Historie výstav bižuterie v Jablonci nad Nisou (6. část)

Bižuterní výstavy let sedmdesátých

I třetí mezinárodní výstava bižuterie byla stejně rozsáhlou akcí jako její předchůdkyně. Její prestiž se držela stále velmi vysoko. Kvůli výhradám odborné komise se ale začalo od tohoto ročníku pozvolna ustupovat od senzačních scénických instalací. Jejich nevýhodou bylo, že potlačovaly vystavované exponáty. V roce 1971 výstavu naposledy v roli scénáristy připravoval Jindřich Santar. Architektonické ztvárnění zajišťovali Aleš Beneda a Vladimír Hora, výtvarnou realizaci Eva Švankmajerová a Věra Drnková-Zářecká.

Hlavním tématem instalace byla Rajská zahrada. V estrádním programu zářila tehdy mladičká hvězda divadla Semafor Miluška Voborníková. Program nesl název Půlnoční odpoledne a scénář tentokrát vytvořil režisér Ján Roháč. K propagaci výstavy významně přispěla nejúspěšnější modelka PZO Jablonex Eva Fiedlerová, která se krátce předtím úspěšně účastnila mezinárodních soutěží Miss.

Společnost Jablonex procházela takzvanou normalizací. Ačkoli bylo dříve zvykem, že noviny informovaly o přípravách jabloneckých bižuterních výstav celé měsíce předem, v sedmdesátých letech začalo být obvyklé upozorňovat na ně až těsně před začátkem. Ani o průběhu a podrobnostech z výstavy se neobjevovalo v tisku tolik zpráv jako při předchozích ročnících. Společenský život ovládly politické organizace jako Svaz žen nebo Socialistický svaz mládeže a každá akce musela mít svůj politicko-výchovný význam.

V roce 1974 se to ještě mnohem více než v předchozím ročníku projevilo na IV. mezinárodní výstavě bižuterie. Pořadatelé opustili cestu efektních instalací a ještě více než v předchozím roce kladli důraz na prezentaci samotných exponátů, především na vztah bižuterie a módy. Významnou součástí výstav se staly módní přehlídky, kolekci modelů předvedla například SEBA Tanvald. Hlavním tématem instalace byly tentokrát Proměny - a to jak ve smyslu proměn módy v závislosti na ročních obdobích, tak i na společenských příležitostech. Každý ze čtyř oddílů výstavy, jehož ústředním bodem byl audiovizuální program, ukázal, jak vkusný oděv a bižuterie dokážou člověka proměnit. Autory ideové koncepce výstavy byli tentokrát již pouze oba osvědčení architekti Aleš Beneda a Vladimír Hora.

Jubilejní V. Mezinárodní výstava bižuterie Jablonec '77 ještě více omezila výtvarnické pojetí. Přiblížila se faktickému členění bižuterních výrobků užívanému v oboru exportu a také směřovala k větší konfrontaci vystavených exponátů. Poprvé nebyla rozdělena na československou a zahraniční část. V zájmu možnosti přímého srovnání byly tuzemské i zahraniční výrobky vystaveny v jednotlivých sekcích vedle sebe. Mimo výsledků práce však výstava prezentovala i průmysl jablonecké bižuterie jako přehled hospodářských výsledků, úkolů, programu sociální vybavenosti, péče o mládež nebo zaměstnanosti žen. Hlavním motivem architektonického a výtvarného pojetí všech částí byla skleněná perlička.

Jana Nová, Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

Vytvořeno 1.9.2011 10:28:13 | přečteno 3024x | Petr Vitvar