Měsíc duben býval dříve nazýván měsícem bezpečnosti silničního provozu. Své opodstatnění tento pojem určitě měl a má dodnes. Na naše silnice vyjíždějí řidiči, kteří v zimních měsících své plechové miláčky příliš nepoužívali, čímž počet motorových vozidel narůstá. Ve větší míře se na silnicích objevují i cyklisté a motocyklisté.
Letošní příděl sněhové nadílky byl opravdu značný a spousta cyklistů zatím váhá, zda vyjet, či ještě vyčkat. Pro bezpečnou a klidnou jízdu jsme pro vás připravili několik rad a postřehů, jak si jízdu na kole lépe užít.
Než prvně vyjedeme, je nutné si své kolo připravit. Před prvním jarním vyjetím je třeba zkontrolovat, zda naše jízdní kolo je v dobrém technickém stavu. Čím dříve navštívíme specializovanou opravnu, tím lépe pro nás, protože si zkrátíme čekací dobu na opravu. Jistě také neuškodí, když si zopakujeme pravidla bezpečné jízdy a silničního provozu.
Zapomenout nesmíme na povinnou výbavu jízdního kola. Ta sama o sobě sice nezaručí, že cyklista při jízdě neutrpí nějaký úraz, výrazně však omezí jeho vznik.
Do povinné výbavy jízdního kola patří:
dvě na sobě nezávislé účinné brzdy
zadní odrazka červené barvy (může být kombinována se zadní červenou svítilnou)
přední odrazka bílé barvy
odrazky na pedálech (mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti)
odrazka oranžové barvy na paprscích kol
zaslepení volných konců trubek řidítek.
Za snížené viditelnosti musí být kolo dále vybaveno:
světlometem bílé barvy (je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem)
zadní svítilnou červené barvy, která může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy.
Na co nesmíme zapomínat:
Při jízdě na kole nesmíme zapomínat na to, že i pro nás platí předpisy o silničním provozu.
Jezdíme zásadně při pravém okraji vozovky.
Řidítka držíme oběma rukama.
Pokud jezdíme ve skupině, dbáme na jízdu za sebou.
Znamení o změně směru jízdy dáváme včas upažením ruky.
Plně se věnujeme silničnímu provozu.
Do deseti let mohou děti jezdit pouze v doprovodu dospělé osoby.
Děti musí mít na hlavě cyklistickou přilbu.
I pro cyklisty platí zákaz telefonování za jízdy.
Pestré oblečení nám mnohdy může zachránit život.
V roce 2005 řešila jablonecká policie 15 případů, kdy viníkem dopravní nehody byl cyklista. Došlo při nich k 10 zraněním. Snad je potěšujícím zjištěním, že oproti roku 2004 se jedná o snížení počtu o 4 případy.
Od července 2006 vstoupí v platnost novela Zákona o provozu na pozemních komunikacích. Změnou týkající se cyklistů bude § 58/1, který nařizuje cyklistům mladším 18 let povinně za jízdy používat ochrannou přilbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
Přilba chrání hlavu, která je nejčastěji a nejsnáze zranitelnou částí cyklisty. Při polovině všech úrazů po pádu cyklistů dochází k jejímu zranění, přičemž desetina z těchto zranění bývá natolik vážná, že může ohrozit život. Důležité je, aby přilba cyklistovi dobře padla a současně se mu i líbila. Kupujte a vybírejte ji s dítětem, které k ní tak získá vřelejší vztah. Současně se i dozví, jak s ní má zacházet, aby mu správně sloužila. Dojde-li k poškození přilby, je nezbytné ji vyměnit za jinou.