Pravidla pro jednotné řešení reklamací obuvi - II. část
Dnešní díl spotřebitelské poradny pokračuje další částí výtahu z materiálu Institutu pro testování a certifikaci, a.s. Zlín.
Opravy obuvi v průběhu záruční lhůty
Po celý průběh dvouleté záruční lhůty by měl mít prodejce vždy právo pokusit se o odstranění vzniklé vady její opravou, ale jen za předpokladu, že vada bude opravena včas, kvalitně a bez estetické újmy. Nedokáže-li prodejce zajistit tyto podmínky, má spotřebitel právo na výměnu obuvi nebo na vrácení kupní ceny v plné výši.
Spotřebitel nemá právo rozhodovat o tom, kdo může obuv opravovat! Nemá ani právo, bez souhlasného stanoviska prodejce, poslat vadnou obuv jinému opraváři a očekávat, že prodejce potom zaplatí opravu. Pokud tak učiní, musí zaplatit veškeré výdaje za opravu a navíc ztratí právo na reklamaci opravené obuvi. Spotřebitel má právo od prodejce žádat informace, co bylo vadného a zda některé dílce byla nahrazeny novými, pro případ, že by se vada opakovala. Při výskytu stejné, byť i drobné vady (např. odlepení podešve ve špici), po dvou předcházejících opravách, má spotřebitel právo na výměnu zboží nebo vrácení kupní ceny.
Co s opravenou obuví, kterou si spotřebitel nevyzvedne?
V tomto případě má prodejce povinnost skladovat opravené zboží 6 měsíců od data, kdy si ho měl spotřebitel vyzvednout. Před vypršením této lhůty musí spotřebitele prokazatelně upozornit, že pokud si své zboží nevyzvedne do určitého data, bude zlikvidováno. Prodejce si může za skladování nebo likvidaci obuvi účtovat poplatky, avšak musí na to zákazníka nejprve prokazatelně upozornit.
Řešení reklamace slevou
V případech, kdy se vyskytne drobná vada, která nemá vliv na používání obuvi, je možné řešit reklamaci slevou. Výše slevy se neřídí žádným předpisem a jde vždy o dohodu mezi prodávajícím a zákazníkem.
Několik dalších rad prodejcům obuvi od Institutu pro testování a certifikaci, a.s.
Spotřebitel nemá nárok rušit kupní smlouvu z důvodu, že se mu obuv nelíbí! Pokud spotřebitel koupil se slevou zboží s malou vadou, která nebrání nošení, nemá právo tuto vadu později reklamovat.
Na obuvi se kromě vad nebo běžného opotřebení mohou vyskytnout také poškození z důvodu nevhodného používání nebo nerespektování pokynů k používání ze strany spotřebitele. Zákon o ochraně spotřebitele (§ 9, zákon č. 634/92 Sb. v platném znění) prodejci přikazuje poskytnout spotřebiteli důležité informace, u obuvi zejména o použitelnosti (účelovosti) výrobku, jeho užitných vlastnostech a případných možných nebezpečích při údržbě. Předávané informace by měly být každému spotřebiteli srozumitelné! Včasným informováním zákazníka lze zabránit často oprávněným reklamacím vad, způsobených nevhodným použitím (např. použití sálové sportovní obuvi při venkovních aktivitách, nebo pronikání vlhkosti do šité obuvi, která je naprosto nevhodná do vlhkého prostředí).
Je chybou , když prodejce uvádí spotřebiteli zavádějící (lepší) informace o obuvi, než jakých může obuv skutečně dosáhnout (např. po informaci o „neklouzavých podrážkách“ bude spotřebitel očekávat stabilitu na všech površích - i ledu - a na základě této zavádějící informace může obuv i úspěšně reklamovat).
Záruka
Povinností prodejce je, aby spotřebiteli dokázal srozumitelně vysvětlit, jaká pravidla pojem záruka obnáší. Zákony zaručují spotřebiteli právo na reklamaci, ale ne v případech, kdy bylo zboží udržováno nesprávně nebo nebylo udržováno vůbec, či bylo dokonce záměrně poškozeno!
Je na spotřebiteli, aby prokázal, že zboží má vadu!