První měsíc nového dopravce ve městě

, autor: Luboš Wejnar

Od 1. února provozuje městskou hromadnou dopravu ve městě i veřejnou dopravu na Jablonecku nový dopravce – Umbrella Coach & Buses, s. r. o. Změnil se vozový park, odbavovací zařízení a začala platit optimalizace linek MHD, jež by měla přinést některé úspory.

Nový dopravce má k dispozici 30 autobusů značky Mercedes na dieselový pohon, z nichž čtyři jsou malokapacitní s délkou do osmi metrů. V provozu je v době největší dopravní špičky celkově 26 autobusů, 15 % vozového parku slouží jako rezerva pro řešení případných poruch a mimořádností. K novému dopravci přešlo 43 řidičů od původní dopravní společnosti, další jsou kmenovými řidiči firmy Umbrella.

První týden se chyby objevily

„V prvních dnech se dopravce potýkal s vyšším procentem zpožděných spojů, řádně nefungovaly přestupní vazby v centrální zastávce autobusové nádraží. Chyby se objevovaly na trasách nových linek, došlo i k několika výpadkům v zajištění spojů nebo část linky jel autobus po nesprávné trase,“ říká ředitel Jablonecké dopravní, a. s., (JD) Luboš Wejnar s tím, že JD s dopravcem úzce spolupracuje už od listopadu. Od začátku února je komunikace intenzívní během celého dne. „Ve druhém únorovém týdnu již nastalo výrazné zlepšení v přesnosti spojů a minimalizovaly se nedostatky v přestupních vazbách. K určitému procentu zpožděných spojů přispěly nepříznivé klimatické podmínky – sníh a zhoršená průjezdnost některých klíčových komunikací, velmi vysoké mrazy a také částečně ne zcela funkční odbavovací systém,“ konstatuje Wejnar.

Hlavním úkolem dopravce bylo soustředit se na přesnost spojů a zkvalitnit přestupní vazby. Jakmile cestující zmáčkne tlačítko pro výstup, objeví se doplněná světelná informace o zastavení autobusu v zastávce. Na zavírání dveří upozorní cestující zvukový signál. Na podlahy vozů se lepí protismykové pásy.

Jablonecká MHD je jako první v centrálním dispečinku LK

V autobusech je také zcela nový odbavovací systém. „Před nasazením do ostrého provozu prošel zkušebním provozem, během kterého nevykazoval vážnější vady. V ostrém provozu však v nových zařízeních nefungovaly starší karty OPUSCARD vyrobené do roku 2017. Chybu v platební aplikaci přiznala ČSOB, která nyní řeší softwarové úpravy,“ vysvětluje nefunkčnost odbavovacího systému Luboš Wejnar a dodává, že jednou z možností, jak chybu napravit, je bezplatná výměna zmíněných karet, zůstatek hotovosti se z původní karty přehraje na novou. V MHD Jablonec je aktivních 7 % z celkových 25 tis. karet vydaných do roku 2017. S problémy se řidiči a cestující také setkávali při odbavení prostřednictvím OPUSCARD, kdy je na kartě nahráno časové jízdné. Občasné výpadky platby zaznamenaly na začátku února i bezkontaktní bankovní karty. Tyto problémy jsou už minulostí.

Díky novému odbavovacímu zařízení je jablonecká MHD jako první zapojená do centrálního dispečinku Libereckého kraje. „Přes počáteční problémy se zasíláním dat z odbavovacích zařízení je od 11. února systém funkční a řidiči dostávají z centrálního dispečinku informace o případných zpožděních jednotlivých linek, aby mohli dodržovat přestupní vazby na autobusovém nádraží, na zastávce Ostrý Roh mezi linkou MHD č. 101 a regionální linkou č. 141 Liberec–Jablonec nad Nisou a v Rychnově u Jablonce nad Nisou při přestupu mezi MHD a vlakovými spoji,“ připomíná ředitel JD. Po odstranění problému s GPS v odbavovacím zařízení je taktéž funkční automatické hlášení zastávek MHD.

Připomínky přijímá JD do konce března

Poslední velké úpravy tras městské dopravy byly v roce 1996, poté následovaly jen dílčí změny, například v roce 2009 změna trasy linky č. 101 v centru města. Aktuální optimalizace přinese roční úsporu 70 tis. kilometrů, což se při kompenzaci 44,56 Kč/km rovná částce 3,1 mil. Kč. „V pracovní dny je vypravováno 533 spojů, o víkendu 233. Jablonecká dopravní do konce března bude shromažďovat veškeré podněty a připomínky od cestujících ke změnám, v dubnu je vyhodnotí a případně přistoupí na jejich základě k úpravám,“ konstatuje ředitel Wejnar.

Nejvíce podnětů zaslali občané Horní Proseče, kteří si stěžují na prodloužení intervalů z 30 minut na 60 minut z Horní Proseče do zastávky U Tenisu, připomínky zasílají také lidé žijící na sídlišti Na Vršku a v okolí zastávky Petra Bezruče, v Jabloneckých Pasekách nejsou spokojení s dopravním spojením na Žižkův Vrch, protože musí na autobusovém nádraží přestoupit.

Objevují se ale také pozitiva. „Nejvíce je kladně hodnocená nová linka MHD přímo do areálu nemocnice, nová zastávka před vchodem do divadla, dopravní obslužnost ulice 28. října nebo propojení sídliště Žižkův Vrch s obchodním centrem Rýnovka a nemocnicí. Pozitivně cestující vnímají také úpravu trasy linky č. 107 ze Želivského ulice do zastávky Rýnovice, samoobsluha,“ vypočítává Luboš Wejnar.

Už teď je jasné, že od 1. března se navýší počet spojů v pracovní dny ve špičce v úseku Horní Proseč–U Tenisu tím, že se zkrátí interval opět na 30 minut, o 3 minuty bude upravený čas odjezdu linky č. 106 od nádraží Jablonecké Paseky, aby se zkvalitnily přestupní vazby na autobusovém nádraží. „Současné odjezdy jsou každou 19 a 49 minutu, nově budou spoje odjíždět v 16 a 46 minutu. Navíc od 7. 3. 2021 po dohodě s KORID LK bude školní spoj linky č. 141 Liberec–Jablonec jedoucí Podhorskou ulicí prodloužený až na Žižkův Vrch. Od 1. dubna bude upravený jízdní řád některých linek obsluhujících sídliště Na Vršku, oblast zastávek Nemocniční a Petra Bezruče, a to i s ohledem na připravované uzavírky komunikací Generála Mrázka a Liberecká,“ uzavírá ředitel Jablonecké dopravní, a. s., Luboš Wejnar. (jn)

Otázky a odpovědi

Častý přichází dotaz na linku č. 107, což je přímý spoj ze Mšena do nemocnice – proč se ruší, ptají se cestující.

Luboš Wejnar: Linka 107 je i nadále zachována ve stejném dopravním režimu a stále má svůj polokružní charakter jako v minulosti. Na zastávce Želivského se linka 107 bez nutnosti přestupu mění na 106 a pokračuje k nemocnici. Nejede Rýnovickou ulicí, ale odbočuje ke hřbitovu a dále využívá zastávek Koloniál a Nemocniční (druhý vchod do nemocnice). Linka 106 následně pokračuje do stanice 28. října, Obchodní akademie a dále do centra města.

Vytvořeno 1.3.2021 7:33:58 | přečteno 172x | Petr Vitvar
Štítky: doprava a komunikace , mhd