Zastavení č. 4: Kolejová doprava - Střelecká ulice

V těchto místech překračují Střelecká a Pražská ulice železniční trať směřující z Jablonce nad Nisou do Tanvaldu. Trať je zde vedena hlubokým zářezem a prochází zástavbou po obvodu města. Pražskou ulicí projížděla v minulosti také elektrická dráha z Janova přes Jablonec do Rychnova.

Rozvoj města na přelomu 19. a 20. století by nemohl zdárně pokračovat bez spojení kolejovou dopravou. Když byla budována železnice z Turnova do Liberce (r. 1859), zůstal Jablonec ležet stranou a nejbližší nádraží bylo až v Rychnově. Nezbývalo proto, než prosadit vlastní spojení s Libercem. To se podařilo až v 80. letech 19. století. Současně se řešilo i spojení s východní částí okresu, tedy s textilním Tanvaldskem a sklářským Polubenskem.

Stavbu však doprovázely různé potíže, nevyjímaje finanční problémy, a tak k jejímu zahájení došlo až v říjnu 1887. Pak však pokračovalo všechno velmi rychle. Současně s budováním drážního tělesa probíhala výstavba nádražních budov a již o rok později bylo vše připraveno k zahájení provozu na prvním úseku z Liberce do Jablonce. V neděli 25. listopadu 1888 v 9 hodin vyjel první vlak z Jablonce do Liberce.

Prodloužení tratě do Tanvaldu bylo technicky značně náročné. Bylo, mimo jiné, třeba prorazit 417 m dlouhý lučanský tunel a postavit 123,5 m dlouhý a 26,7 m vysoký smržovský viadukt. V červenci r. 1894 vyjel první vlak z Jablonce do Lučan a v říjnu téhož roku také dále do Tanvaldu. Po zprovoznění dalšího úseku do Kořenova (r. 1902) a po napojení z německé (dnes polské) strany, získal Jablonec mezinárodní vlakové napojení.

Železniční stanice v Rychnově však přesto neztratila pro průmyslové Jablonecko význam. Koncem 19. století bylo pro území Jablonce a jeho okolí navrženo několik úzkorozchodných elektrických drah. Měly sloužit pro dopravu nákladní a současně i pro přepravu osob. K prvním zprovozněným pouličním drahám patřily od r. 1900 tratě z jabloneckého Brandlu, kde stála plynárna, do Rýnovic a Janova (sklárny) a z Brandlu do Horního Jablonce. V listopadu 1902 pak byla zahájena přeprava nákladů ze železničního překladiště v Rychnově přes Kokonín, Vrkoslavice, Jablonec a Mšeno do Janova.

Tramvajová doprava si rychle získala značnou oblibu, postupně však byla z různých důvodů nahrazována automobilovou přepravou. V roce 1965 byl zastaven provoz na poslední z těchto tratí mezi Rychnovem a Janovem. Funkční zůstalo pouze spojení Jablonce n. N. s Libercem, které bylo uvedeno do provozu v roce 1955.

Fotogalerie - zastavení č. 4

Mapa

 

Střelecká ulice

 

Střelecká ulice

 
 
Vytvořeno 21.6.2006 15:50:32 | přečteno 17573x | Petr Vitvar