Dejte si pozor při prodeji vozidla

Tři muži a tři ženy projednávají přestupky z nejrůznějších oblastí, ať už se jedná o dopravní provoz, pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, občanské soužití či majetek. Na jaká nemilá překvapení bychom si měli dávat pozor, nám prozradila vedoucí oddělení přestupků, Lenka Tomková.
Kolik přestupků za rok řešíte a kolik jich vyřešíte?
Ročně zpracujeme v průměru kolem 2000 přestupků, přičemž pravomocně ukončených, kdy je vina prokázána, je něco málo přes polovinu. Asi 75 % tvoří přestupky dopravní nebo s dopravou související a ostatní jsou přestupky obecné, tj. týkající se občanského soužití, veřejného pořádku nebo jde-li o drobné krádeže.
Co patří mezi nejčastější prohřešky?
Většinou se jedná o malé dopravní přestupky spojené s městským provozem - nerespektování dopravního značení, nedodržení nejvyšší povolené rychlosti apod. Mnoho přestupků se týká úseku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Na třetím místě jsou pak jednoznačně přestupky spojené s alkoholem za volantem. V roce 2009 bylo zadrženo téměř 120 řidičských průkazů.
Jakým způsobem se občan dozví, že spáchal přestupek a že musí zaplatit pokutu?
To, že se občan dopustil přestupku, se dozví vždy. Prvně v momentě, kdy se přestupku dopouští, a podruhé, když přebírá došlou poštu. Striktně využíváme institutu tzv. náhradního doručení dle nového správního řádu. Domnívá-li se tedy občan, že se nevyzvednutím zásilky vyhne povinnosti, mýlí se. Je pravda, že řada občanů reaguje až na výzvy exekučního oddělení či na samotného exekutora. To je pak ale samozřejmě o dost dražší.
Na co byste občany v souvislosti s přestupky ráda upozornila?
Záludné jsou případy, kdy občan před lety prodal své vozidlo, sepsal kupní smlouvu s nabyvatelem, zároveň ho pověřil k přepisu vozidla a sám zrušil „pojistku na auto . Nový majitel vozidlo nepřepsal, pojezdil s ním a prodal ho dál. Tento scénář se může i několikrát opakovat. Vozidlo tak během pár let vystřídá několik majitelů. V registru vozidel ale stále zůstává ten úplně první majitel a veškeré přestupky spojené s pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla padají na jeho hlavu. Na něm pak leží důkazní břemeno. On musí prokázat, že již majitelem není. Má-li kupní smlouvu, je to snadné, ale na druhou stranu je očividné, že nesplnil povinnost vůči registru vozidel. Proto občanům doporučuji, aby si ve vlastním zájmu zjistili, zda v registru vozidel nemají na sebe registrované vozidlo, které již dávno prodali.
(kh)