Do oprav nejkritičtějších úseků komunikací ve městě investuje jablonecká radnice do konce roku celkem 15,5 milionu korun. V posledních pěti letech je to rekordní částka. Vloni na velkoplošné opravy uvolnil úřad 5,3 milionu korun a v předcházejících letech ho stály vždy kolem deseti milionů korun. Zhruba dvě třetiny částky tvoří rozpočtová rezerva, další peníze na celoplošné opravy má město dostat od státu. „Vozovky nestačí jen donekonečna záplatovat, jednou je nutné je důkladně spravit,“ řekl místostarosta Miloš Vele.
Peníze umožní, pokud to počasí dovolí, důkladně renovovat několik silnic ve městě. Všechny jsou v havarijním stavu. Odborníci vytipovali pro obnovu původně celkem 16 komunikací. „Přihlíželi jsme k jejich důležitosti a také k tomu, jak hodně jsou zatížené,“ vysvětlil vedoucí správy komunikací Pavel Kozák. Čtyři z původně navrhovaných úseků se opravovat nebudou, protože distributoři vody, proudu nebo plynu plánují v nejbližší době v těchto lokalitách opravy. Ušetřené peníze použije město na jiná kritická místa. Ve správě města je téměř 200 kilometrů komunikací, a kdyby se měly opravit najednou všechny rozbité silnice, nestačilo by na to podle odhadů odborníků 60 milionů korun.
„Opravit by třeba potřebovala ulice Ladova, ale v ní nestačí jen položit nový povrch. Potřebuje celkovou obnovu,“ zmínil místostarosta. Z původního seznamu vypadly Zelená, Horská a Lesní ulice, kde budou RWE brzy modernizovat rozvod plynu. „V Horské a Zelené je plynovod ještě z roku 1960,“ podotkl Vele. Také Růžovou ulici mohou silničáři opravit až v příštím roce, protože předtím tam musí správce vodovodních sítí rekonstruovat vodovodní řad a kanalizaci. „Distributora jsme přiměli k tomu, aby začal opravovat již letos v září a v říjnu skončil. Je to přitom velká stavební akce za 12 milionů,“ dodal Kozák.
Finančně nejnáročnější bude obnova Saskovy ulice, která si vyžádá přes 1,6 milionu korun. Silnice bez děr a hlubokých výmolů se dočkají i lidé ve Sněhové, 1. máje, Nemocniční ulici nebo v průmyslové zóně bývalého areálu Liaz.
Na seznamu komunikací, které město opraví, je i ulice Hluboká, Máchova nebo Pod Kapličkou. Radnice si nechala zmapovat nejhorší úseky komunikací a vypracovat plán, jakým způsobem se budou muset opravit. „Chceme tím zabránit tomu, aby se v krátkém čase v místech, která se opraví, opět kopalo,“ vysvětlil Kozák.
Rychlejší, pružnější a kvalitnější by měla nyní být správa komunikací v Jablonci. Správcem komunikací již nejsou technické služby, ale přímo městský úřad. Při jeho restrukturalizaci vzniklo na radnici oddělení správy komunikací, které bude silničářům zadávat práci a kontrolovat její kvalitu.
„Mezi námi a Technickými službami Jablonec vznikne jasný dodavatelsko-odběratelský vztah. Je to mnohem výhodnější spolupráce než dosud. Technické služby totiž odváděly práci nelogicky vlastně samy sobě,“ vysvětlil místostarosta Miloš Vele.
Do poloviny září, když bude stavebním pracím přát počasí, projde částečnou obnovou také první část pěší zóny, a to Lidická ulice. Nevyhovující a nepěkný povrh z betonových dlaždic a asfaltových záplat tam nahradí kvalitní liberecká žula. Je pevnější a trvanlivější. Lépe odolá užívání a povětrnostním vlivům. Jablonecká radnice uvolnila na rekonstrukci ulice 650.000 korun a pověřila jí technické služby.
Dělníci postupují od městské knihovny směrem nahoru k sídlu soudu. „Velmi důležité je přesně dodržet technologické postupy, termín dokončení mohou prodloužit klimatické podmínky,“ podotýká vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák. Žulové kostky se totiž zasazují do cementové malty a ta musí perfektně vytvrdnout. „Proto je třeba, aby všichni chodci i řidiči byli ohleduplní a na novou dlažbu nevstupovali nebo nenajížděli, upřesnil Kozák.
Projektovou dokumentaci na rekonstrukci Lidické ulice vytvořil Ateliér 4. Přizval k tomu také odborníky na orientaci nevidomých a slabozrakých. Shodli se na tom, že slepecké pásy nejsou na komunikaci třeba, protože vodící linií v ulici jsou budovy. Vodící pásy z dlažby proto zůstanou jen na Dolním náměstí.
Obnova pěší zóny je rozdělena celkem na osm etap a celkově si vyžádá přes 3,1 milionu korun. Po nejvíce poškozené Lidické ulici se bude opravovat také ulice Komenského, Máchova, Chvojkova, náměstí podél Corsa, Kamenná, Podhorská a Jungmannova ulice. „Postup prací bude záviset na finančních možnostech města,“ uzavřel Vele.
(lau)
Název ulice |
Úsek |
k. ú. | |
---|---|---|---|
1. |
Průmyslová zóna „LIAZ |
od vjezdu do TI po parovod |
Rýnovice |
2. |
Lovecká |
celá |
Jbc |
3. |
Nemocniční |
od 28. října po Polní |
Jbc |
4. |
Rybářská |
od Podzimní po Mánesovu |
Jbc |
5. |
Saskova |
celá |
Jbc |
6. |
Sněhová |
Arbesova - č. p. 347/33 |
Mšeno |
7. |
Podskalí |
Pod Skalkou - konec hřiště |
Jbc |
8. |
Vrcholová - U Sokolovny |
spojka k č. p. 51 |
Proseč |
9. |
Hluboká |
od 1. máje - 9. května |
Mšeno |
10. |
Na Svahu |
Rychnovská - Dělnická |
Kokonín |
11. |
Pod Kapličkou |
od dubu - Prosečská |
Proseč |
12. |
Ke Starému buku |
Severní - č. p. 235/18 |
Vrkoslavice |
13. |
Máchova |
Ant. Dvořáka - Větrná |
Jbc |
14. |
Dvořákova |
celá |
Jbc |
Ve všech úsecích je třeba započítat stavební práce spojené se zvednutím uličních znaků, šachet a vpustí do úrovně budoucí nivelety a dále vyrovnávky a veškeré ostatní práce s tím související.