Je hned několik možností, které město nabízí svým občanům k tomu, aby spolu správně komunikovali a domluvili se. Aby předali problémy, které je trápí, vedení radnice, popřípadě odpovědným pracovníkům.
Základním komunikačním tokem, pro někoho možná nejjednodušším, je ten elektronický. Informace na úřad putují buď prostřednictvím adresy dotazy@mestojablonec.cz nebo aplikace Otázky a odpovědi, již zájemci najdou na městském webu.
„Ta umožňuje vložit dotaz na pracovníky magistrátu a zároveň slouží jako znalostní databáze, v níž mohou lidé vyhledávat odpovědi na stejné typy otázek. Proto se pro lepší přehlednost jednotlivé příspěvky třídí už při vkládání do několika kategorií,“ popisuje funkci aplikace Otázky a odpovědi městský webmaster Petr Vitvar.
Možnosti, které aplikace nabízí, však většina veřejnosti vůbec nevyužívá, protože své dotazy, bohužel, nevkládá do správných kategorií. Často si aplikaci pletou s diskuzním fórem, mnohé příspěvky od spoluobčanů mají i vulgární charakter.
Aplikace Lepší Jablonec je zaměřená na rychlou informaci o tom, že je někde problém, ať už s pořádkem ve městě, nebo s nějakou poruchou, rozbitým mobiliářem apod. Funguje tak, že člověk vidí problém, vyfotí jej, popíše a pošle na Lepší Jablonec. Pak může sledovat průběh řešení nahlášené události.
„Problém však nastane, pokud oznamovatel neuvede správný kontakt. Pak mu odpověď nedorazí,“ konstatuje Martin Oklamčák, vedoucí oddělení interního auditu a stížností, které aplikaci spravuje.
Právě Lepší Jablonec by měl být stěžejním zdrojem informací pro magistrát, co se týká problematiky pořádku ve městě. „Neuklizený Jablonec je jedna z věcí, které nás opravdu trápí. Chceme určitě všichni žít v čistém prostředí. Stále je však mezi námi procento těch, kdo nechtějí likvidovat svůj odpad dle daných pravidel, tvoří páchnoucí hromady odpadků a na hnízdech tříděného odpadu zakládají skládky všeho, co jim doma překáží a patří přitom do sběrného dvora,“ říká primátor Jiří Čeřovský s tím, že většinu těchto míst hlídají fotopasti.
Ty sbírají snímky hříšníků, v drtivé většině dobře oblečených a bezesporu spořádaných obyvatel města. A fotopasti také přinášejí první výsledky v podobě přestupkových řízení a udělených pokut. „Tam, kde ještě fotopasti nebo kamery město nemá, tam bychom rádi požádali o spolupráci Jablonečany. A to právě při využití aplikace Lepší Jablonec, kdy místo vyfotíte a společně s jeho lokalizací zašlete na magistrát,“ připomíná primátor.
Mnoho lidí stále ještě dává přednost přímé komunikaci, takzvaně tváří v tvář. „I proto už před lety vznikla setkání s občany, kdy vedení města jezdí do míst jejich bydliště. Během posledních let, kdy na dva roky tuto tradici přerušila pandemie, jsme zažili i setkání online. Je to zvláštní forma komunikace, neboť nevidíte tvář tazatele, který pokládá otázky prostřednictvím chatu nebo e-mailu. Ale krizová doba si žádá i krizové prostředky, a tak jsme vyzkoušeli i tento způsob,“ komentuje online formu setkání Jiří Čeřovský. Tento rok se představitelé města opět setkali s občany v sedmi lokalitách blízkých jejich bydlišti. „Byl jsem trochu zklamaný, že setkání nebyla bohatě navštívená, ačkoliv po nich lidé volali. Asi to nebylo tím, že by ve městě nebyly žádné problémy, ale možná proto, že je tento druh komunikace už přežitý a nezajímavý. Domnívám se přesto, že je nezastupitelný,“ zamýšlí se jablonecký primátor.
K těm osobním setkáním patří poměrně mladé tzv. Otevřené dveře primátora. Konají se jednou za měsíc, vždy první středu, a objednat se na schůzku s nejvyšším představitelem města může kdokoli a s jakýmkoli problémem. „Lidé přichází s tím, že nemají kde bydlet, nemají kde parkovat, popisují, co se v jejich okolí děje k jejich nelibosti. Někdy si vysvětlíme pouhá nedorozumění, jindy si odnáším podněty, jež se mění v konkrétní řešení, nebo se dokonce dohodneme na spolupráci,“ podotýká Čeřovský.
Takovým příkladem je spolupráce s obyvateli domů v ulicích Liberecké – Lípová. Zde si lidé dlouhodobě stěžují na hluk z hřiště ve vnitrobloku, který způsobují děti přicházející z jiných částí města. „Od 20. června je tu pověřený správce, který má od hřiště klíče, otevírá jej a dohlíží na dodržování návštěvního řádu. V případě jeho porušování má oprávnění osoby z místa vykázat. V případně neuposlechnutí okamžitě volá k zásahu městskou policii. Je to taková první vlaštovka úzké spolupráce, když aktivita vychází také od lidí. Jsem za to velmi rád. Tento model vyzkoušíme a každý měsíc si zhodnotíme jeho účinnost. Myslím si, že je to správná cesta, pokud nechceme podobné problémy řešit uzavíráním nebo rušením hřišť. Občané města jsou našimi partnery a ne soupeři,“ zmiňuje primátor Čeřovský. (jn)