přírodní materiály - vlna, bavlna, len, hedvábí - jsou měkké na omak, příjemné při nošení, nevržou. Jsou mačkavější a často se musí specielně udržovat, včetně ochrany před škůdci. Bavlnu a len lze vyvařovat, jsou-li již vysrážené.
chemická a syntetická vlákna - viskóza, polyester, elastan a další - jsou pružná, málo mačkavá, ale méně savá. Výrobky z nich se lépe udržují a déle vydrží. Kombinace odlišných materiálů nebo zvláštní povrchové úpravy (lesky, koženky apod.) podléhají brzy otěru, obtížně se udržují. Životnost výrobku snižují až o polovinu.
Značení textilních výrobků
Podle zákona o ochraně spotřebitele mají být výrobky viditelně a srozumitelně označeny
názvem výrobku,
označením výrobce nebo dovozce,
údaji o velikosti, rozměru,
cenovkou,
údaji a materiálu a to celými českými názvy, nikoli zkratkami (např. 90 bavlna, 10 len),
grafickými znaky pro údržbu.
Mohou být označeny i obchodní značkou výrobního podniku, označením kolekce, značkou kvality a zdravotní nezávadnosti apod.
Jak vybírat oděv
Jak již bylo řečeno, nejprve je nutno si uvědomit, jaký účel má oděvní součást plnit, tj. kam ji budeme nosit a podle toho nakupovat.
Kombinace různých druhů materiálů může při údržbě způsobit neodstranitelné vady, např. zapouštění barvy, sražení některé části, zplstnatění. Také knoflíky, přezky a zdrhovadla, jsou-li vyrobeny nevhodnou technologií, mohou způsobit při údržbě poškození oděvu. Suché zipy, oblíbené u sportovních oděvů, se zachytávají a mohou poškodit jak samotný výrobek, tak ostatní.
Dále je třeba se vyznat v systému značení velikostí. V ČR v současnosti stále platí česká technická norma pro označování velikostí oděvů. Kromě ní se však, zejména u dovážených výrobků, používají symboly S, M, L, XL atd. a u výrobků, určených i na export navíc značení ostatních zemí, které nemusí odpovídat českému. Dobrou zprávou je, že v rámci Evropské unie se dokončují normy, které by měly značení sjednotit a zpřehlednit.
A kde nakupovat?
Důvěru zaslouží spíše čistá, uspořádaná provozovna, která má reklamační řád, přístupný zákazníkovi a která dává k prodávanému zboží účtenku se jménem nebo firmou prodávajícího, názvem výrobku a dalšími údaji.
Prodávající by měl být schopen poskytnout o výrobku vyčerpávající informace a ochotně ho před kupujícím zkontrolovat.
Výtah z materiálu Dr. Malčika, ředitele Textilního zkušebního ústavu, s. p. Brno.
Příště: Jak vybírat ložní prádlo, metrové textilie a bytové textilní výrobky, Výrobky pro děti do 3 let, Zdravotní nezávadnost textilu, Jak ošetřovat textilní výrobky