Zadání bylo jediné – nevytvořit monstrum

22.12.2016 - Pět studentů Katedry architektury Fakulty stavitelství ČVUT Praha (KA FSv ČVUT) společně s docentem Václavem Dvořákem představilo ve středu 21. prosince v podvečer své ideové návrhy možné lávky spojující nový dopravní terminál se železniční zastávkou Jablonec n. N. - centrum. Lávka je součástí projektu výstavby dopravního terminálu v rámci IPRÚ Liberec – Jablonec nad Nisou.
Ve foyeru jabloneckého Eurocentra je až do 5. ledna 2017 vystavených celkem 14 návrhů lávky, která by v budoucnu měla spojit nový dopravní terminál v Kamenné ulici se železniční zastávkou Jablonec n. N. – centrum. „Chceme zjednodušit dostupnost zastávky, která je o 15 metrů výše než je ulice Kamenná a v současné době k ní vede schodiště z ulice 5. května. A protože s katedrou architektury jsme začali spolupracovat už na ideovém návrhu budoucího dopravního terminálu, zadání lávky bylo jen logické pokračování,“ řekl náměstek primátora pro rozvoj města Lukáš Pleticha.
Studenti v Jablonci pobývali poměrně dlouhou dobu, lokalitu si pečlivě zmapovali, při tvorbě lávky, jež byla jejich semestrální prací, už počítali také s objektem krystalu Muzea skla a bižuterie. „V podstatě jsme studentům nekladli žádné limity, materiálové, ani finanční. Přivedli jsme je do území s různými výškami, ale nechali jsme jim při tvorbě volnou ruku,“ konstatoval docent Václav Dvořák z KA FSv ČVUT s tím, že návrhy nejsou pouze výtvarné, ale je možné je realizovat, neboť obsahují i statické výpočty. „Jediným požadavkem byl nějaký moment, nějaký vtip, jak do města citlivě vstoupit a nevystavět tu monstrum,“ dodal vysokoškolský pedagog.
A tak se objevuje návrh tradiční ocelové konstrukce, ale i vzhled jemného pletiva, které by mohlo následně obrůst zelení. Jeden návrh se odkazuje na jablonecké panorama a blízkost Jizerských hor, další pracuje se dvěma lávkami propletenými ve spirále, či s motivem několika bran nebo zasazuje lávku do stylizovaných korun stromů. „V současné době je trend stavět více jemných pilířů a používat šikmé sloupy,“ připomněl docent Dvořák s tím, že se při tvorbě snažili vyhnout těžké lince, již rozvolnili různými sklony a zákruty. Bezbariérovost zajišťují výtahy, zimní údržbu zase elektrické vytápění. „Elektrické vysoušení odstraní sníh i ledovku a finanční náklady vychází lépe než údržba zastřešené lávky,“ sdělil Dvořák a tím i vysvětlil, proč žádná z lávek není zastřešená podobně jako třeba ta mšenská.
Ideové návrhy lávek budou k vidění v Eurocentru až do 5. ledna. Dopravní terminál v ulici Kamenné s parkovištěm pro zhruba 200 vozů je jedním z jabloneckých projektů v rámci IPRÚ Liberec – Jablonec nad Nisou a jeho součástí je i vybudování spojovací lávky. Náklady na jeho výstavbu jsou odhadnuté na 200 – 250 milionů korun. Žádost na dotaci by měli Jablonečtí podat v první polovině roku 2019, realizace by měla proběhnout v letech 2020-2022.