Z Jablonce do Liberce

Tramvaje zahájily v Jablonci provoz v roce 1900, v sousedním Liberci však v té době už jezdily tři roky. A lze říci, že od úplných počátků se datují i snahy o propojení obou měst a sítí. Ty však většinou končily žádostí o koncesi na ministerstvu železnic, ať ve Vídni nebo později v Praze. Hlavním důvodem pro zamítavá stanoviska byla vždy existence souběžné železniční trati.

Teprve po druhé světové válce dostalo tramvajové spojení obou měst svoji šanci, a to zejména díky projektu elektrifikace dopravy. V tomto období byl velký nedostatek nafty i pneumatik a elektrická trakce měla proto zelenou. O projekt propojení se zajímaly zejména Jablonecké elektrické dráhy.

Stavba nové tratě

Z Jablonce byla výstavba tratě do Liberce zahájena. K 1. 2. 1949 vznikla nová firma s dlouhým názvem „Dopravní komunální podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou se sídlem v Liberci . Stavba probíhala zpočátku brigádnicky, později byly sjednány práce stavebních firem. Nejdříve začaly jezdit tramvaje z výhybny v Pražské ulici k Brandlu (přes nově vystavěnou ulici Budovatelů), zatím ale sloužily jen pro dopravu zaměstnanců k místním firmám. V roce 1953 pak vyjely až do Proseče a o rok později k vratislavickému kostelu, kde se přestupovalo na autobus.

Liberec se stavěl k budování tratě poměrně laxně. Dlouho nebylo rozhodnuto, kudy bude pokračovat trasa z Vratislavic, jelikož v Liberci se připravoval projekt trolejbusové dopravy do Ruprechtic a Pavlovic. Teprve zásah „kraje přiměl Liberečany věnovat se tramvaji. Celá trasa byla uvedena do pravidelného provozu k 1. 1. 1955.

Na rohu ulic Budovatelů a Liberecká (1971), obrázek se otevře v novém okněAdministrativní změny

Jednu polovinu souprav na novou linku č. 11 vypravoval Jablonec, druhou Liberec, a to i po rozdělení obou společností v roce 1960. Po roce 1965, kdy byla tramvajová doprava v Jablonci zrušena, usiloval jablonecký podnik též o likvidaci linky do Liberce a chtěl ji nahradit autobusy. Odmítal dokonce předat trať Liberci, který začal připravovat rozsáhlou rekonstrukci. Od ledna 1970 ale provozoval meziměstské tramvaje již jen liberecký podnik. V roce 1972 byla od Liberce linka zkrácena do Proseče, o rok později nahradily tramvaje z důvodu rekonstrukce autobusy v celé délce.

V roce 1976 byl zahájen provoz po opravené trati již s novými vozy T3. V Jablonci již tramvaje nejezdily do Pražské ulice, neboť linka byla ukončena na nové smyčce v Pasířské. Tramvajové spojení je do dnešních dnů průběžně modernizováno a na rozdíl od městské trati v Liberci jsou zde provozovány vozy na původním rozchodu kolejí 1000 mm. Tato trať je tak poslední svého druhu v České republice. Její charakter - jednokolejka s výhybnami - stále připomíná již neexistující malodrážní provozy mnoha měst.

Výstava s unikátním modelem

Udělejte si výlet tramvají do Liberce, kde do 22. září bude v radničním sklípku k vidění výstava věnovaná 110leté historii tamních tramvají. Jablonečtí budou mít k dispozici jeden salonek, kde bude možné shlédnout i unikátní model jablonecké tramvajové lokomotivy. Ten zhotovil ve třicátých letech jablonecký rodák a profesor Otto Petraschka. Na náměstí Dr. E. Beneše, přímo před radnicí, bude vystavena další rarita - jablonecká tramvaj typu 6MT vyrobená v roce 1953. Ta jezdila mezi Rychnovem a Janovem a posléze mezi Jabloncem a Libercem až do roku 1972.

Tomáš Krebs
Foto: archiv autora

Vytvořeno 30.8.2007 9:00:49 | přečteno 8142x | Petr Vitvar
load