Sněžné věžičky a Vánoční louka

Bedřichov - Nová Louka (3 km) - Blatný rybník - Kristiánov (6 km) - Rozmezí (9,5 km) - Vánoční louka - Sněžné věžičky (11 km) - zpět na Rozmezí (12,5 km) - rozcestí U Kneipy (14 km) - Mořská cesta - nad vodopádem Jedlové (18 km) - Josefův Důl, ČD (21 km).

Pro poslední letošní výlet jsme vybrali cíl, kterého nejsnáze dosáhneme na běžkách. Je jím nenápadný vrchol, známý jako Sněžné věžičky. Jeho výška je 1055 metrů, a přestože se jedná jen o plochý výběžek Černé hory, je tato „tisícovka svým způsobem výjimečná. Objevíme zde skalní útvary, jaké bychom na jiných vrcholech marně hledali; přímo u žlutě značené trasy stojí několik opravdových „věžiček a skalních kup. Na vyhlídkovou plošinku jedné z nich vedou krátké žebříky, a je tudíž snadno dostupná i v zimě. Horolezci pojmenovali dvě nejnápadnější skalky - Sněžnou věžičku a Sněžnou hlavičku. Návštěvník snadno pozná, u které z nich se právě nachází. Na „hlavičce navíc zahlédneme i kazetu s vrcholovou knížkou.

Z bedřichovského lyžařského areálu vyrazíme po obvyklé trase na Novou Louku, odtud doprava k Blatnému rybníku a dále do Kristiánova. Upravená trať potom delší dobu stoupá k Rozmezí, kde odbočíme doleva do sedla u Sněžných věžiček. V sedle se ocitneme na okraji Vánoční louky, a bude-li dostatečně zasněžený terén, můžeme si toto tajuplné, kosodřevinou zarostlé rašeliniště prohlédnout. „Vánoční byl i jeho původní německý název - Christkindlwiese - tedy Ježíškova louka.

Sněžné věžičky jsou nyní nablízku, musíme jen zvýšit pozornost, abychom neztratili značení. Většinou zde však najdeme prošlápnutou stopu, která nás k nim bezpečně zavede. Od vyhlídky se vrátíme zpět na Rozmezí a na lyžařskou magistrálu.

Rozhodneme-li se pro pokračování do Josefova Dolu, pak se vydáme vlevo ke Štolpišské silnici. Na rozcestích U Čihadla a U Kneipy odbočíme vždy doprava. Na další křižovatce, zvané Pod Čihadlem, si můžeme ještě jednou vybrat, kudy do Josefova Dolu sestoupíme: buď kolem pekelské hájovny (občerstvení), nebo tzv. Mořskou cestou. Vodopády Jedlové doporučujeme s lyžemi vynechat.

Běžkaři nepochybně znají i řadu jiných variant, jak trasy výletu na Sněžné věžičky zkombinovat. I ty nejkratší ale budou mít kolem dvaceti kilometrů.

Doporučujeme mapu Jizerské hory, 1 : 25 000.