Dusilová: Starat se o památky je důležité

, autor: archiv Lenky Dusilové

V bývalých městských jabloneckých lázních vystoupí na benefičním koncertu v sobotu 17. srpna šestinásobná držitelka výročních hudebních cen Anděl Lenka Dusilová. Ta se představí svým unikátním audiovizuálním projektem Monumentum/um, ve kterém chce upozornit na neutěšený stav vybraných památek a apelovat na veřejnost, že starat se o památky je důležité.

Jak vás napadl tento unikátní projekt?

V roce 2014 jsme natáčeli na zámku Duchcov klip Indiánky a tehdejší kastelán Marian Hochel nám vyšel vstříc a poskytl prostory zámku k natáčení. Na oplátku jsem mu nabídla, že mu ráda s čímkoliv pomohu, pokud by věděl, jak mé schopnosti využít. Zavedl mě na zámeckou zahradu do výstavního pavilonu od Jana Sokola, v jehož kopuli je vsazená krásná Reinerova freska, která původně pochází ze zbořeného Valdštejnského špitálského kostela. Ten byl za minulého režimu zlikvidován pod záminkou těžby, která však nakonec nikdy nezačala. Freska, vzhledem ke špatné klimatizaci pavilonu, degeneruje a potřebuje zrenovovat. Rozhodli jsme se pro benefiční koncert. V tom prostoru mne napadlo, že by bylo úžasné spojit se s Kubou Aeldrynem, se kterým jsem již spolupracovala dříve, a propojit mou hudbu s jeho vizuální projekcí.

Jak jste si pro Monument/um vybírali památky?

Z řady tipů jsme vybrali asi patnáct, které jsme osobně navštívili. Pro finální výběr jsme pak preferovali ty objekty, za nimiž stojí spolky, instituce či města, kteří se snaží oživit nejen zmrtvělé místo, ale i tamější komunitu, a dávají památky kámen po kameni dohromady. Za každou z nich už pak stojí konkrétní lidé, obvykle velcí srdcaři, kteří mají k danému objektu vztah a jsou připraveni do něj nadále investovat energii. Nezbytné samozřejmě bylo i hledisko bezpečnosti, kapacita objektu či genius loci. Také jsme přihlédli k tomu, že jsem prožila větší část dětství v Karlových Varech a jeho krajinách a téma vykořeněnosti se nedohledatelně táhne mojí rodovou linií a hudební tvorbou. I proto jsme se rozhodli usadit pilotní ročník na sudetských památkách. Nakonec jsme vybrali kostel Navštívení Panny Marie v Chrastavě, Hauenštejn v Ostrově nad Ohří, Jablečné lázně v Jablonci nad Nisou a Fabriku Temný Důl v Horním Maršově.

Čím jsou zajímavé zrovna bývalé jablonecké lázně?

U Jablečných lázní je fascinující to, jak vcelku běžný nenápadný dům na křižovatce v sobě skrývá poklad – překrásný interiér lázní hraničící až s urbexem. I tady zapracovala ruka diletantů, když v 60. letech okresní stavební podnik zničil svými zásahy původní průčelí i secesní zasklení oken nebo ozdoby na fasádě. U Jablečných lázní mám radost, že k jejich znovuoživení přispěl i náš velký zájem, aby byly součástí pilotního ročníku. Tak se Monument/um stane jakýmsi otvírákem jejich nové etapy.

Jak budou představení vypadat?

Celé zhruba padesátiminutové obrazově-hudební pásmo, které připravuji s Aeldrynem, je postavené na tématech a fragmentech některých písní, které jsou však otevřené krajiny. Na těch se bude odvíjet naše propojení s prostorem, jeho strukturou a geniem loci. Nejsou to uzavřené aranže, ale organická vlna, která specificky zapadne do konkrétního prostoru a času. Stejně tak Kuba pracuje s různými fragmenty a kolážemi, svým vnitřním příběhem, taktéž jsou to otevřená témata. V tomto napojení právě spočívá obrovské kouzlo, až budeme společně improvizovat z jednoho bodu k druhému. Proto budou i všechna představení odlišná. Krom toho bude dost a zásadně záležet na momentální atmosféře, našem rozpoložení a samozřejmě obrovskou a hlavní roli hraje charakter oné památky. Každá z nich nás nějak a jinak inspiruje. Dramaturgie večera obsahuje ještě důležitý moment, kdy promítneme dokument, který natáčí přímo pro Monument/um ČT Art Zóna a který má za účel seznámit lidi s příběhem oné památky a vyprávět o vztahu člověka k památce, kterou zachraňuje. Adéla Říhová

Další informace

Vytvořeno 28.6.2019 10:47:45 | přečteno 1256x | Petr Vitvar
Štítky: kultura
 
load