Kontakty Dokumenty Úřední deska

Co zbylo z jabloneckých tramvají

Interiér vlečného vozu z roku 1932
Autor: archiv Tomáš Krebs

Sice od doby, kdy na původních jabloneckých tratích naposledy zacinkaly tramvaje, uplyne už 35 let, při troše pozornosti po nich najdeme řadu památek.

V Pražské ulici je pro zázemí autobusové dopravy stále využíván původní areál tramvajové remízy s odstavnými halami (1899), dílnou těžké údržby (1927) a překladištěm, samozřejmě už bez kolejí. V Rychnově se autobusy linky č. 101 otáčejí po tělese původní tramvajové smyčky a naproti přes ulici přibyl v poslední době památníček s kouskem kolejí. Na druhé straně v Janově bylo poklizeno okolí původního překladiště a obec připravuje opravu.

Po celé trase najdeme na domech řadu trolejových závěsů a pozorný badatel najde i několik kilometrovníků, v centru u radnice pak i kousek kolejí se zastávkovým sloupkem. Při opravách komunikací se ještě dnes najdou stopy v odkryté dlažbě. Dodnes se můžeme setkat s původními tramvajovými vozy. Nejstarší je nákladní vagonek z roku 1899 přestavěný na trolejovou věž a uvedený do podoby, ve které byl používán ve čtyřicátých letech. Nachází se ve vozovně libereckého dopravního podniku a je ministerstvem kultury prohlášen za kulturní památku. Na meziměstskou trať pak příležitostně vyjíždí jablonecká souprava motorového vozu 6MT č. 117 z roku 1953 a vleku č. 44 z roku 1932. Oba vozy jsou dlouhodobě zapůjčené od Technického muzea v Brně a rekonstruované do historické podoby dobrovolníky z Boveraclubu.

A pokud se vypravíte do Technického muzea Liberec, najdete zde v expozici veřejné dopravy množství fotografií a artefaktů a také dvacítku modelů jabloneckých tramvají.

Tomáš Krebs