ředitelka: Mgr. Lea Šmídová
V roce 2019 uplynulo 100 let ode dne, kdy byla v původně samostatné obci Kokonín zahájena pravidelná výuka v českém jazyce. Škola byla po válce obnovena a díky přílivu českého obyvatelstva byla umístěna v původní německé škole v Rychnovské 215. Když byla v Kokoníně zřízena osmiletá střední škola, začalo se 15. února 1954 vyučovat i v secesní vile v Rychnovské 216.
Škola je plně organizovaná a je rozmístěna ve třech odloučených pracovištích. První stupně se nacházejí v budovách v Rychnovské 215 a Janáčkově 42, druhý stupeň v Rychnovské 216. Všechny tři leží na trase jedné linky (č. 101) městské hromadné dopravy do Rychnova a jsou dopravně velmi dobře dostupné. Díky oddělení jednotlivých stupňů a relativně nižšímu počtu žáků představují jednotlivá pracoviště „rodinné“ prostředí. Škola klade důraz nejen na výuku matematiky, českého jazyka a cizích jazyků, ale i na předměty související s poznáváním světa a přírody. Všechny učebny jsou vybaveny moderní interaktivní technikou.
V budovách prvního stupně jsou kromě kmenových tříd vždy dvě oddělení školní družiny. Optimální počet žáků ve třídách umožňuje propojení klasické výuky s prvky projektového a zážitkového vyučování. Všechny školní třídy průběžně prochází úpravami s cílem žákům zajistit příjemné a esteticky podnětné prostředí. Obě rozlehlé školní zahrady jsou využívány nejen k pobytu dětí na čerstvém vzduchu během výuky, ale i jako zázemí při konání školních akcí. Zájmová činnost je na prvních stupních rozmanitá. Především se jedná o podporu pohybových aktivit, výtvarných technik a pro prvňáčky a druháky je v nabídce angličtina hrou.
Budova druhého stupně zaznamenala v uplynulých třech letech nejzásadnější proměnu. V původní secesní vile jsou vzděláváni žáci vždy v paralelních třídách daného ročníku. Všechny třídy jsou zmodernizované a vybavené interaktivní technikou. K dispozici je dětem žákovská knihovna, jazyková učebna, počítačová učebna. V nové přístavbě jsou prostorné žákovské šatny a v patře dílny, které slouží k výuce pracovních činností se zaměřením na podporu manuálních dovedností. Budova je obklopena rozlehlým školním pozemkem, kde mají žáci zázemí a možnost posezení například v amfiteátru.






