Poradna spotřebitele, 5. díl

V poradně spotřebitele v prosincovém čísle jsme čtenáře informovali, že v dalším vydání budeme psát o nákupu s použitým zbožím. Jednalo se o nedopatření, jelikož o tomto tématu jsme psali již v listopadovém vydání. Za chybičku se čtenářům omlouváme a dnes se budeme zabývat problematikou zakoupení vozidla v autobazaru.

Koupě vozidla v autobazaru

Tentokrát bude rada již na začátku: zachovat klid a rozvahu. Nejprve si musím rozmyslet, jaké vozidlo vlastně potřebuji a kolik jsem za něj schopen zaplatit. Určitě se nevyplatí hned v prvním autobazaru se zamilovat „do toho stříbrného Mercedesu“ a bez rozmyslu ho koupit.

Prvním kritériem bývá cena a stáří automobilu. Nejdříve si projděte konkurenční bazary a zjistěte, jaká je v nich nabídka a za jaké ceny. Důležitým faktorem je i počet najetých kilometrů. Nenechte se ošálit nablýskaným vzhledem. Každá použitá věc má své chyby a závady, na které bychom měli být při její koupi upozorněni. Na druhé straně však opotřebení nutně musí odpovídat stáří a používání vozidla. Vyplatí se řádně si vybraný automobil prohlédnout a vše zanést do kupní smlouvy. Po podpisu smlouvy totiž již nemáme obranu.

Na co se zaměřit

Důležité je znát údaje v technickém průkaze, který vypovídá historii vozidla, zda bylo auto zakoupeno u nás nebo dovezeno z ciziny, jestli není na leasing, kolik již mělo majitelů, případně zda nedošlo k výměně motoru atd. Dále je vhodné zkontrolovat tzv. VIN (výrobní číslo vozu). Číslo karoserie je dokladem o původnosti vozidla, jsou-li v jeho okolí sváry nebo jiné úpravy zastříkané barvou, mělo by to vzbudit naše pochybnosti. VIN lze nechat prolustrovat u specializovaných firem nebo na internetových stránkách Ministerstva vnitra existuje databáze ukradených vozidel. Pokud bychom koupili ukradené vozidlo, mohlo by nám být zabaveno. Také si před koupí vyžádejte servisní knížku, ve které najdeme záznamy o prohlídkách a opravách vozidla a skutečný počet ujetých kilometrů. Stav tachometru skutečnému počtu ujetých km nemusí odpovídat.

Vzhled vozidla

Kvalita laku - příliš naleštěné auto by mohlo být pokusem odvést naši pozornost od jiných nedostatků. Na druhé straně však může být i výrazem péče předchozího majitele nebo snahy autobazaru prezentovat své zboží co nejlépe.

Slícování jednotlivých dílů - „nepasující“ díly nebo nepatřičné sváry, zejména na spodku vozidla, mohou svědčit o opravách po předchozí nehodě nebo dokonce o tom, že auto bylo svařeno z několika vozidel. Máme-li na něco takového podezření, je dobré hledat ve skulinách zbytky původní barvy, málokterý lakýrník dokáže auto dokonale přestříkat.

Rozsah koroze - zejména na podbězích, spodní straně a lemech dveří. Nejlépe na rampě prohlédnout zespoda podlahu, novější vozidla jsou ošetřena antikorozním nástřikem, který by neměl být poškozen.

Stav pneumatik - sednout si do vozidla a vyzkoušet

  • zda nejsou prosezené sedačky,
  • opotřebení volantu, řadící páky, pedálů a ostatních ploch,
  • nejsou-li poškozeny bezpečnostní pásy a „vystřeleny“ airbagy, mohl by na nich záležet náš život.

Prostor motoru - umytý motor i odborníkovi na první pohled těžko něco prozradí, je nutné se zaměřit na skvrny od oleje a netěsnosti. Je dobré mít s sebou někoho, kdo motorům rozumí a rozezná i případné úpravy a zásahy do konstrukce. Nepatřičné sváry v prostoru motoru mohou opět svědčit o opravě po havárii.

Stopy po výměně podběhu

Stav zavazadlového prostoru - nepřiměřeně opotřebované koberce mohou svědčit buď o nadměrném zatěžování vozidla při převážení nákladu nebo o zkreslení ujetých kilometrů přetočením tachometru.

Důležitá je zkušební jízda, při které zjistíme, jak funguje spojka, řazení, brzdy a zda se po jízdě neobjeví na motoru kapky oleje. V případě, že zjistíme závady, trvejme na své přítomnosti při jejich odstranění nebo požadujme snížení kupní ceny. Můžeme tak předejít případným dalším zásahům do vozidla.Vždy požadujme informaci, zda byl vůz poškozen při nehodě nebo ne!

Sepsání kupní smlouvy

Když máme za sebou zevrubnou prohlídku, nastává další důležitý okamžik, sepsání kupní smlouvy. Neznalost zákona neomlouvá a neznalost smlouvy už vůbec ne! Dokud není smlouva podepsána, můžeme jednání kdykoli ukončit. Po podpisu však opět platí, co jsme podepsali, k tomu jsme se zavázali, byť by to bylo napsáno sebemenším písmem někde vzadu. Proto si dejme čas v klidu vše pročíst, především se zaměřením na popis stavu vozidla a nejlépe přesný seznam závad, na které autobazar zákazníka upozorňuje. Zjistěme si platnost technické prohlídky a zda byla uzavřena zákonná pojistka. Upřesněme podmínky vypořádání peněz a dokladů. Při prodeji vozidla je dobré, když si prodávající ohlídá jeho odhlášení. Pokud máme nějaké pochybnosti, poraďme se s právníkem.

Chceme-li vozidlo koupit na leasing, informujme se na přesnou výši částek akontace a splátek a co je do nich všechno započteno. Trvejme na sepsání a vzájemném podepsání splátkového kalendáře, ze kterého snadno odvodíme, o kolik víc zaplatíme, než při platbě v hotovosti.

Ing. Milena Havlová
živnostenský úřad MěÚ
Vytvořeno 8.7.2005 13:10:34 | přečteno 164x | Petr Vitvar