Důležité je též 140. výročí povýšení Jablonce na město roku 1866. Roku 1906 město obdrželo znakové privilegium a dosáhlo změny názvu města z pouhého „Jablonec“ na přesnější „Jablonec nad Nisou“. Sto let už také městu slouží jeho významná dominanta - hotel a rozhledna na jabloneckém Petříně. Především je ale nutno se s hrdostí přihlásit ke skutečnosti, že od první písemné zmínky o Jablonci uběhne právě letos neuvěřitelných 650 let.
Dobu vzniku lidského sídliště na říčce Nise s názvem Jablonec nelze přesně určit. Muselo se však jednat o období před rokem 1356. Z něj již totiž máme první písemnou zmínku o osadě tohoto jména, a to v souvislosti s místním, tehdy ještě bezejmenným kostelíkem, kolem něhož sídlo pozvolna vyrůstalo.
Pro nejstarší období existence Jablonce jsou k dispozici výhradně latinsky psané prameny církevní provenience. Jde o zápisy v tzv. konfirmačních knihách, pomůckách vedených při pražském arcibiskupství s cílem zpřehlednit evidenci obsazování církevních úřadů jednotlivými kleriky včetně jejich následného potvrzování (konfirmace) z vyšších míst. Originály Konfirmačních knih jsou dnes uložené v Archivu Pražského hradu, a protože již byly - na rozdíl od jiných církevních pramenů - vydány i tiskem, jsou pohodlně přístupné každému z případných badatelů.
Zápis, jenž zajímá nás, stručně informuje o skutečnosti, že ke kostelu v nové osadě „Jablonecz“ byl na přání pana Alberta, generálního převora řádu křižovníků s červeným srdcem, tedy tzv. cyriaků, dosazen arcibiskupskými úřady na místo faráře bratr Šebestián ze stejného řádu. Zápis o zisku plebanie Šebestiánem, tímto historicky prvním známým obyvatelem Jablonce, není ročen konkrétně, ale z postavení v chronologické řadě jej lze datovat mezi 20. a 22. říjen 1356.
Jablonecký kostel patřil tehdy pod pražské arcibiskupství, boleslavské arcijáhenství, a v jeho rámci byl součástí turnovského děkanátu.
Ve středověku lokalita nikdy nedosáhla významu sídel vzniklých v úrodnějších místech království. První zmínkou, jež hodnotí zámožnost osady Jablonec, je zápis v tzv. Registrech papežských desátků (jde o soupis peněžitých dávek, které do Říma papeži odvádělo veškeré duchovenstvo pražské arcidiecéze, přičemž výše odvodu se lišila podle bohatosti místa, jímž klerik, v našem případě farář, disponoval). Pro Jablonec zápis pochází až z roku 1369 a místo je zde zapsáno jako „pauper“, to znamená „chudé“, a proto daň vůbec neplatící. Podobně uspěli výběrčí v Jablonci i v letech dalších.
Studium středověkých dějin Jablonce komplikuje skutečnost, že v písemných pramenech byly tehdy lokality označovány jen velmi nedokonale; jen málokdy tak lze určit naprosto bezpečně, o kterém z několika tehdejších historických sídlišť jménem „Jablonec“ právě pramen pojednává. Přesto lze doložit, že cyriaci vykonávali v Jablonci duchovní správu až do začátku husitských válek. Bratr Šebestián a (minimálně) jedenáct jeho nástupců v úřadu farářů, kteří v době předhusitské nastoupili svůj úřad tak daleko na severu Českého království a známe je jménem, jsou nejstaršími známými Jablonečany, protože jména žádných jiných obyvatel naší lokality v této době neznáme.
Se začátkem husitských válek (1419) Jablonec na padesát let z písemných pramenů mizí. Zda přežil neklidné válečné časy bez úhony, nevíme. Většina království se tehdy totiž vymkla kontrole katolické církevní správy a tento stav věrně zachycuje i dochování, resp. nedochování písemných pramenů.
Až za válek lužického Šestiměstí a jeho spojenců proti českému králi Jiřímu z Poděbrad se naše bydliště opět vynořuje z temnoty zapomnění. Dne 30. srpna 1469 měl být totiž mezi jinými lokalitami vypálen také Jablonec. Poté se Jablonec z pramenů opět vytrácí, a to na dalších bezmála sedmdesát let. Vše nasvědčuje tomu, že v tomto případě šlo o opravdový přeryv v kontinuitě osídlení, kdy původní české obyvatelstvo bylo v 16. století v další kolonizační vlně nahrazeno nově příchozím obyvatelstvem německým.
Ale to je již jiná kapitola jabloneckých dějin.
Mgr. Jan Kašpar, ředitel SOkA