Kontakty Dokumenty Úřední deska

Novelou zákona o rozpočtovém určení daní získá Jablonec přes 21 milionů Kč

Peníze - ilustrační obrázek
Autor: Miroslav Gorčík

Města, obce a kraje jsou financovány sdílenými daněmi, to znamená, že mají podíl na výnosu daně z přidané hodnoty, daně z příjmů fyzických i právnických osob, pouze daň z nemovitosti je v plném rozsahu příjmem obce.

V minulosti došlo k situaci, že sdílené daně byly rozdělovány velmi nerovnoměrně. Čtyři statutární města – hlavní město Praha, Plzeň, Ostrava a Brno dostávaly ze sdílených daní daleko vyšší částky než ostatní města v ČR. Je logické, že hlavní město má svým způsobem výsadní postavení a musí plnit některé úkoly, které jiná města zajišťovat nemusí. Plzeň, Ostrava a Brno však měly vysoké příjmy na občana a rok od roku 2000, kdy došlo k reformě veřejné správy, a to bez racionálního důvodu. Liberec například financuje právě tak jako Plzeň divadla, zoologickou zahradu atd. Proto byl předložen tento návrh zákona, na kterém se nejvíce podílelo celostátní hnutí Starostů. Senát novelu schválil 17. srpna.

Co je podstatou tohoto zákona

Novela změnila kritéria, podle kterých se obce podílejí na sdílených daních, zejména se mění jejich vzájemná váha. Počet obyvatel se má podílet z 10 %, ze 7 % počet dětí mateřských škol a žáků základních škol, ze 3 % rozloha katastrálního území obce a z 80 % tzv. postupné přechody, tedy kritérium počtu obyvatel upravené přepočítacími koeficienty. Do novely zákona se bohužel nedostalo kritérium nadmořské výšky, které by pro Jablonec nad Nisou bylo významnou posilou.

Novela zákona o rozpočtovém určení daní tedy zavádí tato nová kritéria pro rozdělení, jsou to:

  • 10 % počet obyvatel,
  • 7 % počtu dětí MŠ a žáků ZŠ navštěvujících školu zřizovanou obcí,
  • 3 % rozloha katastrálních území obce (max. 10 ha na obyvatele),
  • 80 % postupné přechody

Předpokládá se navýšení sdílených daní pro obce o 12 miliard Kč, z toho 1,5 miliardy na zapojení kritéria počtu dětí mateřských a základních škol. Pokles sdílených daní Prahy, Brna, Ostravy a Plzně o 1,1 miliardy byl předmětem mnoha debat jak na půdě Poslanecké sněmovny ČR, tak i Senátu ČR. Nakonec bylo schváleno kompromisní řešení tak, že snížení u hlavního města Prahy sice činí 0,65 miliardy Kč, a 0,45 miliardy Kč u měst Plzně, Ostravy a Brna. Nicméně dochází k postupnému snižování v závislosti na připravených a smluvně vázaných investičních akcích těchto měst.

Podobný problém se týká některých obcí s malým počtem obyvatel a velkým katastrálním územím.

Váha kritéria celkové rozlohy katastrálních území obce se návrhem nemění, zůstává ve výši 3 %. Dochází však k významné změně, pokud jde o rozsah, v jakém je katastrální území obce promítnuto do propočtu. Výměra, která je zohledněna v propočtu, se omezuje maximálně na plochu 10 hektarů na obyvatele.

Výrazná většina obcí a měst v ČR na přijetím novely zákona získá větší a spravedlivěji rozdělené finanční prostředky, hlavní město Praha, statutární města Brno, Plzeň a Ostrava ztratí část sdílených daní a právě tak i obce s malým počtem obyvatel a velkým katastrálním územím.

Soňa Paukrtová