Výtvarné umění 60.–80. let 20. století ve veřejném prostoru Jablonce – X. díl
Na počátku šedesátých let byl zprovozněn komplex budov Podniku zahraničního obchodu Jablonex, postavený podle projektu Státního ústavu pro projektování lehkého průmyslu v tehdejším Gottwaldově, dnes opět Zlíně.
Budovy s přiznanou skeletovou konstrukcí kulatých sloupů a vyzdívaných parapetů v sobě nesou ozvěnu baťovských továren. Studie historika architektury Petra Freiwilliga, publikovaná mimo jiné na: jablonec-gablonz.net, dokládá, že zlínský stavební koncept měl na poválečnou architekturu Jablonce výrazný vliv.
Na rozdíl od volné modernistické kompozice Závodu na kovovou bižuterii na druhé straně přehrady je starší areál Jablonexu komponován symetricky v neoklasicistním duchu. Administrativní objekty orientované do Palackého třídy vytvářejí tzv. čestný dvůr, jehož reprezentativní uspořádání se začalo objevovat u zámků a paláců již v 16. století. Dominantou tohoto prostoru se stala třídílná plastika na motivy broušených perel od Slavoje Nejdla.
Interiéry zdobila díla předních, v regionu žijících umělců – Jaroslavy Brychtové a Stanislava Libenského, Miroslava Klingra, Jana Novotného, Josefa Hýska, Václava Pokorného, Pavla Šulce, Ladislava Karouška, Květy Kovářové a dalších. Postupem času však byla většina z nich rozprodána či rozkradena. Prachem zčernalé kamenné perly v předprostoru tak zůstaly posledním dokladem velkorysé snahy o celkovou estetickou hodnotu areálu.
Dramaticky výraznějším nánosem, než je patina plastiky, dnes trpí celá reprezentativní kompozice objektu. Vstupní průčelí bylo devalvováno na nosič velkoformátových reklam, které nejenže popírají charakter samotné budovy, ale především svou nesourodou směsí křičících nápisů snižují vizuální kulturu celého okolí. Tzv. vizuální smog, tedy nekontrolované vrstvení reklamních a jiných grafických prvků ve veřejném prostoru, je v evropských i mnoha českých městech regulován. Města si tím chrání svůj autentický výraz před univerzálním a agresivním jazykem reklamy. V Jablonci se zatím před vizuálním gulášem na domech, plotech a zábradlích bohužel nechráníme.