Když byla moje dcera malá, četli jsme neustále dokola Birlibána. Znovu a znovu. Dodnes nevím, zda to bylo Petiškovým textem nebo Jágrovými obrázky. Má zvídavá holčička nikdy klidně neležela a neposlouchala. Potřebovala vidět na obrázky, aby mohla všechno komentovat.
Jágrovy ilustrace neopisovaly pouze určitý kousek příběhu, byla v nich vždycky celá kapitola. Nevím, jak to dělal, ale jako by nakreslil každé Petiškovo slovo. Asi proto Birlibán zůstal v naší knihovně celý ohmataný, prolistovaný odpředu dozadu a námi oběma milovaný. Díky Miloslavu Jágrovi jsme okatého a rozčepýřeného Birlibána znaly a viděly.
„Pokaždé se těším, když má vyjít nová knížka s mými ilustracemi. Zvlášť se těším, když je to knížka pro děti, protože věřím, že alespoň někomu, koho si vážím, udělá radost,“ řekl Miloslav Jágr v rozhovoru pro Jizerskou kótu 0428 v roce 1996. „To je chvíle, kdy si pomyslím, že být ilustrátorem je dobré.“
První kniha s ilustracemi Miloslava Jágra byly Pohádky pro rozcáplíky Marie Kubátové (1958). Po ní následovala nekonečná řada dalších, z nichž nejznámějšími autory dnešnímu čtenáři byli Jarunková, Adlová, Erben, Hrubín, Nechvátal, Nepil, Poláček, Pleva, Čtvrtek, May, Noha, Štíplová, Sirovátka a právě Eduard Petiška. Čtrnáct knih ilustroval i napsal, například Kluk s křídly, Pan Tužka a slečna Pastelka, Jak zrzci udělali tmu… Byl autorem jedenácti scénářů k animovaným filmům, vytvořil desítky plakátů, přebalů na gramofonové desky a několik souborů vánočních pohlednic, upravoval časopisy, navrhoval divadelní kostýmy a programy, kalendáře, vytvářel keramické džbánky a láhve s figurálním motivem. Často se inspiroval svým rodným Podkrkonoším.
Asi nejčerstvější připomínkou jeho tvorby byla plastika Krakonoše, kterou při otevření Domu Jany a Josefa V. Scheybalových loni na konci listopadu předala Jágrova dcera Hana Trynerová náměstkovi primátora Petru Vobořilovi. „Chtěla jsem tátova Krakonoše dát Petru Vobořilovi za to, že se o rekonstrukci fary, domu našich přátel, zasadil,“ prohlásila Hana Trynerová. „Velmi mě to dojalo, toho Krakonoše dobře znám,“ reagoval tehdy Vobořil.
Miloslav Jágr není jablonecký rodák, narodil se 8. června 1927 v Semilech a bydlel na ostrově uprostřed proudu Jizery. Dle vlastních slov neměl rodného domku, jen rodné řeky. Nestal se Pražákem, ačkoliv tam žil, pracoval a téměř na chlup přesně o sedmdesát let později zemřel. Ani Železnobroďákem ho nelze nazvat, přestože právě s tímto městem jsou spojené jeho roky dospívání a studií na tehdejší sklářské a obchodní škole a posléze i práce pro Železnobrodské sklo. On sám řekl o Brodě, že byl pro studenty něco jako Šrámkův Písek. „Zbylo i dost času na hospody, flámy a hlavně divadlo. Já jsem zde figuroval v jedenácti rolích, ještě po škole jsem se do divadla vracel a stále hrál...“ vzpomínal. Prý se mu ochotnická zkušenost velmi hodila, neboť se snadno naučil i Všesvazové dějiny Komunistické strany na opravnou zkoušku z marxismu.
Mohl by být i Jablonečanem – do města se přestěhoval s rodiči hned po válce v roce 1945. A vrátil se do něj i po osmi letech studií z Brodu a Prahy. „Pamatuji Jablonec jako „Malou Paříž“ krátce po válce, kdy to bylo ještě na dobových fotografiích s tramvajemi křížem krážem. Tam, co je teď mrtvá zóna a radnice, byla dříve kavárna, bar Boccaccio, naproti Corso vedené rodem opravdových profesionálů Pištorů. Za kostelem hřbitov, o tržnici a řemeslech ani nemluvě. Často se ptám, proč po válce stavitelé v Jablonci navozili tolik břidlice z Bratříkova a poskládali ji do zdí a zídek, které mají „zdobit“ něco jako předprseň zákopů. Vždyť je to střešní krytina. A k tomuhle kraji přece patří žula,“ vzpomínal v roce 1996. Jak by se mu Jablonec asi líbil dnes, kdy některé břidlicové zídky zmizely.
V Jablonci po studiích Jágr zůstat nemohl, nenašel práci. „Bižuterie tloukla o dno, snaha o těžší průmysl ničila stroje na řetízky a mačkárny na korále.“ A tak jezdil pro práci do Prahy a už v ní zůstal.
Myslel, že bude sklář. Studoval na UMPRUM v ateliéru Františka Kysely, který vedl Josef Novák. „Tři klauzury jsem udělal skleněné, dokonce ta třetí byl reliéf tavený z barevné kompozice. Pak se po Vítězném únoru započalo se změnami. Sklo bylo jen u Štiplů a Kaplických. U nás nastoupila dekorativní malba, pak didaktická, pak loutky,“ vzpomínal na studia. Absolvoval loutkovým filmem Vincek sklář a oponentem mu byl Jiří Trnka.
Jeho uměleckou práci ověnčilo množství cen. Už v roce 1953 získal I. cenu za návrh modrotisku pro Ústředí lidové umělecké tvorby, o rok později I. cenu za návrhy skleněných knoflíků pro Železnobrodské sklo, v roce 1958 další I. cenu, tentokrát za návrhy skleněných figurek pro výstavu Expo 58 v Bruselu. V roce 1978 Výroční cenu nakladatelství Albatros a čestné uznání Ministerstva kultury ČSR v soutěži O nejkrásnější knihu roku. Stříbrného orla získal na Mezinárodním festivalu dětských knih v Nice (1980), Plaketu BIB v Bratislavě (1981) a výčet není úplný.
Poprvé Miloslav Jágr samostatně vystavoval v roce 1961 v semilském muzeu. Své sedmdesátiny chtěl oslavit další autorskou výstavou na tomtéž místě v zimě 1997. Nestihl to. Zemřel 27. srpna 1997.
(jn)