Co zbylo z jabloneckých tramvají

, autor: archiv Tomáš Krebs

Sice od doby, kdy na původních jabloneckých tratích naposledy zacinkaly tramvaje, uplyne už 35 let, při troše pozornosti po nich najdeme řadu památek.

V Pražské ulici je pro zázemí autobusové dopravy stále využíván původní areál tramvajové remízy s odstavnými halami (1899), dílnou těžké údržby (1927) a překladištěm, samozřejmě už bez kolejí. V Rychnově se autobusy linky č. 101 otáčejí po tělese původní tramvajové smyčky a naproti přes ulici přibyl v poslední době památníček s kouskem kolejí. Na druhé straně v Janově bylo poklizeno okolí původního překladiště a obec připravuje opravu.

Po celé trase najdeme na domech řadu trolejových závěsů a pozorný badatel najde i několik kilometrovníků, v centru u radnice pak i kousek kolejí se zastávkovým sloupkem. Při opravách komunikací se ještě dnes najdou stopy v odkryté dlažbě. Dodnes se můžeme setkat s původními tramvajovými vozy. Nejstarší je nákladní vagonek z roku 1899 přestavěný na trolejovou věž a uvedený do podoby, ve které byl používán ve čtyřicátých letech. Nachází se ve vozovně libereckého dopravního podniku a je ministerstvem kultury prohlášen za kulturní památku. Na meziměstskou trať pak příležitostně vyjíždí jablonecká souprava motorového vozu 6MT č. 117 z roku 1953 a vleku č. 44 z roku 1932. Oba vozy jsou dlouhodobě zapůjčené od Technického muzea v Brně a rekonstruované do historické podoby dobrovolníky z Boveraclubu.

A pokud se vypravíte do Technického muzea Liberec, najdete zde v expozici veřejné dopravy množství fotografií a artefaktů a také dvacítku modelů jabloneckých tramvají.

Tomáš Krebs

Co zbylo z jabloneckých tramvají

, autor: archiv Tomáš Krebs

Objekt překladiště v Janově n. N.

Z okolí se sem sváželo zboží a tramvaje pak zajišťovaly přepravu k železnici.
 
, autor: archiv Tomáš Krebs

Jízda historické soupravy s vlekem

v podobě, v jaké byla provozována mezi Rychnovem a Janovem a později z Jablonce do Liberce
 
, autor: archiv Tomáš Krebs

Interiér vlečného vozu z roku 1932

s tolik typickými dřevěnými podélnými lavicemi
 
, autor: archiv Tomáš Krebs

Stavba okružní křižovatky Ostrý roh

Odkrytá dlažba se stopou oblouku tramvajových kolejí. Právě prudké odbočení tramvaje zde dalo název této lokalitě.
 
, autor: archiv Tomáš Krebs

Trolejová věž na skříni nákladního vagonku z roku 1899

 
, autor: archiv Tomáš Krebs

Model jedné z prvních jabloneckých tramvají v měřítku 1:32

z expozice Technického muzea Liberec
 
 
Vytvořeno 2.12.2020 10:14:57 | přečteno 285x | Petr Vitvar