Boveraclub zachránil historickou tramvaj, která jezdila Jabloncem

Nadšenci z občanského sdružení Boveraclub ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s., (DPMLJ) zachránili historickou tramvaj, která víc než před půl stoletím vozila pasažéry z Rychnova nad Nisou do Janova a později pendlovala na trase mezi Libercem a Jabloncem.

Vůz 6MT z roku 1953 získali z depozitáře Technického muzea v Brně před deseti lety. Nabouraná tramvaj byla tehdy ve stejném stavu, jako když v roce 1972 ukončila svůj provoz. Dopraváci na ní odpracovali zdarma 15 000 hodin a teď už je zase připravená o svátcích a zvláštních příležitostech vozit cestující. Jabloneckému měsíčníku to řekl Tomáš Krebs z dopravního podniku.

„Poprvé chceme vyjet v květnu. Čekáme, až drážní úřad vydá průkaz způsobilosti vozidla, pak vyrazíme na zkušební jízdy,“ dodal. Historická tramvaj se znakem Jablonce pod oknem na boku byla v provozu téměř 20 let a ujela asi milion kilometrů. Vůz s dřevěnými lavicemi, do kterého cestující běžně naskakovali za jízdy otevřenými dveřmi, prošel celkovou renovací. Jeho oprava byla již složitější, protože už byl vybaven blinkry, bzučáky a dalšími vymoženostmi. Jen kabelových rozvodů je v něm zhruba 750 metrů.

„Kdybychom obnovu zadali firmě, přišla by nejméně na pět milionů,“ vypočítává Luboš Wejnar z dopravního podniku. K záchraně původně jablonecké tramvaje pomohla podle něj iniciativa Dopravního sdružení obcí Jablonecka, které vyjednalo, že muzeum dopravnímu podniku tramvaj dlouhodobě zapůjčí. Oprava začala v roce 2002. První v pořadí byla vozová skříň. Potom přišlo na řadu poškozené čelo, nosné kostry, základový rám, vnější oplechování a nová skla. Každý rok se opravilo něco. Od roku 2007 má tramvaj nový lak, nějaký čas byla výstavním modelem, teď je zase zcela funkční.

Boveraclub má asi 50 členů a ti nejzapálenější tráví každou sobotu odpoledne už desítky let v liberecké vozovně. Společně už zachránili v 80. letech před sešrotováním červenobílý vůz Bovera z roku 1929. Původně kolejový brus pocházející z Ústí nad Labem dal klubu také jméno. „Tramvaj dnes vyráží na trať o svátcích. Lidé a firmy si ji objednávají při mimořádných událostech. Zažila už i několik svateb,“ poznamenal Krebs.

Dopraváci nyní pracují ještě na jednom historickém skvostu - vlečném vozu z roku 1932, i ten jim dlouhodobě zapůjčilo brněnské muzeum. „Když jsme začínali, na spoustu řemesel jsme si netroufali. Teď se už nebojíme. Zvládáme zámečnické práce, truhlařinu, elektrikařinu,“ těší se Krebs.

(lau)

Vytvořeno 1.4.2011 9:57:41 | přečteno 2775x | Petr Vitvar
load