Poradna spotřebitele

Podmínky cestovní kanceláře - 1. část

Po několikaměsíční odmlce vám přinášíme další díl spotřebitelské poradny. Cestovní kanceláře právě začínají nabízet zájezdy na příští sezonu, a proto vás chceme znovu upozornit na některé problémy.

Důležité je si před podpisem důkladně přečíst cestovní smlouvu, zejména s důrazem na přesnou specifikaci dopravního prostředku, kterým budete přepraveni na místo pobytu, ubytovacího zařízení, způsobu zajištění stravování a případných dalších služeb.

Neméně důležité je, seznámit se i se „všeobecnými podmínkami cestovní kanceláře“, které bývají buď přílohou smlouvy nebo jsou součástí katalogu. Nedejte se odradit droboučkým písmem a čtěte pozorně. Abyste textu lépe porozuměli, chceme vás upozornit na některé záludnosti a vysvětlit vám, co by to, co je v podmínkách napsané, mohlo znamenat ve skutečnosti.

Tak tedy, jestli se dočtete v cestovní smlouvě, že:

  • „Cestovní kancelář (dále jen CK) je oprávněna posunout termín zájezdu“ může to znamenat, že bez náhrady neodjedete v době vaší celozávodní dovolené a tedy ani jindy.
  • „CK může změnit místo příletu a odletu“ - může se stát, že s rodinou a kufry zůstanete opuštěni uprostřed noci na letišti v Bratislavě nebo v Norimberku.
  • „CK neručí za zpoždění a upozorňuje na možnost jeho vzniku z důvodu přetížení vzdušných koridorů“ - znamená to, že vaše sedadlo v letadle může dostat někdo, kdo bude mít větší štěstí. Musíte totiž počítat s tím, že některá sedadla v letadlech jsou prodána dvakrát (což je prý běžná praxe nejen u charterových letů).
  • „V případě nočních letů, kdy je příjezd či odjezd do nebo z hotelu v ranních hodinách, se účtuje celá noc“ - zaplatíte i za noc, kterou ve vaší hotelové posteli prospal někdo jiný.
  • „CK poskytne slevu ze služeb, které byly zahrnuty v ceně a nebyly poskytnuty v plném rozsahu a kvalitě s výjimkou zmeškané stravy z důvodu pozdního příletu nebo odletu“ - takže nejen, že přijdete o den dovolené, ale ještě zaplatíte za jídlo, které jste nesnědli,
  • a to všechno za podmínky, že „první a poslední den je určen především k zajištění dopravy a ubytování a není považován za den plnohodnotného rekreačního pobytu a v tomto smyslu nelze reklamovat eventuální zkrácení pobytu“ - tudíž váš pobyt ve skutečnosti bude trvat o dva dny méně, než jste si mysleli, neboli naopak zaplatíte o dva dny více, než si užijete.
  • „CK je oprávněna provádět operativně změny programu a poskytovaných služeb v rozsahu, který bude pokud možno shodný nebo blížící se původním podmínkám“ - počítejte radši s tím, že případný náhradní program se bude blížit pouze velmi zdaleka.
  • „V případě, že bude nutné překnihování hotelu, nemusí být služby náhradního hotelu stejné“ - znamená to, že pravděpodobně budou na nižší úrovni, minimálně co se týče vzdálenosti od moře a výhledu na něj. Pozor! Praxe některých cestovních kanceláří je, že ubytovací zařízení, které je vyobrazeno v katalogu, má třetinovou kapacitu v porovnání s prodaným počtem pobytů v něm. A nemyslete si, že hamižný majitel hotelu dal na poslední chvíli přednost zazobaným Němcům. Už napřed se počítá s tím, že většina zákazníků bude ubytovaná někde jinde! Trvejte na ubytování v hotelu, který jste si podle katalogu vybrali!
  • Opravdovou perličkou je kategorizace hotelů „počtem hvězdiček, přidělených ministerstvem cestovního ruchu“ - nejen, že ministerstva různých zemí můžou mít odlišné představy o „hvězdičkování“, ale např. v naší republice žádné ministerstvo žádné hvězdičky nepřiděluje. A ještě k tomu se na propagačních materiálech cestovních kanceláří objevují inovace v podobě kategorizace pomocí sluníček, měsíčků nebo jiných symbolů. Z jejich počtu už si opravdu neuděláte vůbec žádnou představu o úrovni objednávaného hotelu.
  • Vtipné je také upozornění, že „neustále se rozvíjející cestovní ruch s sebou přináší případnou stavební činnost“, což samozřejmě může znamenat, že po celou dobu pobytu budete koukat na staveniště, na kterém projíždějící náklaďáky budou zdvihat oblaka prachu a výhled vám zpestří rameno jeřábu.

(Pokračování příště)

Ing. Milena Havlová
živnostenský úřad

Vytvořeno 9.11.2005 10:27:20 | přečteno 2114x | Petr Vitvar