Tramvají z Brandlu do Pasek

Minule jsme cestovali nákladní tramvají na překladiště v Brandlu. Pěšky se odtud vydáme o kousek dál, pod železniční staniční budovu jabloneckého dolního nádraží. Dnes tudy projíždí „jedenáctka“ do Liberce. Od 10. května 1900 zde byla i konečná druhé jablonecké tramvajové tratě určené především pro dopravu osob. V suterénu budovy se nacházela čekárna.

Tramvaj dále projela kolem zmíněného překladiště Brandl a pokračovala Libereckou ulicí až k divadlu. Minula poštu, za kterou do dvora zajížděly poštovní vozy (koleje leží dosud pod asfaltem). Poté zabočila do dnešní Komenského ulice a na Mírovém náměstí překřížila koleje linky č. 1 Rychnov - Janov. Předtím odbočovala dolů do Lidické propojovací kolej. Dále se koleje klikatily Podhorskou ulicí a pokračovaly na náměstí B. Němcové. Od 1. září 1900 byly prodlouženy až do Pasek, kde končily v místech dnešního kruháku.

Dráha sloužila především osobní dopravě, ale bylo na ní i několik vleček. Kromě již zmíněné do poštovního dvora se nacházela hned zkraje odbočka do plynárny. Na Podhorské pak odbočovaly koleje do Mlýnské a Horské ulice. Vlečka do plynárny zanikla již před první světovou válkou, zbylé pak na začátku dvacátých let se zrušením poštovní dopravy.

Komenského ul., obrázek se otevře v novém okněZměna trasy

V původním směru mezi Brandlem a Pasekami jezdila tramvajová linka až do srpna roku 1928. Kvůli lepšímu spojení s hlavním nádražím bylo navrženo její nové vedení od divadla ulicí Poštovní a U Balvanu. Od křižovatky se Sadovou pak pokračovala přímo do Nádražní ulice a končila před staniční budovou. Sem zajížděla od 1. září většina spojů z Pasek. Na původní trase do Brandlu byl provoz ukončen kolem roku 1930.

Na linku č. 2 byly nasazovány pouze samotné motorové vozy, jen během druhé světové války byly připojovány i vozy vlečné. Pro spojení s vozovnou sloužila kolej vedená Sadovou ulicí. Podél železničních kolejí bylo za staniční budovou ve směru na Liberec vybudováno ještě v roce 1944 dvojkolejné překladiště. To však naposledy sloužilo snad při skládání nových (a také posledních) tramvají pro Jablonec v roce 1953. Přesto se část tohoto kolejiště dochovala dodnes.

Podhorská ul. (1900), obrázek se otevře v novém okněZrušení dvojky

Na začátku padesátých let překřížila koleje „dvojky u lázní trasa do Liberce. To se však nad jabloneckou tramvajovou dopravou už začaly stahovat mraky. Rekonstrukce Podhorské ulice se stala záminkou pro zrušení provozu v únoru 1959, kdy tramvaje nahradily autobusy. Jen část kolejí z roku 1929 mezi Sadovou ulicí a lázněmi používala zatím jedenáctka do Liberce.

Původní koleje zůstaly jen mezi Brandlem a dolním nádražím, úsek ulicí Budovatelů byl přestavěn při budování liberecké linky. Krátkou část kolejí u lázní nahradil táhlý oblouk do smyčky v roce 1989. Současně byla zaslepena Poštovní ulice.

Na této druhé jablonecké tramvajové trati jezdily vždy menší a starší tramvaje, jelikož nebyla sklonově tak náročná jako linka Rychnov - Janov. Používat se mohlo jen sériové zapojení motorů, a tudíž i jen nižší rychlost. Zrušení dvojky předznamenalo likvidaci celého tramvajového provozu v Jablonci nad Nisou.

Tomáš Krebs
Foto: archiv autora

Vytvořeno 4.7.2007 16:18:36 | přečteno 5761x | Petr Vitvar
load