V Jablonci nad Nisou v ulici 28. října u heliportu je umístěna měřící stanice imisního monitoringu, kterou provozuje Český hydrometeorologický ústav. Stanice měří koncentraci prašného aerosolu PM10.
Prašný aerosol (nazývaný také polétavý prach) je směs částic pevného a kapalného skupenství o velikosti do 10 µm. Částice PMx (Particular Matter) dělíme na jemné – PM1 (částice o velikosti do 1 µm) a PM2,5 (částice o velikosti do 2,5 µm) a hrubé PM10 (částice o velikosti do 10 µm). Je to směs částic různého chemického složení, spojuje je právě jejich velikost.
Prachové částice zatěžují také životní prostředí. Negativně působí na globální klima, mají vliv na snížení dohlednosti, způsobují smog, okyselování a eutrofizaci půdy a vodních zdrojů, vytvářejí povrch pro chemické reakce v atmosféře a způsobují destrukci stratosférického ozonu.
Jak se dostanou částice PM10 do ovzduší
Prašný aerosol vzniká téměř výhradně jako negativní produkt lidské činnosti. Hlavním antropogenním zdrojem částic PM10 jsou domácnosti, resp. lokální vytápění ve starých kotlích na tuhá paliva (uhlí, dřevo). Tento sektor je v rámci České republiky zodpovědný za více než 50% veškerých emisí částic PM10. Podíl se může v jednotlivých lokalitách lišit – např. ve větších městech je významnější podíl dopravy a naopak méně významný podíl lokálního vytápění. Vznikají často mechanicky, významným zdrojem je také zemědělství (úlety prachu při polních pracích), stavebnictví (výroba a použití cementu a vápna) nebo otěry pneumatik a brzdových destiček. Přirozeně vznikají částice PM10 např. při sopečné činnosti nebo během lesních požárů.
Dlouhodobě se koncentrace částic PM10 v České republice snižuje, a to zejména díky postupnému snižování emisí v důsledku obnovy starých kotlů, vozového parku, zemědělské techniky, ale i modernizace technologických procesů v průmyslu.
Imisní limity pro ochranu zdraví jsou stanoveny takto:
Průměrná 24hodinová koncentrace 50 µg.m-3 – může být překročeno max 35x za rok
Průměrná roční koncentrace 40 µg.m-3
Výsledky měření imisí prašného aerosolu PM10 v letech 2015-2023