Komise jsou iniciativní a poradní orgány města, které řeší a projednávají otázky správy věcí a záležitostí města a jejich občanů (§ 122 zák. č. 128/2000 Sb. o obcích). Jsou odpovědny radě města a ta také rozhoduje, které komise si zřídí.
Rada města jmenuje a volí předsedu komise a jednotlivé členy. Členem komise může být kdokoliv podle uvážení rady města. Komise se schází podle potřeby. Usnesení komise je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů komise. Svá stanoviska a návrhy předkládají komise přímo radě města a mohou požadovat zařazení určité otázky do programu jednání rady města. Primátor města může po předchozím projednání s ředitelem krajského úřadu komisi svěřit výkon přenesené působnosti tj. výkon státní správy, který byl na obec přenesen zákonem.
Úkoly společné všem komisím
posuzují návrhy a materiály předkládané orgánům města;
odborně reflektují opodstatněnost návrhů pro orgány města;
podílejí se na vytváření návrhů koncepcí města
iniciují návrhy pro orgány města;
spolupracují s příslušnými odbornými útvary magistrátu a uvolněnými představiteli města;
podílejí se na řešení problémů v oblasti samosprávy spadajících do jejich oblasti činnosti.