Jak šel rok

Leden neměl vládu pevně ve své moci. Zima byla netypická. Příroda se předčasně probouzela, vykvetly sněženky i první petrklíče. Přišla však i sněhová vichřice, husté sněžení, kalamita. Obaleni sněhem jsme se prodírali závějemi a vánicí.

Začátkem února šla rtuť teploměru až pod mínus dvacet stupňů Celsia. Jizerské hory zažívaly rekordní nápory lyžařů. Brzy přišla obleva, teploty kolem nuly, déšť. Ptáci vyzpěvovali a těšili se na jaro, ale únor se rozloučil nefalšovaným zimním počasím. Deseti stupni pod nulou a pořádnou vrstvou sněhu.

Březen. Jaká byla bilance měsíci, který v sobě skrývá první jarní den? Sníh, chumelenice, sněhové vánice se silným větrem, neuvěřitelné závěje. Hrabla a lopaty byly každodenními společníky. Nestačili jsme odhazovat sníh, nestíhali silničáři. Mnohé vedlejší silnice byly neprůjezdné, plné rozježděného sněhu a pod tím ledové koleje. Na mnoha místech zmizely ploty a zábradlí, pod sněhem byly schované keře a menší stromy. Ze střech visely husté závoje rampouchů, které držely pevně pod okapy plnými ledu. Vydařily se až velikonoční dny. No, ale asi nás hřálo nejen slunce, ale i koledníci a stoly plné jídla.

V květnu počasí totálně zešílelo. 2. 5. byl v naší republice nejteplejší za posledních sedmdesát let. V pražském Klementinu naměřili 29,7 °C a tím padl teplotní rekord 27,5 stupně z roku 1934. Během dvou dnů se pak ochladilo o téměř deset stupňů, květnové oslavy osvobození byly už pod sněhem. Poslední květnový víkend pak přišly do Čech tropy. Provozovatelé koupališť a restaurací se z horkých dnů radovali, záchranáři vyjížděli ke kolapsům. No a pak se zasejc ochladilo o dobrých deset stupňů a potom..., pozor - konec května byl nejteplejší za 230 let. Přestože republika čelila tropickým vedrům, v Krkonoších se stále držel sníh.

Přesně měsíc po příchodu astronomického léta přišel nejchladnější den července - čtvrtek jednadvacátého. Dopoledne bylo na teploměru necelých jedenáct stupňů, v ranních hodinách dokonce pouhých stupňů sedm. Teplotní rekord padl 28. 7., rtuť se vyšplhala přes tropickou třicítku i ve výšce tisíc metrů nad mořem. O necelý týden později vládly přízemní mrazíky, meteorologové slibovali oteplení, ale to si dalo načas.

Prázdninové měsíce celkově nám naservírovaly pouhou šestici pravých letních dní, zatímco v roce předcházejícím jich byl trojnásobek. Léta 2005 bylo prý nejchladnější za posledních čtrnáct let.

Podzim byl plný nádherně zbarveného listí. Ani jsme si nepřipouštěli, že přijde zima. Leč, stalo se. V noci z úterý 15.listopadu na středu šestnáctého přešla přes naše uzemí studená fronta a přinesla první sníh. Dlouho však nevydržel. Ale už o tři dny později ležela krajina pod patnácticentimetrovou sněhovou pokrývkou. Do hor vyrazili milovníci bílé stopy a do ulic vyjeli silničáři. Během jediného dne vysypali na městské silnice přes pět tun soli. Sněhobílá pokrývka nás ladila na bílé svátky. Vánoce pak vydržely skutečně krásně bílé, ačkoliv teplota kolem nuly pomalu ale jistě z té sněhové parády ukrajovala. Abychom se nenudili, užili jsme si pak koncem roku chumelenice, znamenající kalamitu na železnici i silnicích. Poslední hodiny starého roku nepřinesly v počasí žádné drama. Hory nabízely návštěvníkům ideální podmínky k lyžování, některé vleky jezdily do nočních hodin, kdy oblohu ozářily rachejtle ohňostrojů.

Z tiskových zpráv vyplynulo, že technika zimní údržby v Jablonci nad Nisou pracovala v ulicích města každý den bez ohledu na padání sněhu. Klidné dny bez sněhových přírůstků využívaly Technické služby Jablonec k tomu, aby rozšiřovaly sněhem zúžené ulice či odvážely sníh z míst, kde se hromadil během úklidu. Velkou měrou jim v tom pomáhal nový speciální multifunkční vůz Mercedes Unimog zvládající různé typy prací díky vyměnitelným nástavcům - posypová nástavba na chemické a inertní materiály, průtahová rozšiřovací přední radlice - špička, sněhová fréza na rozšiřování komunikací a nakládání sněhových valů na komunikacích.

Za první dva měsíce zimy (listopad, prosinec 2005) město za zimní údržbu zaplatilo necelé tři miliony Kč.

Co se týkalo ručních rajonů, přechodů, zastávek, části chodníků - na vytipovaných místech pracovalo celkem 34 pracovníků. TSJ s.r.o. uzavřely s nezaměstnanými, které doporučil Úřad práce, pracovní smlouvy na veřejně prospěšné práce.

Nové systémy v provádění ZÚ se již osvědčily, mezi ně patří:

  • rozšíření míst, kde se sníh uklízí ručně (autobusové zastávky, přechody pro chodce), rozšíření strojní údržby chodníků,
  • přesná a maximální kontrola práce vozidel ZÚ pomocí systému GPS, a to jak vozidel TSJ, tak i smluvních,
  • změna technologie ZÚ - rozšíření chemicky udržovaných místních komunikací - zejména na sídlištích,
  • nové vozidlo MERC.UNIMOG multifunkční vůz (posypová nástavba na chemické a inertní materiály, průtahová rozšiřovací přední radlice - špička, sněhová fréza na rozšiřování komunikací a nakládání sněhových valů na komunikacích,
  • operativní řešení případných podnětů od občanů ve spolupráci s vedoucím DSÚ,
  • rozhovory s dispečerem a připomínky občanů se nahrávají na záznamové zařízení pro zpětnou kontrolu,
  • v operačním štábu ZÚ jsou zástupci města a technických služeb, republikové i městské policie.
Vytvořeno 1.3.2010 17:37:57 | přečteno 1667x | Petr Vitvar