský zmínil, že pan primátor se nachází v brutálním střetu zájmů. Uvědomili jste si, že tímto hlasováním, odvoláním Ing. Matka, jste dosáhli toho, že Bc. Kroupa je ještě v brutálnějším střetu zájmů? Jak hodláte toto řešit, pokud jste tento stav způsobili?
Ing. Vele – jestli zde nějaký problém je, budeme se o tom bavit a řešit to bez emocí a konstruktivně, aby příště ten problém zde nebyl.
Ing. Macek – jakým způsobem by to mohlo být? Máte nějaké řešení, jak pana primátora vystříhat ze střetu zájmů?
Ing. Vele – mám Vám jmenovat různé varianty? Můžeme si říct, že odstranit střet zájmů lze tak, že Bc. Kroupa nebude primátorem.
Ing. Macek – ten samý dotaz na Mgr. Tulpu – jak vyřešit střet zájmů?
Mgr. Tulpa – myslím si, že to je otázka na jednání jednotlivých klubů. Opakuji, že jsem avizoval střet zájmů již na začátku a na tom trvám. Návrhů na vyřešení je celá řada.
Ing. Macek – připomněl bych, že pan primátor při svém volebním projevu slíbil, že se zbaví funkce jednatele, a to se doposud nestalo.
Pan Polák – dotaz na primátora – to že Grepa nevypne MKS platí za všech okolností nebo pouze pokud město začne jednat o vyrovnání?
Bc. Kroupa – předpokládám že MgA. Chuchlík udělá vše pro to, aby bylo možné vypsat řádné výběrové řízení a řekl jsem, že do konce roku 2019 to určitě neudělám. Ani to neudělá firma Grepa, která možná již v té chvíli nebude pod mojí kontrolou. Pokud dojde k tomu, že Grepa bude v té době stále pod mojí kontrolou a nepodaří se vypsat výběrové řízení, předpokládám, že zde bude někdo, kdo řekne – ano, Grepa podporuje celý systém a je legitimní požadavek této společnosti, aby za to dostala zaplaceno. Pokud to někdo řekne třeba zítra na základě toho auditu, deklaruji to do té doby, než se domluvíme. Vy mě zde stále napadáte a neuvědomujete si, kolik let jsem to zde provozoval vlastními prostředky. Nyní mluvím jako jednatel Grepy. Neustále jsem se snažil s někým jednat. Předtím 5 let jsme dodávali městu do škol a školek zadarmo. Kdybych tenkrát věděl, že to bude takto, tak jsem systém vypnul, už když tu bylo staré vedení. Pořád jsem jednal a snažil jsem se dostat do situace, kdy mi někdo řekne – ano, děláš nějakou práci a za tu práci máš dostat zaplaceno. A navíc jsme tu práci u tebe objednali. Dostali jste mě do situace, kdy ze mě děláte lháře a zloděje a čekáte, že za to sklidíte obdiv.
Pan Polák – nejsem si vědom, že bych tě z čehokoliv obviňoval. Problém je v tom, že podle toho zadání Grepa ten systém provozovat neměla. Pokud byly nějaké objednávky, je potřeba prověřit, zda to bylo v pořádku. V původním zadání byla vypsaná soutěž, že kamery bude dodávat Telmo a Grepa se tam ocitla shodou okolností, kterou je potřeba vyjasnit.
Bc. Kroupa – může k tomu něco říci Ing. Vele? Domnívali jste se v roce 2016, když jste dávali Grepě objednávky na přemístění kamerového systému, že ten systém bude provozován jinak než v síti Grepy?
Ing. Vele – myslím si, že ne, protože to i technicky, podle informací, které mám k dispozici, nebylo jinak možné.
Bc. Kroupa – takže to bylo s předpokladem, že síť bude provozovat Grepa?
Ing. Vele – myslím si, že ano.
Mgr. Mánek – někteří zde pořád dokola zmiňují koalici a opozici. Bylo by fajn, kdybychom jako zastupitelstvo jednali jednotně.
Paní Höferová – pokud nedojde k mimosoudnímu vyrovnání, budete se s městem soudit?
Bc. Kroupa – je to pro mě nepředstavitelná věc, to neudělám. Obávám se jen jedné věci – vedu jednání o prodeji společnosti. Proto jsem vedl tlak na koaliční partnery, protože je možné, že společnost prodám a problém předám někomu jinému, tak ten člověk může tento stav zažalovat a bude žádat víc peněz.
Mgr. Opatrný – otázka na Ing. Veleho a Mgr. Tulpu – my jsme navrhovali jako bod k jednání řešení střetu zájmů Bc. Kroupy. Vy jste proti tomuto bodu hlasovali, nyní deklarujete, že tuto věc chcete řešit. Přiznám se, že Vám nerozumím.
Ing. Vele – za to, že nám nerozumíte, za to opravdu nemohu. Myslím si, že tento problém je potřeba řešit s chladnou hlavou, a ne na zastupitelstvu.
MgA. Chuchlík – navázal bych na to, že v roce 2016 Ing. Vele věděl, že se systém připojuje na Grepu. V tom případě jste musel vědět, že se tím zakládá nějaká služba, která musí být nějak vysoutěžena a v tom případě jste porušili zákon o zadávání veřejných zakázek. Zároveň v té době město disponovalo kompletními mikrovlnnými komponenty, které umožňovaly autonomní provoz systému. Tímto krokem jste nedodržel péči řádného hospodáře v tom, že jste ten majetek znehodnotil a založil plnění třetího subjektu.
Bc. Kroupa – proti tomu se ohradím. Toto je od tebe podlá lež, protože moc dobře víš, že bývalý primátor města Ing. Beitl žádal o změnu dotačního titulu z naprosto specifických důvodů, kde uváděl, z jakého důvodu se radiové spoje převádí na optické spoje. Správcem dotačního titulu tato činnost byla potvrzena se souhlasným stanoviskem.
MgA. Chuchlík – ty dvě věci, co jsem zmiňoval, vůbec nesouvisí s dotací. Ty souvisí s tím, že byla zadána zakázka na provoz sítí a byl znehodnocen ten majetek.
Bc. Kroupa – to není pravda a ty to víš. Já jsem ti 2x vysvětloval, že už v době provozu docházelo k tomu, že některé ty spoje byly zničené třeba úderem blesku a my jsme je pracně nahrazovali, aby to fungovalo. Když se to dostalo na hranu životnosti, teprve potom se snažilo tehdejší vedení města tu situaci nějak řešit, právě tím přechodem. Nebyla to žádná svévole, bylo to racionální a pragmatické rozhodnutí a řešení situace.
MgA. Chuchlík – ten servis vykonávala podle smluv a faktur firma Telmo. Vůbec tedy nevím, kde se v procesu objevila firma Grepa.
Bc. Kroupa – to je o tom, že jste si nepřečetli smlouvu. Společnost Telmo zajišťuje servis, pokud potřebuje subdodávku datového spoje, tak ji musí s někým řešit, v tomto případě to poptali u Grepy.
MgA. Chuchlík – čili změní systém, který do té doby fungoval v majetku města autonomně.
Bc. Kroupa – to je to vaše zaseknutí na jednom místě, že nejste schopni pochopit, že když vám zrezne auto, tak ho musíte vyhodit a koupit si nové.
Ing. Vele – požádal bych, abychom počkali na audit, který by měl všechny tyto momenty potvrdit nebo vyvrátit.
Mgr. Tejmlová – ohledně vypnutí kamerového systému – vy jste pane primátore uvedl, že Městská policie a Policie ČR byly o tomto kroku informováni a patřičně zareagovali. Zajímalo by mě, kdy jste je o tom informoval a jak na to zareagovali?
Bc. Kroupa – systém jsem nevypnul celý, pouze jeho část. Domníval jsem se, že jako důkaz, že Grepa systém provozuje, to je dostačující i když mi vypnutí nebylo příjemné. Na další věci se můžeme zeptat ředitele Městské policie Mgr. Šípka.
Mgr. Šípek – že dojde k vypnutí části MKS jsme byli informováni přes vedoucího krizového řízení. Telefonicky jsem informoval představitele Policie ČR. V tu dobu, kdy k tomu došlo nebyla plánována žádná bezpečnostní opatření, při kterých by kamerový systém byl bezprostředně zapotřebí. Zvýšili jsme hlídkovou činnost v těch místech, kde byl kamerový systém asi na 2,5 hodiny vypnut. Když MKS nefungoval, je to stejná situace jako kdyby vypnuli proud. Pan primátor nás informoval, kdy dojde k opětovnému zapnutí.
Ing. arch. Klápště – to, že došlo k vypnutí kamer je dokladem, že Grepa systém ovládá, ale ne, že systém provozuje. Počkáme si na audit, to může znamenat, že Grepa pouze provozuje jednu z klíčových částí systému.
Ing. Matek – tím, že došlo k vypnutí kamerového systému, musela Městská policie zvýšit dohled. Dají se nějak vyčíslit náklady, které s tím měla Městská policie navíc?
Mgr. Šípek – pouze došlo k přemístění hlídkové činnosti kontrolních bodů. Hlídky byly staženy z jiných částí města. Nemuselo dojít k žádnému zvýšení sil a prostředků, takže žádné mzdové či jiné náklady nenastaly.
Ing. Matek – děkuji za odpověď a přeji Vám, ať nejste nadále obětí svévůle primátora.
Bc. Kroupa – co jste tímto dotazem sledoval?
Ing. Matek – byla to logická otázka. Kamerový systém je nějaká subsložka ochrany veřejného prostranství
Primátor města ukončil jednání ZM v 16,58 hod.
Bc. Milan Kroupa
primátor města
ověřovatelé: Michaela Albrechtová, Ing. Jakub Macek