Seniorům pomáhají po celý rok

, autor: archiv JM

Zajištovat nákupy seniorů, donést léky či pomoci s venčením domácích mazlíčků. To a jiné služby nejen v době pandemické zajišťuje Dobrocentrum jablonecké pobočky Českého červeného kříže. Koordinátorem pomoci je student tanvaldského gymnázia David Štěpánek.

Budoucí zdravotnický záchranář je členem jablonecké pobočky od dubna loňského roku. „Do Českého červeného kříže jsem se přihlásil ze dvou důvodů. Chci pomáhat a stát se zdravotnickým záchranářem. K tomu potřebuji získat vzdělávání a praxi v první pomoci, což mi práce člena ČČK umožní. Po maturitě se chci věnovat studiu zdravotnického záchranáře v Pardubicích,“ říká David Štěpánek, koordinátor jabloneckého Dobrocentra ČČK, který po absolvování kurzu první pomoci v týmu zůstal i kvůli kolektivu a lidem, kteří se v pobočce sdružují.

V době nepandemické se v rámci ČČK věnuje činnosti „běžné“. „Jedná se o různé zdravotnické dozory na kulturních, společenských a sportovních akcích. V době pandemické, kdy tyto kolektivní akce nejsou, se snažíme pomoci potřebným,“ zmiňuje rozdíly ve své práci dobrovolníka Štěpánek.

On je koordinátorem Dobrocentra, které má na starosti pomoc potřebným, zejména seniorům. „Mám za úkol přijímat telefonní hovory a požadavky od seniorů. Ty následně roztřídím a s pomocí externích dobrovolníků je vyřešíme,“ tvrdí Štěpánek. Oproti první vlně počet hovorů na linku Dobrocentra klesl. „Na jaře byli lidé z nemoci více vyděšení, báli se jít na nákup a do lékárny. Zatímco tehdy volalo denně 15–20 lidí, v současné době se na nás obrací tak osm až deset seniorů,“ upřesňuje počty vyřízených hovorů a přání Štěpánek.

Senioři se na Dobrocentrum obracejí s různými požadavky. Většinou jde o prosbu o nákup nebo vyzvednutí léků. „To řešíme v součinnosti s praktickými lékaři. Ti vystaví e-recept, na jehož základě léky vyzvedneme a seniorům doručíme,“ vysvětluje jeden z postupů pomoci Štěpánek. Mezi další pomoc patří venčení domácích mazlíčků či zprostředkování psychologické pomoci. „Rozsah není tak široký na jaře,“ přiznává dobrovolník a dodává: „Nárokujeme si na vyřízení dva pracovní dny, jsem schopen vyřešit požadavek ještě ten den, ale pouze pokud potřebný zavolá do 11 hodin dopoledne, o tuto variantu se snažím, ale ne vždy vyjde.“

Řetězec dobrovolných doručovatelů je od jara poměrně propracovaný a koordinátor úkoly přerozdělí a ti jej následně splní. „V současné době máme 20 aktivních externích dobrovolníků, kteří plní požadavky seniorů. Většinu klientů tvoří Jablonečané, ale pomoc se dostává i lidem v blízkém okolí, na Smržovce, v Tanvaldě, ve Velkých Hamrech, na Proseči, v Janově,“ upřesňuje.

David Štěpánek vykonává koordinátora Dobrocentra a vedle toho zvládá distanční výuku na tanvaldském gymnáziu. „Škola je zavřená, učíme se doma. I díky tomu mohu sladit školu s prací dobrovolníka. Pokud volá senior v době výuky, dostane před ní přednost. Zvednu telefon i při hodině. Pokud nejde o urgentní požadavek, domluvím se, že zavolám později. Má práce v ČČK nemá vliv na školu,“ je přesvědčen student.

Linka pomoci jablonecké pobočky ČČK, která byla zavedena na jaře, nebyla po prvním vlně ukončena a v provozu je stále. „Nechtěli jsme po skončení vlny přestat, už kvůli lidem, kteří se na nás obraceli. Díky Dobrocentru jsme „posbírali“ lidi, kteří pomoc potřebují celoročně, ať jsou to lidé osamělí nebo nemocní. Sociální pomoc je stále třeba a pandemie na ni nemá vliv,“ uzavírá David Štěpánek.

(end)

Vytvořeno 2.12.2020 10:13:47 | přečteno 312x | Petr Vitvar