Poradna pro spotřebitele

Podmínky cestovní kanceláře - dokončení

V listopadovém čísle Jabloneckého měsíčníku jsme čtenáře upozornili na některé problémy, se kterými se mohou setkat, jestliže si řádně nepřečtou „všeobecné podmínky cestovní kanceláře“, s níž se vypraví na dovolenou. Tyto podmínky bývají buď přílohou smlouvy nebo jsou součástí katalogu. Nyní navazujeme na první díl.

Tak tedy, jestli se dočtete v cestovní smlouvě, že:

  • „Přidělování pokojů je výhradně záležitostí hotelové recepce a pokoje se mohou lišit velikostí, polohou, výhledem apod.“ a že „tyto požadavky nelze považovat za součást objednávky“ - jestliže vám bylo prodáno ubytování, v katalogu avizované „s výhledem na moře“, pak trvejte na svém výhledu.
  • „Přistýlkou může být lehátko“ - může to být dokonce i to plážové rozkládací.
  • „Stravování odpovídá místním zvyklostem“ - což může znamenat i to, že celou dobu pobytu budete jíst placky namazané příšerně sladkou marmeládou neidentifikovatelného původu.
  • „Úroveň a rychlost služeb, poskytovaných personálem hotelu odpovídá místním zvyklostem a mentalitě obyvatelstva, a proto je nutné počítat s menší zkušeností a určitou ležérností, ale na druhou stranu často s velmi přátelským a milým úsměvem“ - váš ucpaný záchod sice zůstane nadále nepoužitelný, ale zato se na vás domorodec bude zubit od ucha k uchu,
  • vždyť také „hygienické zvyklosti jsou v jižních zemích odlišné od tuzemských, tamní hygienické předpisy jsou mnohem tolerantnější“ a „k exotickým zemím patří hmyz“.
  • „Zapínání a vypínání klimatizace zcela závisí na rozhodnutí hotelu, případně může být vypnuta úplně„ - zapomeňte na to, že jste si zakoupili pobyt v klimatizovaném hotelu, domorodcům už prostě teplo není!
  • „Údaje o vzdálenosti pláže od hotelu jsou pouze orientační“ - no to se nachodíte.
  • „Pláž je veřejná a přístupná i místnímu, na naše představy hlučnému obyvatelstvu“ - s čím to ta cestovka už asi má zkušenost, že považovala za nutné tohle napsat
  • „Počet lehátek na pláži neodpovídá vždy kapacitě hotelu“ - jak nebudete na pláži před rozedněním, už na vás lehátko nezbude.
    „Pokud je součástí hotelového zařízení vyhřívaný bazén, je třeba vzít v úvahu, že ne vždy je skutečně vyhříván“!
  • „V hotelích se solárním topením teče občas vlažná voda“ - když nebude svítit slunce, ani se neumyjete a zahřát se můžete špinaví v posteli.
  • „V případě nespokojenosti se službami CK je nezbytné, aby zákazník podal reklamaci písemnou formou, doloženou vyjádřením delegáta nebo potvrzením hotelu, a to nejpozději do 3 měsíců od ukončení zájezdu“, neboli chcete-li něco reklamovat, musíte zajet na otočku do místa, kde jste se rekreovali a nechat si hotelem vystavit potvrzení. A k tomu ještě „Další nároky vůči CK jsou vyloučeny“.

Nebojte se, podle zákona je jedinou podmínkou pro uplatnění reklamace dodržení tříměsíční lhůty a obecně platí, že nikdo nemůže krátit zákazníka na jeho právech. Ale na druhé straně když už zákazník něco podepíše, pak podpisem stvrzuje, že souhlasí s podmínkami, které mu byly nabídnuty.

A prozradím vám ještě jedno tajemství CK - zkušený delegát dovede své ovečky odhadnout a pozná, kdo si nechá líbit případně horší podmínky, a kdo by si naopak hlasitě stěžoval. „Nejhorší“ (tedy nejnáročnější) klienty cestovní kanceláře dokonce znají a delegát je na ně upozorněn už z centrály. Tomu se pak neodváží dát maličký pokoj s přistýlkou a výhledem na staveniště v hotelu vzdáleném od pláže dva kilometry.

Víte, že

existuje Evropské spotřebitelské centrum, nabízející spotřebitelům informace o právech při nakupování na vnitřním trhu Evropské unie? Obraťte se na něj v případě, kdy potřebujete reklamovat zboží zakoupené v cizině.
Jeho adresa je:
Praha 1
Politických vězňů 20
tel. 224 062 046 (2017, 2672)
e-mail: esc@mpo.cz

Ing. Milena Havlová
živnostenský úřad

Vytvořeno 5.12.2005 12:46:50 | přečteno 1973x | Petr Vitvar