Jablonec našel reálnější a úspornější řešení terminálu

, autor: DOMYJINAK s.r.o.

19.11.2021 - V roce 2018 Jablonec nad Nisou vybral z architektonické soutěže návrh na Terminál veřejné osobní dopravy (TVOD), jenž by spojoval autobusovou, tramvajovou a osobní dopravu. Náklady se odhadovaly na 200 milionů korun. V průběhu příprav se však konečná částka na realizaci celého projektu vyšplhala na téměř půl miliardy. Proto Jablonec od realizace letos v březnu ustoupil a vydal se cestou optimalizace projektu. Ten na svém posledním zasedání jablonečtí zastupitelé schválili.

„Když letos v březnu předložila projekční kancelář aktualizovaný rozpočet, v němž upřesnila a vyčíslila všechny požadavky, přesáhla celková částka za realizaci terminálu 489 mil. korun včetně DPH. A tak jsme začali hledat úsporná opatření, až jsme se dostali na částku 296 mil. korun,“ vysvětluje náměstek primátora pro rozvoj Petr Roubíček, který pokračuje: „Město začalo zvažovat a jednat se zpracovateli projektu TVOD o jiném, reálnějším a úspornějším řešení, ze kterého vzešla optimalizovaná podoba projektu, autorem je opět společnosti DOMY JINAK.“

Podle jeho slov je realizace v optimalizovaném návrhu projektu rozložená do pěti etap a zahrnuje zástavbu území v oblasti ulic 5. května a Lipanská včetně současného autobusového nádraží.

V první etapě se počítá s vybudováním terminálu a dočasného parkoviště pro automobily na současném autobusovém nádraží. „Tato část by se měla realizovat v letech 2023-2025 a na financování by se město podílelo s DPMLJ - dopravní společnost by financovala tramvajovou smyčku,“ vysvětluje Roubíček.

Ve druhé etapě by vznikl parkovací dům v ulici 5. května u schodiště k vlakové zastávce CENTRUM s kapacitou 100 parkovacích stání, alternativně až 236 míst, a to včetně bezbariérového propojení parkovacího domu lávkou s vlakovou zastávkou a další možností přemostění lávkou nad ulici 5. května. Zde se počítá s realizací v letech 2024-2026. Třetí etapa dle harmonogramu zakotvená do období let 2025-2027 je dobou výstavby multifunkčního objektu v ulici 5. května. „Do tohoto domu by mohla být bezbariérová lávka zaústěna a výtah by ji spojil s pěší lávkou přes koryto Nisy k terminálu,“ připomíná náměstek Roubíček s tím, že čtvrtá a pátá etapa by měla být v režii soukromých investorů. Jejich cílem je polyfunkční dům s parkovištěm a zástavba současného autobusového nádraží.

„Náklad na realizaci optimalizovaného objektu TVOD včetně výstavby parkovacího domu s kapacitou 100 parkovacích stání v ulici 5. května jsou odhadnuté na 411 mil. korun, pokud bychom počítali s parkovací kapacitou 236 míst, pak se náklady odhadují na 550 mil. korun,“ uzavírá náměstek Petr Roubíček.

Vytvořeno 19.11.2021 12:56:58 | přečteno 348x | Petr Vitvar
Štítky: doprava a komunikace